Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7643 ggr
Wildrat
3

Salami

Vi brukar ju klaga på att allt pålägg och alla korvar innehåller så mycket skräp så nu vill jag tipsa om nåt som INTE gör det.

Det finska företaget Kotivara gör olika sorters salami och har nu kommit med en sort som heter Lantsalami. Den innehåller inga konstigheter alls. Innehållsförteckningen är som följer:

griskött, salt (troligtvis nitritsalt då korven är röd), kryddor (koriander, vitlök, peppar, lök) och arom (vanilj).

Så det går faktiskt att göra korv utan konstigheter. Riktigt god är den också.

yvonnel
0

Ungersk salami finns också, en alldeles utmärkt kvalitet, från Zeged ska den vara som är bäst, helst den med paprika.

[RipleyKatten]
0

Still got that pesky go' ol' nitritsalt yo.

hemul
0

Nä, men nog måste nitrit stå om det är det i. Salt är salt.

Var säljs den här korven då? Man blir ju lite sugen nu.

hemul
0

"Ja säilöntäaine" verkar vara nitrit på finska. Tungan ute

Det finns i deras andra korvar, men inte i denna.
http://www.kotivara.fi/sivu/fi/Tuotteet/lisaaineeton_meetvursti/

Det här hittade jag på engelska:

Salami without E numbers

Kotivara’s delicious, additive-free salami does not include any E code additives. This type of salami also gets its enjoyable taste from the unique five-week curing in the soft smoke aroma of Hailuoto Island alder.

De har en svensk sajt också, men lantsalamin finns inte där.
http://www.kotivara.se/sivu/se/produkter/klassisk_salami/

[Columba]
0

#4 skrivetav hemul

"Ja säilöntäaine" betyder och konserveringsmedel, i detta fall E 250.

Wildrat
0

Jag hittade Lantsalamin på Ica Maxi. De flesta Ica, Coop och Willys har Kotivara salami i sortimentet då kan de också ta in Lantsalamin men ni kanske får efterfråga den.

Det är ju jättebra om den är utan nitrit också, det bevisar ju i så fall att man definitivt inte behöver ha den egentligen och att det bara är lathet från industrins sida att ha den kvar.

[Columba]
0

Köpte Kotivaras korv idag. Här i Finland tycks den prosaiskt heta"Medwurst utan tillsatser". Har inte smakat på den ännu.

Tack för tipset Wildrat!

kaisakavat
0

Jättebra tips - jag gillar verkligen salami!
Ska hålla utkik.. Glad

JAUS
0

Man kan faktiskt göra egen korv utan nitrit, jag har skaffat köttkvarn och ska börja göra egen korv.

Här en sajt med korvrecept.

mooonlight
0

Men det är väl skillnad på korv som ska värmas upp och salami, som torkas, mognar och äts rå?

JAUS
0

#10 Den är inte rå om den är torkad. Jag har inte gjort korv ännu, men jag har gjort pemmikan (torkat nöttkött blandat med renderad talg) flera gånger och köttet torkas på låg temperatur (40C), jag förvarade dem sedan i rumstemperatur i månader och åt dem utan att bli sjuk.

vinteralvan
0

Jag trodde att salami var rökt (känner mig som en bimbo) Förvånad.

JAUS
0

#12 Salami är mölksyrefermenterad och torkad, inte rökt. Det finns ingen röksmak när man äter salami.

Medvurst däremot är rökt.

julia61
0

Gillar salami men får så hemsk halsbränna av den. Undrar om den som nämns här är bättre, kollar Glad

Wildrat
0

#13 Nå, Kotivara kallar sin prickiga korv för salami och den är kallrökt och "långsamt mognad på traditionellt sätt".

JAUS
0

#15 Då är det ingen äkta salami. Salami är en italiensk korv som är lufttorkad inte rökt. Det verkar dock inte finnas något namnskydd eftersom finnarna kallar rökt korv för salami.

penny
0

Ska helt klart leta efter den finska korven. Jag gillar rökt korv. Undrar om det finns isterband som är ok? Någon som vet?

JAUS
0

Den bästa köpkorven jag sett är Aladins nötsalami hos Willys.

kaisakavat
0

#18 Ja, den är bra. Brukar köpa den. Rätt ok pris också.

Wildrat
0

#17 Troligtvis inte eftersom isterband SKA ha korngryn och potatis bland ingredienserna…

JAUS
2

#20 Är isterband namnskyddat? Om inte så borde det gå att göra isterband utan korngryn och potatis, eftersom det tydligen finns rökt salami.

yvonnel
0

Ungersk salami tillhör kanske världens främsta. Salamin på bilden är en Pick
Salami från Szeged, som är ett av Ungerns
största matcentrum.

