Fet av socker?
Kanske detta har varit på tapeten tidigare? Men värt att visas igen. Vad är "iFORM"?
http://iform.se/kost/sund-vikt/fragor-om-sund-vikt/blir-jag-fet-av-socker
Haha.
OMG
!
Ännu mer OMG! Och ännu fler
"Huvudkontor i Danmark." - Kan det förklara något? Huvudsponsor Danisco???

Det dummaste jag har läst!
För övrigt… iForm är en tidning, just nu kan man få 2 nr för 49 kr…
Edit: oops, jag kollade inte Sindris länk, innan jag skrev… 
"still lost in space and time"
Stackars dom lurade människor som tror på det där. Tragiskt.

Socker mättar bättre än fett?????????? 
Det framgår inte vem som har skrivit svaret, men jag ifrågasätter inte bara personens formella kunskap utan även om vederbörande har någon personlig erfarenhet av att, typ, ÄTA olika saker?
Men är det inte ett skämt?
Jag tolkade det som att någon bara hade bytt plats på orden fett och kolhydrater i en befintlig text om LCHF/lågkolhydratkost.
Men i och för sig, tidningen i övrigt verkar ju inte särskilt satirisk..

What!?! Älskar bilden som illustrerar det " nyttiga" sockret. Bara att ösa på!
Tja… rund är ju också en form 
När jag började med LCHF så hade jag några ivriga iForm läsare i bekantskapskretsen.. Oj, så många 'välmenande råd' jag fick av dem, av 10 möjliga så hade de minst 10 fel. Det vanliga om att jag kommer bli dum i huvudet och dö.. till de mest fantasifulla påståendena.. som jag inte ens minns nu. 
Ibland, när jag fick spader på dem, så kontrade jag med: "Vissa läser iForm, andra läser forskningsrapporter.." men jag vet inte om de hajjade vinken..
Men - apropå tråden/länken - att det skulle vara sådär illa.. 
Ja det är skrämmande hur de kan få in så många faktafel och motsägelser på några få meningar.
"Under normala förhållanden omvandlas inte socker till fett hos människan"
vs.
"…om kroppen inte kan förbränna allt kommer överskottet att lagras, bland annat på höfterna. Och då spelar det ju ingen roll om de extra lagren kommer från fett eller socker"
Kom ihåg att ni kan berätta vad ni tycker till: iform.redaktionen@telia.com
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Min fantasi kan vara ganska vild från gång till annan men
här räcker den inte till. Jag kan inte tänka mig att den som skrev texten verkligen menade det som skrevs:
”Under normala förhållanden omvandlas inte socker till fett
hos människan. Och socker bidrar till att öka förbränningen överhuvudtaget -
också av fett”.
Tryckfrihetsförordningen bör ses över!

De vet ju uppenbarligen inte vilket ben de ska stå på …
#13 av Magica1970
Intressant att de på iTrim vet att man kan läsa av vad man har ätit sig fet på genom att se på kroppen:
"Jag skulle gissa att du också äter socker eller dricker alkohol då och då, eftersom ditt överflödiga fett är placerat på magen och höfterna"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#14 Fi.
Dom tar forskning studier och erfarenhet till en helt ny nivå…
Jag har precis börjat läsa Forskningsfusket - och i första kapitlet hittade jag just den här studien… forskare gav barn läsk och godis en lagom stund före maten, och ja, de var inte hungriga när det var dags att äta. (gissa vem som sponsrade)
Hur någon "bevisade" att socker inte blir fett i kroppen framgick inte i boken.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
#16 Jag vill åxå läsa Forskningsfusket! 

Kaisakavat.
Skicka mig din PR så skall du få boken. Jag har läst den två gånger och det räcker för mig.
Men OJJ!?
Kostar inte det en förmögenhet i porto??
Men har du råd så.. wow, TAAACK!!
Eller jag kan skicka en peng??
Jag brukar iofs också sätta böcker i cirkulation. T ex är mitt ex av Eenfeldts Matrevolutionen just nu i Göteborgstrakten, med order om vidareförmedling.

Jag har råd!
Avaktar adress!
Jag tycker att sidan var riktigt underhållande. Vad sägs till exempel om detta citat:
"God sömn är en förutsättning för att du kan förbränna fett som sitter på din kropp."
Min kommentar är att jag verkligen hoppas att det tydligt framgår att det är bäst att vara vaken om man ska bränna fett som inte sitter på kroppen. Tråkigt värre om iform blir anklagad för anstiftande till mordbrand.
(Vet iofs inte vad "foten i munnen" betyder, men nån gång ska den väl användas.

