Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4791 ggr
RobinSvensson
0

Nybörjare! Behöver lite hjälp! :)

Hejsan!

Som helt nybörjare av lchf har jag några frågor som någon kanske skulle kunna svara på. Jag har läst på en hel del och har nog koll på det mesta nu.

Men jag skulle ändå vilja ha lite råd och tips från er erfarna för jag är inte som många andra här inne. (ta inte detta på fel sätt nu) Men jag är inte överviktig, har inte sockerberoende eller liknande. Utan jag är underviktig, tränar hårt men skulle vilja träna hårdare….funkar inte för tillfället då jag ständigt blir sjuk mellan varven! Jag är alltså en 19årig kille, smal! väldigt aktiv! Konditionsträning samt styrketräning! VILL GÅ UPP I VIKT O BYGGA MUSKLER! :P

Nu till frågorna :

*Hur mycket kolhydrater vågar jag ha i min kost om dagen, strikt lchf är kring 20g har jag hört, vågar jag ligga på kanske 100gram kolhydrater om dagen?

*Jag har läst att före styrketräning och efter styrketräning kan det vara bra att ladda med lite kolhydrater, kring 25-50gram är tydligen ganska bra. Men vilka kolhydrater ska jag satsa på? Man ska tydligen unvika fruktos o sukros? vad är det? :P

Tips o råd helt enkelt! Vad skulle ni säga till en ung kille som vill testa på att äta lchf, bygga muskler, gå upp i vikt osv? :)

Sindri
0

Hur mycket kolhydrater eller andra näringsämnen som passar just dig är väldigt svårt att säga. Och kanske beroende på dagsform, hur mycket du tränat etc.

Här på sidan finns två rubriker som kan passa dig. Titta på inläggen under dem. Dels Motion & Träning och dels Vi som vill gå upp i vikt.

Har du läst Jonas Coltings blogg? Här har han listat vad han äter. Men nu tränar han extremt hårt och det dröjer nog ett tag tills du kommer upp i de nivåerna.

Ett starkt tips för att stärka immunförsvaret är D-vitamin.

Har du gjort någon hälsokontroll och kollat så att du inte har blodbrist eller någon annan bristsjukdom?

RobinSvensson
0

Ja, det förstår jag att det är svårt. Jag kan träna allt ifrån 1 till 7 dagar i veckan. oftast blir det kring 4-5.

D-vitamin tar jag, samt omega 3!

Nej jag har inte gjort någon hälsokontroll, tycker du jag borde göra det inför lchf eller menar du pga att jag blir sjuk då och då? :)

Sindri
0

Underviktigt - ofta sjuk. Hade du varit min son hade jag skickat dig till doktorn bums!

Har du någon underliggande brist/underfunktion så kanske inte LCHF hjälper mot undervikt/dåligt immunförsvar.

RobinSvensson
0

Det låter nog värre än vad det är, verkligen. Jag mår bra så sätt. visst det kommer förskylningar, trötthet och så ibland men vad jag har läst så är ju detta ändå ganska vanligt bland personer som tränar hårt och som går på kolhydratsrik-kost. Det är ju just därför jag tänkte testa lchf, jag kanske inte blir sjuk osv om jag äter en kost som kroppen verkligen är byggd för. Det finns ju dem som är överviktiga och sjuka titt som tätt också. :P

Sindri
0

Absolut! Jag tror inte du blir sämre av LCHF. Mycket i kroppen styrs ju av hormoner. Hormoner behöver fett.

Om du har ätit mycket kolhydrater förut så kanske du skall trappa ned gradvis så du slipper för stora omställningsbesvär.

Vilka kolhydrater som är bäst kan du läsa mycket om i rubriken 13 artiklar jag som…. som ligger som permanent tråd högst upp.

Har du även varit inne på Kostdoktorns sida? Där är en del som tränar också och kan ge tips.

Jag tror att det viktigaste är att man undviker socker i alla former, fruktos, sukros, glukos mm, samt alla sädesslagen. Detta är inflammationsdrivande och sätter ned immunförsvaret.

Det finns sötnignsmedel som stevia och sukrin (sök här på sajten om du inte vet vad det är) om man behöver.

En sak du måste bli duktig på är att läsa innehållsförteckningar. I många produkter (speciellt såna som vänder sig till folk som tränar) finns väldigt mycket socker i olika former.

Zepp
0

Iomed att du är såpass ung.. och förmodligen frisk så skall du inte köra några extrema varianter.. men kan ersätta en hel del kolhydrater med fett!

Egentligen äta mer fullfeta matvaror.

Fruktos är en monosackarid med en egen metabol väg i kroppen, den går till levern där den omvandlas till fett.. lite samma metabolism som alkohol.. och lite samma dåliga effekt i kroppen.

Sukros är saccaros eller strösocker, hälften fruktos och hälften glukos.. en disakarid!

Du kan gott sikta på 20-25E% protein.. 20-25E% kolhydrater samt resten fett.

Iallafall om du tränar flitigt!

http://www.jonasbergqvist.se/blogg/2012/3/10/idrottare-behover-inte-ata-sa-mycket-kolhydrater/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

Här kan du också läsa lite mer och få tips av en som redan gjort din resa: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7166e6b9cb462244075207-gora-en-glennart

Jojo55
0

Låt säga att du äter 50 g kolhydrater/dag, Låt dem komma från grädde, creme fraiche, rotfrukter och grönsaker.