Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 10478 ggr
bustas
12

Ont i fingrarnas leder

Kan min tilltagande värk i fingrarnas leder ha med kosten att skaffa? De ömmar och är stela. Vilka mineraler skulle det kunna vara som fattas? Har någon annan samma erfarenhet? Magnesium tar jag till och från.

nyborjare08
0

Jag vet inte om det är samma krämpa, men min mor har också ont i fingerlederna och numera är de rätt svullna. Samma sak med mormor. Henner händer blev klolika med åldern. Det lär visst vara ärftligt och nån form av reumatisk krämpa tror jag. Minns inte namnet på den. För min mor började det i 40-årsåldern och jag börjar få små känningar nu (jag är 39), så jag vet vad jag har att vänta Rynkar på näsan Men jag sätter mitt hopp till att den inflammationsdrivande kosten ska mildra förloppet för mig!

Bra skrivet i senaste LCHF-magasinet förresten! Flört

Edit: Inflammationshämmande kosten ska det förstås stå! Skäms

bustas
0

Nja, du förswtår, jag är sextio och jag har inte haft dessa problem innan LCHF tiden. Det började för ett år sedan och blir värre ganska snabbt.

Tack! Har inte fått tidningen ännu. Jag ligger en vecka efter här borta i Litauen.

nyborjare08
0

Ok, jag funderade på om det skulle kunna vara samma typ av ärftliga krämpa. Mamma är i 60-årsåldern och har rätt ont nu.

Kanske värt att kolla upp?

bustas
0

Jo, det skulle nog kunna vara ett alternativ.

Effie
0

Jag brukar känna av lederna om jag slarvar med Omega3.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

bustas
0

Effie, intressant att du nämner just detta. Jag började igår med att fördubbla mitt kapselintag. Låt se!

nyborjare08
0

#5 Just ja! Det brukar mamma tipsa om också, det hjälper visst henne!

Zepp
0

Gickt?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bustas
0

Zepp: Njä, gikt stämmer inte. Gikt drabbar ju snabbt och försvinner efter ett tag. Mitt problem har hållit på i ett år.

magma
0

Artros kanske? Finns visst dels förslitningsartros, dels en reumatisk variant av artros (enligt mamma, som har den första)

bustas
0

Okej magma, jag Googlar!

magma
0

En del säger sig ju få ont i leder om de äter mycket grisskött- kan kanske ha att göra med att grisar ofta är uppfödda på ett sätt som ger köttet en ofördelaktig fördelning av fettsyrorna? Tänker på att de får ett högre innehåll av omega6 än vad t.ex gräsbeteskött har.

[bittek]
0

Lustigt är kanske fel ord, men när jag läser det bustas skrivit slår det mig att jag upplevt något liknande! Jag var riktigt öm i fingerlederna. Om jag tryckte försiktigt på dem värkte det till ordentligt. Tänkte på gikt, artros och reumatism.

Det är helt borta nu, och kan inte på rak arm säga när det försvann. Men jag började äta D-vitamin för några månader sedan. Eller så har det kanske att göra med att jag för ett tag sen tröttnade ordentligt på bacon och fläsk. Något som jag tidigare åt varje morgon, och nu äter högst ett par gånger i veckan.

bustas
1

magma & bittek: Era tankegångar är intressanta. Jag tar D vitamin sedan något år tillbaka och likaså Omega 3, men, jag äter mängder med fläsk. Jag verkar aldrig tröttna på stekt fläsk med äggulor. Får nog testa en avvänjningskur och byta fläsket mot annat kött. Värt att testa. Tack för era förmedlade tankegångar.

magma
0

Intressant, prova att sluta helt (så gott du nu klarar av det:) med fläsk under ett par månader och se vad som händer. Hoppas du snart känner dig bättre i lederna!

dufva
1

Jag har märkt samma tendenser under perioder med lite väl mycket fläskkött.

Det är för hemskt att sättet grisarna föds upp på uppenbarligen kan ge tydliga problem hos storkonsumenter.

Jo, jag gillar griskött jag med Glad

När jag känner tendensen blir det fisk och naturbeteskött ett tag och skillnaden märks snabbt.

För tillfället tar jag inga tillskott men säkert är det bra med omega-3 eller torskleverolja mot besvären.

vinteralvan
0

Gammal tråd men eftersom jag har/haft samma problem så tar jag upp den igen. Jag har sedan ett par månader haft ont i fingerleder som spred sig till handleder, fotleder och tillslut till knän och armbågar. Gick till läkaren som tog en hel massa prover som har helt normala. Fick svaret att det var atralgi (ledvärk). Sökte lite på nätet och hittade att djävulsklo kunde hjälpa. På hälsokosten köpte jag Helaflex som innehåller djävulsklo och nu efter 3 v så har värken all värk utan den i fingrarna försvunnit. En enorm förbättring.

LaRose
0

Men Herregud, så bra att den här tråden kom upp igen! (När den var färsk hade jag inte börjat med LCHF än) Jag har också fått ont i fingerlederna, vilket jag aldrig haft förut. Kan bara använda datorn en liten stund i taget p g a detta. Och jag har också ätit mycket fläskkött nu i c:a 8 månader… Mycket intressant. Men sååå tröttsamt med detta evinnerliga pusslande! Snart kan man väl bara dricka vatten (om man har renat det)…

Nu blir det bort med fläsket i dubbel bemärkelse! Tacksamma hälsningar.

bustas
0

Vad fort man glömmer!

