Strict lchf sedan november, nu högt blodtryck.
Jag hoppas ju innerligt det är stressen på jobbet och allt styr med visumet som gör att mitt Blodtryck är skithögt. Idag var jag hos doktorn för något annat och kom in på min stress, Depression som visar sitt fula tryne igen, ångest och skit. Jag bad henne ta Blodtryck och det var 160/100!!!! Jag äter strikt och jag tränar (löp/spinning) 3-4 ggr i veckan. Sover uselt och är alltid stressad på jobbet. Vågen visar iofs på +/- 90 kg så det är klart att jag väger på tok för mycket till mina 172 cm. Men 160/100?!? Ännu en sak på listan att oroa sig sömnlös över. Ska väl tillägga att när jag var som tjockast och gravid för 13 år sedan var trycket 120/70. Aldrig haft högt.
aswedishsmorgasbord.com
Hittade denna interesanta artikel i Arbogasidan:
Kalk mot högt Blodtryck - och utan salt dör du
- Så har vi högt Blodtryck. En av mina favoriter!, konstaterade dr Joel Wallach i ett föredrag i USA för några år sedan.
Och så fortsatte han:
- Det är ett av de tillfällen då läkarna säger till dig att sluta med olika saker t. ex. salt. De är dummare än kor för vad är det första vi sätter ut till kreaturen? Ett saltblock. Annars dör de. Man försöker inbilla oss att vi inte behöver salt. Du ska tro att du får allt du behöver i din sallad, i brödet osv. Tro inte på det heller!
- Kom ihåg att folken som lever länge lägger en stor bit salt stor som en druva i teet och de dricker många koppar om dagen. De lever på höga höjder, där det är väldigt torrt, de måste hålla kvar vätska. De sätter även till smör i teet!! Läkarna som lever tills de är 58 år, säger inget salt, inget
smör. De som lever tills de är 140 använder både salt och smör i teet. Även här har du ett val att göra.
Dog utan salt
- Man tog 30 miljoner dollar av våra skattepengar och för två år sedan, efter 20 års studier, kom man med en rapport. Man tog 5.000 personer med högt Blodtryck och tog bort deras mediciner. Man satte dem på en mycket saltfattig diet. De dog allihop. Ingen större överraskning för mig, men någon fick en PhD-grad som belöning. När de tittade på resultatet sa de: Och, bara 99,5 % av människorna fick inget resultat av det här testet innan de dog. 0,3 % fick en minskning av blodtrycket med en grad innan de dog genom minskat intag av salt. De som bedömde denna rapport sa:
- Det spelar ingen roll för dessa patienter saltar allt de äter, jordnötter, pickles och allt de äter.
Att oroa sig för salter orsakar mer stress än att äta saltet.
Alla blev bra av kalk
- De hade en kontrollgrupp med högt Blodtryck och dessa fick ett fördubblat intag av kalk. Försöket
avslutades efter sex veckor för de hade inte längre något högt Blodtryck.
- Är det någon som har fått brev med en uppmaning av sin läkare att dubbla sitt kalciumintag för
att minska sitt höga Blodtryck? Inte en enda en!, sade dr Joel Wallach.
Det kan också var att du var stressad just då. Vilade du innan hon tog blodtrycket?
Jag ska prova med kalktabletter. Jag tycker iofs att jag saltar maten men inland får jag bara sånt ruskigt saltsug att jag kan salta i handflatan och slicka i mig. Vi bor ju i Australien och det är ju hemskt varmt mellan varven och jag svettas förbaskat mycket, ffa vid stress.
aswedishsmorgasbord.com