Säljer hel by. LCHF projekt?
Det pratades för ett tag sedan om att vi LCHFare skulle starta en by och odla, hålla djur och fixa och byta och hjälpas åt etc.
Nu finns chansen.
En hel by i småland säljes.
Någon smart individ som kan komma på en bra finnansierings lösning så räcker jag upp handen för att stå först i kö att gå med.

Får inte fram någon artikel?
Qui dormit, non peccat
Testa igen går hur fint som helst här…

Nu gick det :)
Skulel faktiskt vara sugen på att äga en hel by, men det ekonomiska sätter lite käppar i hjulet.. Men 3,5 miljoner kr är ju "ingenting" för en by, det kostar ju en halvstor lägenhet i sthlm! Sugen blev jag iaf :)
Qui dormit, non peccat
Håller med och det verkade som att det var ca 14 fastigheter på området.3.5 mil /14 personer skulle bli 250 000 om man nu skulle villja skapa en sådan by.
http://www.smaalandsbyen.dk/salg/index.html
Där finns bilder på alla husen in- och utvändigt. Underbar miljö med fantastiska insidor. Gammalt och fint. Älskar sånt.
HÅller med om att 3½ miljon inte är någonting för allt det där.
På den länken hamnade jag hos Dagens Industri, en bra tidning men där hittade jag ingen smålandsby att köpa.

#6 Hamnade oxå där först, andra gångenfunkade länken för mig!
Qui dormit, non peccat
Det verkar ju inte precis drälla av folk som tror på äktheten eller vad man nu ska kalla det. Att det skulle vara så himla billigt eller så. Men det går ju att höja budet.
Lite långt att pendla till jobbet bara… Det är ju det som blir problemet. Man ska ju inte bara bo, man behöver arbeta också och de två ska helst inte vara för långt från varandra.
det är väl inte 14 boningshus? Ladorna och uthusen ingick väl i de 14 så det är inte 14 delar man kan dela upp det i. Men väldigt fina foton! Mysig miljö!

Hoppas bara att den/de som köper byn har vett och ta till vara på historien och omgivningarna.
#10 Pennylane
Hur lyckades du hitta bilder på byn och husen? Jag har försökt flera ggr. men kommer bara fram till kommentarerna.
åhhh va vackert.. var fasiken är lottovinsten när jag behöver den!?

Det verkar gå bättre om man hyfsar URLet lite.
http://di.se/Default.aspx?sr=23&tr=301155&rlt=1&pid=261643__ArticlePageProvider&epslanguage=sv
Vilket ställe alltså! Man blir ju alldeles sjuk. Att döma av deras danska sajt så är ju husen relativt välhållna också.
Då får vi har egen radio och tidningar och TV så vi slipper allt hot om cancer och hela propaganda paketet mot LCHF 
Äntligen lyckades jag få tag på en bra link via dansk tidning med bra bilder så jag fick se den fina byn. Undras om det bor någon där under hela året, det ligger väl antagligen inte så bra till vägmässigt, men ser underbart ut.
Det var verkligen vakert, tills jag kom till vinterbilderna 
Jag flyttar nog till Frankrike 
Jag kollade här: Länk till säljsidan
Så otroligt vackert (både miljön och gården..) men man behöver nån miljon extra för att renovera upp det som ligger risigast till.. behöver omvårdnad och kärlek :)
Men alla gamla detaljer åhhhh säger jag bara…
Entuisiasm + ungdomliga krafter + rätt mycket pengar, men annars……………..

Eller varför inte en by i Frankrike … om inte någon arab eller kines har snappat upp den vid det här laget …
Byn är väl lagom för tre familjer plus nån väldigt liten familj eller en ensamstående, blir rätt mycket pengar per enhet s.a.s. Så det är nog inte så många kanske som skulle ha möjlighet.
#22 JMW:
Perfekt ju, då kan de inte missa den nu.. som jag gjorde 

Hade jag hat pengar hade jag köpt hela klabbet själv och levt där ensam med min familj.
Man kunde ju öppna upp för lite pittoreskt sommarvistelse, det finns ju fin sjö att paddla och simma i, kunde kanske ge lite inkomster till räntorna.
Ska man bo året runt får man nog bli väldigt duktig på vedhuggning och vattenbärning.
Men yvonnel, varför vattenbärning? Husen har ju både el och vatten. 
Fast vedhuggning är nog inte fel. En kap och klyv så är det inte så jobbigt. Fast jag undrar om man kan bo där på vintern. Fönstren, som jag kunde se, var ju vanliga enkelfönster. Kan nog bli lite småkallt.
Jag missade nog det, att det fanns vatten inomhus.
Ytterligare en länk http://www.blocket.se/kalmar/Hel_by_i_Smaland_til_salg_39059281.htm?ca=18&w=1&last=1.
Tyvärr är totalarealen endast 7 hektar så inte särskilt många kan leva på detta om man ska hålla mjölkkor och ha grönsaksodling.