Jag ställde denna fråga då jag hade det för jäkligt ett tag. Men, det försvan utan några tillskott av varken vitaminer eller minneraler. Tydligen var det övergångsbesvär över ett år med strikt LCHF.

Sindri
0

Jag har haft ont i fingerlederna och även tumbasen. (Kanske tumbasartros.)

Jag äter sedan flera år nyponpulver (Biofoods) och tycker att det har blivit bättre. Visserligen är fingrarna fortfarande svullna vid lederna, men jag har inte haft ont på länge. (Utom vid speciella ansträngningar som klippa fruktträd)

Hur gick det för dig, Bustas?

LaRose
0

Hej Bustas!

Jag undrar om du drog ner på fläskätandet?

bustas
0

# 20-21

Nej, faktiskt inte. Jag åt nog som mest fläsk under den tiden. Så i mitt fall hade inte fläskätandet någon negativ påverkan. Jag är av den tron att efter många års ätande av "fel" mat (i mitt fall 59 år) så tar det helt enkelt tid att ställa om. Under en period hade jag en jävulusisk klåda. Nästa elända var röda varfyllda plitor. osv. osv. Nu är allt mycket bra och det ser ut som om kroppen ränsat ut all "skit" den samlat på sig genom åren. Hav förtröstan Glad.

LaRose
0

Tack för svar! Det är banne mig inte lätt att försöka följa och förstå vad som pågår i kroppen. Svårt att veta vad som är vad och hur länge man ska hålla ut. Jag känner dock intuitivt nu, att det är dags att dra ner på grisköttet, för egentligen så är jag ganska övertygad om att det är av ondo på många sätt. Synd bara att det är så jäkla gott!

Va' skönt det låter att allt blivit bättre för dig!

yvonnel
1

#0 Bustas

Jag har för mig att du inte bor i Sverige - om det var Polen eller ? Jag undrar om det är samma stora driv på uppfödningen av gris och annat kött som på vissa andra ställen med soja och annat skit. Där tror jag att mycket ligger dolt för oss som ändå försöker äta ren mat.

Jag har haft svullna fingerleder som gjorde riktigt mycket ont och det var i ca 45-55 årsåldern, numera har jag ofta intensivt ont i tumbasen handlederna axlar och armbågar. Dessutom artros i den ena höften (diagnostiserad) kan mycket väl vara artros i de andra lederna också. Jag har nyss börjat med nyponpulver och hoppas att det ska hjälpa, smakar inte något vidare men det rekommenderas översvallande så jag ska pina det i mig ett tag iaf.

Jag tar extra D3 och magnesium + kalcium + flera B-vitaminer - hur mycket nytta det eg. ger mig vet jag inte men vågar inte sluta för jag tror att jag skulle falla ihop totalt då, men försöker att inte överdosera eller ha övertro.

bustas
0

Nja, det är i Litauen jag bor (20 år) och du kan ha rätt i just detta med bättre griskött i butikerna här borta. Men, det var nog för några år sedan det. Nu har givetvis danskarna varit i farten och startat upp grisfarmar lite var stans. Jag är dock lyckligt lottad att kunna välja på en mängd marknadsplatser där jag kan välja det fetaste grisköttet. Fett griskött är inte danskt kött. Danskt kött är magert.

Jag brukar lukta på griskött innan köp. I vissa fall kan köttet lukta vidrigt. Jag har fått slänga kött under stekning då vissa odörer frigjort sig. Nu kan det säkert vara problem i Sverige att lukta på köttet innan köp då allt tydligen är inpackat i plast.

Sindri
1

#24 skrivet av yvonnel

Om du äter yoghurt så kan du blanda i det där. Jag tycker det smakar gott, men det är svårt att äta bara för sig. Kan du äta grädde så vispa lite och blanda i.

Man kan tyvärr inte hetta upp det, annars skulle det vara lättare att få i sig.

[Månsten]
1

Jag är övertygad om att det vanliga grisköttet inte är bra att äta, fullt med antibiotika, insprutade hormoner och uppfött på allt annat än deras naturliga mat.

Men ekologiskt kött borde vara ok. Eftersom grisarna får gå ute, så borde köttet innehålla mer Omega3.

Om man köper en låda på 10 kg eko-kött, så blir snittpriset 120 kr/kg. Det tycker inte jag är så farligt mycket. Bara vetskapen om att djuren har levt ett bra liv är värt mycket för mig.

yvonnel
1

Bustas, jag försökte nyligen få tag på en fläskstek med fettrand och svål men det lyckades inte och du kanske läste mitt inlägg om späcket jag ville ha tag på till jul när jag hade tänkt att göra egen leverpastej. Så betrakta dig som lycklig som ännu så länge kan köpa riktigt kött.

Faktiskt är det lättare att köpa nötkött än griskött om man letar efter kvalitet för det är precis som Bustas säger "danskarna har hittat hit".

yvonnel
0

#26 Sindri

Tack för tipset, jag köpte pulver för både reklamens skull och priset.

Enl. företaget jag köpte av så hade detta pulver den högsta värderingen pga växtplats och hantering. Prismässigt för antal doser så blev det ca ½ vid jämförelse.

felix2000
0

Ledvärk är ju också ett av symtomen vid hypotyreos. I början när jag började medicinera med levaxin hade jag periodvis vandrande ledvärk, det började i fingerlederna fortsatte till handlederna, axlarna osv. Men med tiden avtog besvären allteftersom levaxinet blev rätt inställt.

Minorca
0

Smak på griskött kan vara galtsmak, det får man av okasterade galtar och bara vissa människor känner smaken.