Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 4505 ggr
macarenix
0

går inte ner i vikt!!!!

Hej till alla!!!!

är det nån som vet värför Går inte ner... vikt??? jag har ätit lchf den här är min tredje vecka nu jag är strikt och är bestämt att går ner i vikt ( måste gå ner 30 kilo) men det händer ingenting…. Jag undrar vad kan detta bero på? jag har fått barn för 8 månader sen och känner mig jätte mysslickad när jag läser alla historier om framgång, jag äter 3 gånger per dag, inte hungrig alls, min dag ser ut så här

frukost: kaffe med mjölk och lite grädde, lite skincka med äggröra eller en avocado med keso, oc en kokt ägg

lunch någon typ kött med sallad och ett glas mjölk

middag blir samma som lunch, om jag blir hungrig då tar jag en kaffe med mjölk eller lite nötter med vatten.

Jag undrar hur lång tid tar ungefär att börja och se resultat är det nån som vet? börjar att blir besviken…..Gråter

vinteralvan
0

För det första så är 3 v väldigt kort tid. För en del, speciellt kvinnor, så kan det tag ett tag innan det händer något. Kroppen måste hinna förstå och anpassa sig.

Att dricka mjölk är mindre bra, att ha en skvätt i kaffet är ok men grädde är bättre. Skippa lunchmjölken och nötter.

[Columba]
1

Skippa eventuellt mjölken och nötterna tillsvidare.beroende på hur mycket mjölk du använder kan det bli många kolhydrater. Använd vispgrädde i kaffet.

Mabrotnosh
1

Njut av den goda maten och de hälsoförbättringar du får av att äta LCHF och strunta en stund att stressa över vikten. Stress hjälper dig inte snarare stjälper dig. Så ta det lugnt och stek på lite fläskfile.

savonit
0

Att dricka mjölk grädde keso är nog inte så strikt utan snarare Liberalt speciellt mjölk.

_Lo_
0

Ge kroppen tid :)

Hur mår du annars med LCHF? Det kan ju kännas mer värt "besväret" om man samtidigt märker av andra hälsoförbättringar. Jag märke tex. att min mage mådde mycket bättre, all svullnad försvann och min akne/rosacea blev bättre. Ställ undan vågen ett tag och mät midjemåttet istället.

Ett förslag på hur du kan lägga upp dagen (inspirerat av Anna Hallén)

Frukost: Omelett på 2-4 ägg och en skvätt grädde.

Lunch: En handflatestor bit protein(kött/fisk/fågel), ca 1 dl fet sås på creme fraiche eller någon klick kryddsmör eller bea, en handflatestor portion med ovanjordgrönsaker.

Middag: En handflatestor bit protein(kött/fisk/fågel), ca 1 dl fet sås på creme fraiche eller någon klick kryddsmör eller bea, en handflatestor portion med ovanjordgrönsaker.

I kaffet kan du ha en skvätt grädde eller en msk ekologiskt kallpressat kokosfett.

Ät minsta möjliga av: Yoghurt, mjölk, nötter, frukt och bär, men behåll smör, ost och grädde i matlagningen. Ät dig mätt på riktig mat i första hand och unna dig kanske en LCHFdessert till helgen om du vill det, men lägg fokus på att få i dig riktig mat 3 ggr/dag.

Här kan du läsa mer:

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/

http://www.annahallen.se/category/ner_i_vikt

Sindri
0

Jag har läst lite av dina andra inlägg här och du verkar stressad. Hur gick det med magen?

Du får nog ta det lite lugnt och inse att detta inte är någon qiuck fix.

Din kropp behöver lugn och ro - stressar du den lär du inte gå ner i vikt.

