Dn: om Vegan familj.
Dn har idag en artikel om familj som äter vegan kost.
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/utomlands-betyder-vegankost-kvalitet
Känner bara att den skulle passa här.
Vi LCHFare kallas extrema och barnmasshandlare, hur vi än gör för att få special kost på skolor förskolor eller arbets platser. Får vi slåss hårt och får oftast lägga oss utan resultat.
Trots allt är inte lchf extreemt vi tillgodoser oss större mängd vitaminer och minaraler än RDI och får i oss alla essentiella ämnen.
Men frågan är då vegan kost?
Det är extreemt och man kan inte tillgodose alla essentiella ämnen.
Vilket borde leda till att man sakta kommer drabbas av bristsjukdomar.
Detta är barn misshandel.
Men jag kan ju ha fel men vad jag vet så kan inte vegansk kost inehålla allt vi behöver.
Fi vidrigt.
Jo vegan kost kan i vissa fall göra så att du får i dig allt du behyöver… Men då måste man vara extremt påläst och för att ge sina barn en sådan kost krävs i sådana fall att du är utbildad inom något som har med näringsinnehåll att göra (vilket jag också tror att denna mammam var)
//Belinda aka Zandrama
B12?
Låter som en väldigt naturlig kost om man måste vara specialutbildad för att få i sig allt viktigt 
Dom mådde ju bra och såg pigga och friska ut, vad är problemet?

Jag gillar inte när andra hackar på mina kostval, så därför låter jag bli att kommentera deras!
#5 fast det är inte riktigt det det handlar om.
Alla får äta som dom själva vill.
Får man i sig allt man behöver är det hur bra som helst.
Men när man inte kan tillgodogöra sig allt vi behöver på en kost och då tvingar på någon annan sin kost (barn) då är det inte längre bra och inte ett fritt val.
Så det jag undrar över är om man kan få i sig allt, om det kommit någon ny källa till vitaminerna som saknas som inte är animalisk.
Gärna en heller kemiskt frammställd.
Den andra frågeställningen är givetvis när vi skall ha valet att välja mat på skola, förskola och arbetsplats.
Kan man servera barn kost som inte inehåller allt vi behöver så varför inte kost som innehåller allt vi behöver?
Valet är fritt.
#8 ja?
Det är ju dit jag vill komma.
Det är väll helt ok att äte en narings fattig kost om man tycker att det är kul.
Det är även helt ok ätt själv välja att inte äta de vitaminer vi behöver.
Men när man skall ge sina barn mat är det inte ok.
För att det inte är ett fritt val, knappt ens om det är ett fritt val för barn förstår inte vad de utsätter sig för.
Det är inte ok att ge sitt barn en kost som inte är närings mässigt komplett.
#10 Jag dömmer ju inte ut någon.
Jag undrar ju i tråden om man tillgodose sig alla essentiella ämnen genom att äta vegan kost.
Med eller utan tillskott.
Om med tillskot hur har de gjorts, vart ifrån kommer ämnena.

… du får kika på hennes internetbutik … hon kanske förklarar där …