#19 skrivet av kaisakavat
Jag skulle hemst gärna vilja vara med i denna 'skicka vidare' bokklubben! Jag skickar gärna här ifrån om det finns något önskemål och jag har boken … eller kan komma åt den för ett rimligt pris.
KaisaKavat, var i Piteå bor du? Du kanske kan låna min bok
#24 Verkar som jag kommer få boken per post framöver, men tack jättemkt för erbjudandet! 
Jag skickade det här mejlet till iform:
Hej
Jag tycker ni ska ta bort den här artikeln: http://iform.se/kost/sund-vikt/fragor-om-sund-vikt/blir-jag-fet-av-socker
Lyssna på prof. Robert Lustig så får ni veta varför socker inte mättar: http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM

Mer dumheter därifrån:
"
Varför går jag upp i vikt när jag slutat röka?
När jag slutar röka går jag upp i vikt. Jag skulle vilja vara rökfri men inte till vilket pris som helst.
Du måste inte gå upp i vikt för att du slutar röka. Men det är ett känt faktum att rökning hämmar aptiten och ökar fettförbränningen och därför går de flesta upp i vikt när de slutar röka. Viktökning kan emellertid förhindras om man äter mycket kolhydrater, t ex spannmålsprodukter, frukt och grönt. Ta en frukt, ett grovkex eller ett par morötter varje gång du känner dig sugen på en cigarett."
Jösses! 
Varför inte ett Winerbröd på en gång? Det är ju en massa socker/kolhydrater i det.
Det är intressant att se hur rädslan för att vi eventuellet har haft fel om kolhydrater och fett tar sig de mest skilda uttryck.
"God sömn är en förutsättning för att du kan förbränna fett som sitter på din kropp"
Fettet sitter dessvärre på min kropp, dessutom sitter jag själv på det också.
Nu kanske jag är lite petig men jag reagerar på att de skriver att fettet sitter på kroppen. Kroppens yttre gränser torde väl vara huden och senast jag kollade så satt mitt fett innanför.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Här säger de rent ut att socker är ett gift som inte skulle få säljas utan vissa restriktioner …
http://news.yahoo.com/sugar-regulated-toxin-researchers-180605186.html
Det här svaret fick jag på mitt mejl till iform:
Hej Lena,
Tack för mejl och för dina synpunkter på vår artikel – feedback betyder mycket för oss!
Jag tog frågan vidare till vår kost- och träningsexpert Ida Regitze Krag (cc) som svarade så här:
”Jag tycker inte att vi är helt oense med Lustig. Han anser att för mycket fruktos (alltså fruktsocker) och för lite fibrer är en stor orsak till övervikt. Jag ser ingen grund till att ta bort vår artikel. Däremot kan vi redigera lite i den så att det blir lite tydligare på de gängse förhållningssätten till socker. Till exempel kan vi utveckla varför vi skriver att socker mättar mer än fett, det kan kanske missuppfattas. I slutänden är de makronäringsämnen som vi får i oss avgörande och vi rekommenderar ju inte någon att på något sätt att äta socker.
Att socker inte direkt ombildas till fett, betyder inte att man inte blir tjock av socker, vilket tyvärr många tror, men det skriver vi ju inte heller. Brist på motion och annan fysisk aktivitet är en av de, om inte den, mest väsentliga riskfaktorerna vid utveckling av övervikt, men man kan alltså inte skylla på uteslutande näringsämne.”
Förstår ni nånting?
Kanske menar de att socker lagras som socker i kroppen och att man av den anledningen går upp i vikt.
Tja det är omöjligt att veta vad de menar men dom kan mena precis vad dom vill för inget dom säger stämmer.
De har noll koll på allt och enda sättet att få någon att lyssna på en det är att skriva soå ofantligt konsligt och säga emot sig själv för att kunna lura folk genom en fint helt enkelt.
Vi är pojken som såg att keisaren var naken. Omgivningen har svårt att erkänna att det din trott på inte stämmer och hittar på allt möjligt för att klunne påstå att keisaren har kläder på sig.
Såhär svarade jag iform:
Hej
Tack för svaret! Tyvärr verkar det som om Ida inte har förstått vad Lustig säger. Socker, som till hälften består av fruktos, är mycket farligt, bl.a. på grund av att det inte mättar. När man äter socker ökar det inte mättnadshormonet leptin, vilket betyder att vi äter mer än vi behöver. Fruktoset omvandlas till fett i levern och många giftiga ämnen. Lustig jämför det med alkohol – stort intag av socker orsakar det metabola syndromet.
Jag tycker fortfarande att ni ska ta bort artikeln, och be nån som förstår Lustigs föreläsning att skriva en artikel om faran med socker.
Bustas, bra att du tar upp sådant här till beskådande - det är ju egentligen upprörande hur man kan omskriva lögnen så att den liknar sanning/kunskap.