En tanke slog mej
Jag har ju varit lite förvirrad angående antalet kalorier, proteiner osv man kan/ska äta….
Men en tanke slog mej och nu måste jag få ställa frågan:
Ni som stadigt går ner i vikt; Vad ligger ni på för proteinprocent, fettprocent, kolhydrater (gram), men framförallt hur många kalorier får ni i er per dag? Är det så att man automatiskt äter färre kalorier av denna kost och därför går ner i vikt. Och jag då som inte alls äter färre kalorier går inte ner i vikt? Eller är det så att ni kan ligga på ett högt kaloriantal men ändå går ner i vikt?
Även om jag vet at tde flesta av er inte bryr er om eller räknar kalorier så vore det intressant att veta vad ni ligger på för kaloriantal ungefär (ni som går ner i vikt).
Ja, mitt problem är ju att jag varken väger eller räknar maten. Många har frågat mig förut eftersom jag går ner bra i vikt och blir smalare. Eventuellt kanske jag skaffar en våg nån gång så jag kan börja kolla vad jag äter…

Jag redovisar allt, men obs: detta passar mig, och kanske ingen annan!
*stay calm - be brave - wait for the signs*

:) Är det inte fler än så som går ner stadigt i vikt????

Ja!
Går ner 4hg per vecka och äter uppskattningsvis mellan 2800 och 3700 kcal om dagen (mer än vad jag åt på tallriksdieten utan att gå ner)…vissa dagar över 4000…under 12g kolh, 130-200g protein.
….men är man, 198cm och väger 105kg.

What Pasi said. jag går ner stadigt men med korta platåer ibland och jag gissar att jag äter ungefär som Pasi. Jag är bara som så många andra här agressivt ointresserad av att väga, mäta och jämföra. Men ner i vikt går jag.

Pasi och Skogiz äter ni inga kollisar alls ni? Jag ligger på 20 g/dag typ och går inte ner direkt.

Någon grönsak ett par gånger i veckan, men det är ju lite kolisar i grädde, creme fraiche och ost också. Ibland äter jag hallon eller blåbär med grädde(varannan vecka eller så). Och min sambo brukar inte kolla om det är socker i bacon, fläsk osv. som hon köper hem, så där blir det väl lite också. Har ingen aning om hur mycket kolisar det blir, men mitt motto är: Så lite som möjligt.

Jag kämpar väl på ett tag till, men det känns rätt hopplöst när vågen inte rör sej en millimeter :( Eller så är jag bara grinig av nikotinbristen ;)

susanne.s - Bara nån dl grädde per dag och 2 lite kaffe, resten kommer från ägg, ost och ev grönska (bara de dagar jag är riktigt busig).
Vad äter du då, Pasi? Män har nog lättare för att skippa det gröna, säger Skaldeman också.

Atkins förespråkar ju att man skall äta ngt grönt till varje måltid.
Till frukost brukar jag rulla lite gurka i en skink skiva med ost, så det knastrar till lite. Går du inte ner i vikt skulle jag nog lägga till motion o det gärna före frukost. Kan vara svårt för en del. Men nu är det ljust ute så ställ klockan o promenera. Vågen pekar med en gång ner när jag gör det. Sen känner man sig så enormt nyttig o pigg hela dagen.

Har du slutat röka nyss, och bara ätit LCHF ett kortare tag, så har ju kroppen din en hel del nytt att förhålla sig till. Inte konstigt om den stannar upp ett tag och kollar det nya läget. Ge inte upp!
En sak som verkar främja viktminskning för de flesta som prövar är ju kokosfett. En msk i teet eller kaffet kan vara värt att testa?
*stay calm - be brave - wait for the signs*

#11, håller med dig. En kopp kaffe, en liten promenad och sen en smaskig frukost är inte det sämsta sättet att starta dagen.

Gunnilla - Äter av alla de animaliska källorna och smör, ost….. nån skvätt gräddsås eller dyl dagligen. Lite grönsaker (blomkål, olika former av lök, paprika, tomat) eller svamp ibland.

Ok….Så om jag börjar jobba 7 så struntar jag iatt äta innan? Eftersom jag rör mej mycket på jobbet så räknas det som en promenad? Har just köpt en stegräknare så jag vet att jag hinner gå ca 3000 steg fram till frukostrasten vid 9.30….. Och då kan jag ta mitt ägg och bacon och kaffe med vispgrädde :) Problemet är att det blir lite länge innan maten, så risken finns att man blir hungrig som attan innan rasten, men jag ska testa, det ska jag.
Ja, kroppen har väl en del att vänja sej vid. Ska andas djupt och skaffa mej lite mer tålamod :)
F.ö.: Installerade en blogg som jag tänkte köra om mitt LCHF-ande :) Körde igång den igår så det finns inte så mycket där än, men iaf..:
Jag är 167 cm lång, har krymt 2 cm. Har väl med åldern att göra. För 1 månad sedan slog vågen 100 kg.Innan jag började med den här dieten har jag varierat från dag till dag på 2 kg. Nu varierar vågen på 0,5 kg. Jag antecknar varje tisdag. Igår vägde jag 97,5 kg. Vågen rör sig neråt, sakta och jämt. Med det är jag nöjd. Förut rörde den sig uppåt, fast jag åt "bra", är igång hela tiden och ute och går en hel del med vår hund, Zack, som är en bordercollie och behöver aktiveras en hel del. Annars aktiverar han mig!!!
Imedeltal äter jag 2077 kalorier, fördelat på 21% protein, 17% kolhydrater och 62% fett.
Jag har bara ätit den här kosten under 1 månad, men jag är mycket piggare och mår utmärkt av den. Jag har tagit bort Simvastintabletten, på eget bevåg. Det kan kanske också bidra till att jag mår bättre.
Jag har ingen aning om hur mkt jag äter av varje på en dag. Hur mkt jag väger vet jag inte för jag äger ingen våg.
Men ett måttband har jag och har minskat 6 cm i midjan. och rumpan försvinner stadigt den med.
Jag rör på mig mycket också. Går många raska promenader i veckan. Vet inte om det bidrar. Vet bara att jag ska fokusera på fett o protein o minska på kolhydraterna.
Vissa dagar äter jag kolhydrater, andra inte. Dagen blir som den blir.