Fokusera på att må bra och lär dig hur du äter bäst för att göra det.

macarenix
0

den här är första gång jag gör något för mig själv, jag har 3 barn och börjar blir lite deppig ibland är så mycket att göra att jag blir lite överveldigad, jag vill inte göra av detta en quix fix, jag vill att det här blir min nya liv men samtidig blir jag lite rädd eftersom jag måse gå ner 30 kilo och jag läser andras inlägg och framgångsrika historier då undrar jag om jag gör rätt till exempel den där med mjölk visste jag ine alls, nu lägger jag mjölk vid sidan och ser vad som händer iallaf jag ska fortsätta med lchf eftersom jag märker att jag blir bätter men är fortfarande i övergång jag har känt mig jättetrött och ibland ifrågarsätter mig kanske förmycket??? tack för all support och peppning!!!!Skrattande

Sindri
2

Jag har fyra barn, så jag förstår hur det kan kännas ibland. Skrattande

Du skulle nog behöva bli nertryckt i en fåtölj och uppmanad att ta ett djuuupt andetag.

Bra att du gör något för dig själv - för ingen annan lär göra det. Med största säkerhet kommer du att gå ner, men återigen, stress är inte bra! OM det blir för rörigt vid matbordet så ge barnen mat först och ät sedan själv i lugn och ro. Och ta ett djupt andetag innan du börjar.

Du har fått bra råd om kosten av #5 skrivet av _Lo_ Det är lätt att man glatt tänker att man kan frossa i grädde och fet yoghurt, men det passar inte alla.

Kan du får tid att någon gång under dan få bara sitta och andas, känna in din kropp så kan det kanske hjälpa dig lite att gå ner i varv.

Sweli
1

Testa Atkins fettfasta några dagar. Det fungerar kanon på mig som stog stilla i flera månader. Skrattande

oskartoller
0

Jag har inte gått ner ett gram sen 2januari i år.

Sover bara 2-4timmar per natt och ibland smakar allt konstigt pga svår värk. Så jag äter inte så mycket man ska.

När min gubbe började käka stora portioner med mat så gick han ner i vikt hur lätt som helst. Knappt överviktig.

Det är väldigt stressande att läsa om alla som rasar i vikt, man undrar vad gör jag för fel. Jag behöver oxå gå ner 25-30kg.

Jag är iallafall piggare och starkareSkrattande

Försök att inte stressa lättare sagt än gjort.

Sweli
0

#10 skrivetav oskartoller

Jag förstår att det är påfrestande att se att din man rasar i vikt och du står stilla. Men går ner mycket fortare än kvinnor.

Jag har varit stilla i flera månader. 2 kilo upp 2 kilo ner, och blev stressad och vägde mig varje dag och blev ännu stressade att se att ingenting hände.

Jag testade denna vecka Atkins fettdiet och gick ner på 4 dagar 2,7 kilo

Dieten är för att sätta kroppen att bränna fett.

Köp Ketodiastix eller annan märke, stickor för att mäta ketoner i urinen.

Testa dig varje kväll vid samma tid. Då kan du se om du går ner eller står stilla.

Under de dagarna jag är i fettdieten var mina stickor stark rosa.

Här är dieten:

"Dieten har Atkins kommit att kalla för fettfasta för att den till 75-90% består av fett. Fettfastan fungerar på så vis att den tvingar in kroppen i lipolys (fettförbränning). Lipolys kan inte ske så länge kroppen har tillgång till en viss mängd av glykos och alla kolhydrater omvandlas till energi via glykos. I den här dieten begränsar man även antalet kalorier till 1000 kcal per dag för att riktigt tvinga kroppen att bränna fett. Atkins fettfasta bygger i sin tur på Alan Kekwiks diet som går ut på att äta en ketodiet med 90% fett med begränsat antal kcal. Denna diet lär vara överlägsen alla andra dieter i att bränna fett.

Atkins rekommenderar att man äter 5 måltider bestående av 200kcal vardera."

• 30g makadamianötter
  • 60g cream cheese eller brie
  • 30g tonfisk eller kycklingmajonäs
  • 1 kokt ägg med 2 tsk majonäs
  • 60ml creme fraiche med 2 msk röd eller svart kaviar
  • 80ml vispad grädde toppad med lågkalori och lågkolhydratsås sötad med sucralose
  • 60g fett pate
  • 2 äggulor med 1 msk majonäs

Varje punkt är en måltid, sedan kan man säker byta ut något till något annat likvärdigt.

