Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6884 ggr
Rantis
1

Magvärk av mandelmjöl.

Hej!

Har en liten undran…
Ni som använder er av mandelmjöl har ni upplevt att ni fått värk i nedredelen av magen 3-4 timmar efter ni har ätit något som innehållit mandelmjöl?

…har tre gånger bakat paj av detta mjöl och alla de gångerna har jag haft smärtor i magen efteråt. Värken sitter i rätt länge och sen är magen konstig i flera dagar efteråt, bubblig, gasig och uppsväld….

Nu vågar jag inte prova att äta det igen, eftersom jag nog mentalt kommer att "framkalla" det magonda…
så jag har sagt till mina vänner att någon gång bjuda mig på nått av mandelmjölet utan att jag vet om att jag äter det för att se om reaktion.

pratade med en dietist om detta och hon trodde eftersom jag äter LCHF att det var så mycket fibrer i detta mjöl och att min tjocktarm inte klarade av fibrerna.

Ja, jag vet inte vad jag ska tro..
men jag har analyserat dagarna jag har haft ont, vad jag är ätit, druckit osv och det är bara mandelmjölet som har varit det genensamma jag ätit dessa dagar.

Är det någon annan som har haft liknande upplevelser/symptomer?

Hallongrottan
0

Inte av mandelmjölet, men av fiberhusk. även om det bara är lite…..

Mooniq
0

OM du äter hel sötmandel  - händer samma sak då?

När jag gör bröd så varierar jag mellan olika frö/nötsorter för att få olika smaker.. Jag gillar pumpakärnor bäst som jag river sönder - dock blir bröden liten aning gröna..Skrattande

Du kanske kan testa med andra frön/nötter än mandel och se om samma sak händer, annars kanske det är fiberhusken som Hallongrottan nämner som spökar…

(Jag använder lite olika nötter - kolhydratmängden blir låg för rivna nötter/frön väger ganska lite.)

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[bittek]
0

Jag fixar varken mandel- eller kokosmjöl. Tror det är för mycket fibrer, helt enkelt. Wraps som det är lite fiberhusk i kan jag klara nån enstaka emellanåt, men inte mer.