Hjärtflimmer & hjärtsvikt?
Min vän (just passerat 75) har plötslikt diagnostiserats med hjärtflimmer samt hjärtsvikt och därmed ordinerats ett antal mediciner. Bland annat Waran, Visoprolol och Sivastatin. Min fråga är nu, (till er med erfarenhet) vågar jag rekommendera honom LCHF: liv?

Är inte det lite försent?
Oandrasidan kan man få de sjukdommarna oavsett kost, vid hög ålder.
Men är det diabets metabolt syndrom som orsakat det hela så vet du själv svaret, men han kan vara förbi räddningsgränsen i allafall.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det ska väl funka alldeles utmärkt men det är viktigt att han (vården) håller koll på hans pk-värde om han börjar äta mycket k-vitaminrik mat som kål t ex. Om han tänker äta omega 3-kapslar så ska han inte göra det utan att först kontakta vården av samma orsak - det påverkar pk-värdet (men k-vitamin och omega 3 påverkar det åt olika håll har jag förstått
)
Det är mitt lilla bidrag om just Waran-medicineringen. Jag hoppas att flera kan bidra med annan kunskap.

Tar han O-3 skall warandosen ställas in för det.

Det handlar alltså om att man kan behöva minska dosen av Waran om man äter något annat som kan minska blodets förmåga att koagulera. Waran är ett knepigt läkemedel, som har rätt smal terapeutisk bredd. Om man får för mycket blodförtunning håller ådrorna inte tätt längre.
Avsikten med Waran är att hindra bildning av tromboser (blodproppar) och se till att blodet cirkulerar i de fina kärlen. När man tar Waran vill det aldrig sluta blöda om man får ett sår. Blodet blir mer lättflytande. Också Omega-3 får blodet mindre koaguleringsvilligt.

Intresant att läsa i samanhanget;
Conclusions: Survival of stroke patients receiving current, most effective medical treatment is related to blood cholesterol levels, with an inverse relationship between cholesterol and mortality. The mechanism of this apparently paradoxical situation remains unexplained but merits further research.
#1,
Var det en hjärtinfarkt som orsakade hjärtsvikten? Har han vänstersidig hjärtinfarkt? Hur som helst, så är hjärtsvikt ett tillstånd där hjärtat inte lyckas pumpa ut tillräckligt med blod. Ofta är vänster sida drabbad. Detta orsakar ökt tryck på kärlsystemen som går in till hjärtat och kan orsaka s.k stuvning. Med tiden utvecklas därför även högersidig svikt.
Ett viktigt (kanske det viktigaste) livsförlängande tilltag är därför att reducera blodtrycket. Läkaren har säkert gett honom alla mediciner som gör detta. Men det jag tänkte på är att om han är överviktig och går ned i vikt så kommer blodtryckt reduceras. Om lchf funkar för honom som ett viktreducerande tilltag så tänker jag att det skulle kunna vara ett bra förslag.

Tack alla så här långt. Jag skall studera era ideér vidare och min tanke är att LCHF knappast kan göra saken värre, snarare bättre. Är vi överens där?

goliath:
Nej det var inte en infarkt som startade problemen. Det var en förkylning (kraftig infektion) förra våren och efter detta kände han sig väldigt trött. Läkarna meddelade honom efter undersökning de problem jag nämnde ovan.

Om din vän väljer att göra ett försök så får du väl hjälpa till och coacha så han slipper övergångsproblem i största möjliga utsträckning dvs göra en gradvis omställning
Sen får du bistå med tips på bra och god mat så han inte känner att livskvaliten blir lidande.
Är han däremot omotiverad och inte (kan/vill) förstå konceptet fullt ut kanske du helst ska avstå att pusha honom
I värsta fall kan ens välmening få konsekvensen att han känner sig stressad och villrådig vilket inte heller är positivt för hälsan
I höstas råkade jag ut för ett tillstånd som liknar förmaksflimmer: Jag hade hjärtrusningar svettades mycket o tryck över bröstet blodtrycket hade gått upp skyhögt(faast det visste jag inte förrän ambulanspersonalen hade mätt) och kände mig dålig o orkeslös hade svårt att andas. Jag fick åka med ambulansen till SÖs och blev inlagd för observation. Arbetsprov med EKG visade inget, Har gjort utredning för kärlsjukdom hade inga. så nu undrar jag ju vad som hände. Kort efter läste jag en artikel om förmaksflimmer o kände igen mig direkt. jag har haft blodtrycksänkande medicin i ung 15 år, men nu fick jag seloken och amliopidin med Av dessa mår jag dåligt andnöd, samt svullna fötter, så pass att jag inte får på mig skorna.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Jag fick också svullna anklar av amlodipin. Jag slutade med den och svullnaden försvann.
Jag har inte tagit den på 2 dar, och svullnaden är oxå borta. ska ta och kolla mitt Blodtryck snart och kanske då diskutera om jag måste ta dom eller om det fins nåt annat.
Det är kanske bäst att inte rekommendera strikt LCHF för en person med hjärtflimmer. Så här skriver Hyperlipid:
"Both the pre-and post-exercise levels of adrenaline, noradrenaline, and cortisol were enhanced"
This is the sort of thing I file as interesting. That is, until the anecdotes trickle in about people who have gone to extreme ketogenic diets and have developed abnormal cardiac rhythms. You know the thought train that grabs you when you discover LC eating, that moment of realisation: Carbs are bad. Followed by: All carbs are bad. Most people can do zero carb with absolutely no problem. With reasonable protein intakes it is really very easy and doing a "Stefansson", using an all meat diet, is not difficult. But a few people will get in to problems. If you are wired for a heart problem along the lines of Wolff Parkinson White Syndrome, cranking up your adrenaline and noradrenaline levels might not be a good idea. If you have atrial fibrillation, ditto.
Zepp; du skrev: "Men är det diabets metabolt syndrom som orsakat det [hjärtflimmer]"
Vad är diabetes metabolt syndrom? Jag har fått nå konstigt med blo'pumpen asså - tycker det "flimmrar" och pockar i otakt och drar ihops sig + känns som jag vill ut och andas djupt av friskluft; litt smårädd.

Diabetes och/eller metabolt syndrom.. skulle det ha stått!
Dvs om det handlar om lång tids förvärvade skador eller om som i detta fallet tydligen en infektion.
Ta salt i vatten och drick.. vi behöver salt som elektrolyt för att pumpen skall fungera.
Men hjälper inga huskurer så ring sjukvårdsupplysningen.. vi har ju bara ett hjärta!
Jag har hållit på 5,5 år nu. tänker inte lägga av.
Tack för svar Zepp.
Kan man få hjärtklappning/-flimmerkänslor av att ha käkat strikt 1-2 månader och sedan klämmer i sig lite 70% choklad, eller andra kolhydrater??

En del verkar få lite omställningsbesvär åt andra hållet oxå.
Du byter ju bränsle på pumpen mitt under arbetet.