Pick Salami är perfekt för alla som äter LCHF
eftersom den både innehåller snålt med kolhydrater och dessutom har en fetthalt
på runt hela 45%. Du finner Pick Salami i välsorterade livsmedelsaffärer.

Importör i Sverige av den här korven är Alexander Grünfeld AB.
Gustaf Segerströms blogg

mooonlight
0

#13 skrivet av JAUS

Så om man har mjölksyra i korvsmeten så är nitrit överflödigt? Räcker syra från vin?

Jag vill gärna göra egen salami och torkad korv, men det talas och skrivs så mycket om hur jättefarligt det är utan nitrit, med hänsyn till botulism.

JAUS
0

#23 Mjölksyran kommer från glukogenet i musklerna, och inget man behöver tillsätta.

Botulism är extremt ovanligt, har man bra hygien genom hela processen så är risken att skadliga bakterier bildas ytterst minimal. Vill man vara på den säkra sidan så undviker man färdigmalt kött. Giftet är värmkänsligt och förstörs vid uppvärmning, så endast korv som inte uppvärms är en risk.

Läs länken jag postade innan där finns det riktiga experter på korvtillverkning.

[Columba]
0

#16 skrivetav JAUS

I Finland heter Kotivaras salami Medwurst. Har tyckt mej lägga märke till att i Sverige talar man ofta om salami, fastän det vore medwurst.

[Columba]
0

#16 skrivetav JAUS

I Finland heter Kotivaras salami Medwurst. Har tyckt mej lägga märke till att i Sverige talar man ofta om salami, fastän det vore medwurst.

sofiecoe
0

Här finns, helt ok utan nitrit. går att köpa o sverige. Minus för dextroset som är i.

http://www.aalbaekspecialiteter.dk/produkter/den-oekologiske-slagter/oeko-hvidloegsspegepoelse.aspx

mooonlight
1

Dextros brukar man ha i t.ex. salami för att ge bakterierna mat. De bryter ner det till mjölksyra.

kaisakavat
0

Hittade flera sorters salami från Kotivaara på Coop igår. Men jag blev typ inte imponerad, för de jag läste på innehöll alla glutamat. Och så var det nåt mer, men minns inte vad det var nu. Obestämd

De varianter ni nämner som ska vara bra fanns tyvärr inte.

Så jag håller mig till de märken jag redan köper.  Glad

Wildrat
0

#29 Men om de har märket så kan de ta in de andra modellerna men du måste nog efterfråga dem. Ja, alla deras andra korvar är inge vidare i ingredienslistan. Därför blir jag så förundrad över att de faktiskt kan göra en korv utan. Varför gör de inte alltid så?

#25 Men det är ju Kotivara själva som skriver salami på etiketten…

[Columba]
0

#30 skrivetav Wildrat

Just för att det namnet är så allmänt i Sverige.

Zepp
3

Att grava kött, dvs behandla kött med salt och eventuellt socker samt kryddor är en urgammal konserveringsmetod, som ofta följs av lufttorkning och mogning.
I Norden har vi en tradition med att salt ín, dvs rimma kött och fisk. Att grava lax; dvs behandla med salt, socker och kryddor är också en speciell nordisk tradition.
I sydligare breddgrader har man en tradition att efter gravningen/insaltningen också lufttorka köttet, för att minska vattenhalten och på så sätt öka hållbarheten. Resultatet kallas då för salami, med en betydelse av typ; "insaltat". Ordet "Salami", är egentligen pluralformen av italienska "salame". Så i Italien bör du fråga efter en "salume", i affärerna.

Startkultur
De bakteriekulturer som finns i köttet påverkar kvalitet och smak på den färdiga produkten. "Goda" mjölksyrekulturer gör slutprodukten smakfull med lång hållbarhet, men dåliga bakteriekulturer kan riskera att göra den farlig. Ett exempel på det senare är "Clostridium botulinum". Den producerar ett farligt gift, som kan orsaka Botulism; en allvarlig form av matförgiftning.  Därför brukar man tillsätta en s.k. startkultur, som är säker och kan stoppa andra dåliga bakteriekulturer. Och inte minst förbättra smaken.

Isterband i Sverige
Isterband är en gammal svensk variant av "Salami". Den syrliga smaken i riktiga isterband, kommer från mjölksyrekulturen, liksom i jogurt och filmjölk. Även det vanliga smöret är behandlat med mjölksyrebaterier för bättre smak och hållbarhet.

http://www.carnivor.se/artgrp/lufttorkat-salami-mm/startkultur.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

#31 Det är inte särskilt allmänt. Vi har medvurst och prickig korv och alla möjliga sorter, inte bara salami. Men å andra sidan om salami betyder insaltad så funkar det ju på Kotivaras produkter också oavsett vad de kallas i Finland.