Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 5180 ggr
kitabu
7

Diplomerad eller licensierad?

Är licensierad eller diplomerad kostrådgivare bäst att satsa på?

Finns det fler titlar? Är det någon skillnad? Kan vem som helst utfärda diplom eller licens? Vem kontrollerar innehållet i utbildningen? Om dessa kostrådgivare sedan skall hålla kurser, hur är det med deras pedagogiska utbildning?

Utbildningarna kostar ungefär lika mycket och det verkar också som om i vart fall någon "lärare" -kursledare, öppnat eget.

Personligen tyckere jag att det är mycket tråkigt att den grupp som antagligen har mest hälsofördelar att vinna med LCHF, nänligen diabetiker typ2, verkar ha försvunnit i hanteringen.

Marknaden översvämmas av kokböcker och kurser för viktnedgång.

Någon mer än jag som saknar relevant information för diabetiker?

mvh

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Sweli
1

Jag är en till som tycker som du. Det kanske säljer mer att skriva bantarböcker Flört

yvonnel
0

Men någon gång blir väl marknaden mättad på det också. Vad händer sen?

Sweli
0

Och inte bara diabetiker, ochså hjärtsjukdomar.

[baronbacon]
0

#2 Då kommer de på en ny fluga som säljer.

savonit
1

#0 Fast problematikan att diabetiker fallit bort är ju inte så konstigt.
Ingen annan än utbildad dietist får behandla denna sjukdom.

Då kan inte en kostrådgivare eller författare börja ta hand om dessa.
Det är juridiskt fel. Lagen/reglerna komplicerar det heta

kitabu
0

Javisst är det riktigt att bara legitimerad personal får BEHANDLA diabetiker.

Men information om positiv utveckling hos diabetiker skulle man gärna vilja läsa mer om.

För ngt år sedan var det många som skrev sina historier. Nu finns nästan inga sådana uppmuntrande råd.

Vad jag egentligen mest undrar över är vad en utbildning enligt ovan leder till.

De är ju ganska dyra och naturligtvis kan det vara värt de pengarna för att satsa på sin egen hälsa, men det framgår tycker jag, av marknadsföringen för kurserna att man efter denna ngt korta utbildning skall kunna hålla kurser själv.

Räcker då denna baskunskap?

2 veckor + 80 tim självstudier. Motsvarar ungefär 4 veckors heltidsstudier.

Det kanske finns påbyggnadskurser?

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

yvonnel
0

Ska man kunna motivera sina råd så måste man nog ha rätt mycket mer av kunskap i botten, men det kanske inte är det den sortens utbildning är till för.

Det finns ju en massa olika coacher som undervisar i hur man springer av sig kroppsfettet och i princip ska jobba ihjäl sig och skämmas för sin övervikt "och ta i liiiite till då".

yvonnel
1
……………marknadsföringen för kurserna att man efter denna ngt korta utbildning skall kunna hålla kurser……………

Marknadsföring är just vad det är, alltså är det företag som säljer en vara.

Det garanterar ingenting och vem ställer krav på vilka kunskaper.