Gör dieten 4-5 dagar bäst att börja på måndag och sedan berätta hur det gick.

macarenix
0

oki jag ska nu pp måndag tack!!!!!!Skäms

[Pennylane1]
3

ska man verkligen börja med fettfasta efter TRE veckor!? Det är ju mindre än ingenting!?

oskartoller
0

Det där ska jag prova förutom paten så ska nog allt kunna gå ner.

Tackar för bra tips.

vinteralvan
0

Du måste inte äta paté. Flört Lycka till.

Minorca
0

Hej

Har du läst några böcker om LCHF? När jag började läste jag SS Skaldemans GI-Noll , det var en bra handbok i att äta LCHF. Sedan tycker jag att jag har haft lite hjälp av SSS Varför går jag inte ner i vikt. Jag tycker också att Gary Taubes Varför blir vi feta är bra och fördjupar sig i problematiken kring övervikt. Sedan finns det många bra böcker om LCHF.

Jag tycker att det kan vara bra att starta lite långsamt, och sedan strikta upp kosten när man har vant sig  tex med fett. Det tog nog mej drygt ett år innan jag kunde äta mer en tsk cocosfett, jag var jätte fettskränd när jag började.

Jojon
0

Inget illa men rolig felskrivning 'mysslickad' är väl skönt att vara ;)

Försök att bara vara avslappnad i din matlagning och försök att inte tänka så mycket. Även om du går ned ett par kilo en vecka så kan det krångla igen och platåer hamnar man alltid på. Jag har 5 ungar och en man mager som en sticka och jag lagar samma mat till dem som till mig men de äter potatis, ris osv och jag äter broccoli. Att köpa 'kissestickor', Ketostix är faktiskt ett gott råd, visserligen kommer kroppen att vänja sig och släppa mindre ketoner men det tar ett bra tag, ett år för mig. Så länge stickan är rosa så gör du rätt. När jag står på platåer tar jag bort så mkt mejeriprodukter som möjligt. Nu äter inte jag nötter men jag har läst på många förpackningar och såna där fredagsmysnötter har ju hiskeliga mängder tillsatser och skit. Gör som någon här uppe sa, mät dig i stället och så väger du dig inte på ett tag, stress kan också hämma. Lycka till!!

soffe77
0

# macarenix

Det är verkligen inte bara framgångshistorier. Jag har visserligen gått ned 6 kilo sen annandagen men det är ju inte nån racerfart precis. Det tar tid att hitta sin egen balans. Hur mycket kollisar klarar jag?

Jag har också 30 kilo att gå ned och jag vill inte heller ha en quick fix för då är risken att kilona kommer tillbaka som ett brev på posten.

Jag tror dock att man behöver slappna av och lita på att det kommer funka. Jag har jättesvårt för det och får panik när jag tänker på att det går så sakta. Egentligen har vi inte bråttom. Det viktigaste är ju att vi går ner även om det tar tid.

Jag är mammaledig med en 7-månaders (har 4 barn) och ska snart börja jobba så smått och jag hoppas att jag då kan tänka på annat eller åtminstone inte hinna analysera allt så mycket utan bara låta det ha sin gång.

Jag önskar dig lycka till Skrattande

macarenix
0

Hej Soffe! jag jar börjat att slappna av, här om dagen gick jag till tandläkare och jag blev jätteglad när de frågade om ja hade gått ner i vikt ohhhhhhhh  jag sa att jag har börjat att förändrat livstilen …. du annar inte vad glad jag blev!!! jag har börjat fjärde veckan och nu har det hänt  del saker, ketoner stick är konstant rosa och jag känner mig pigare än nånsin, köpte en cyckel kärra till mina små barn och ska börja mina studier nu på måndag… jag känner mig glad…. ibland kan det hända att när man mammaledig känner man sig ensam, den här vecka har varit lite jobbigt angående  mat, har jag kännt lite hungrigare och ibland sugen på nåt söt, jag har inte varit stygg men ibland vill jag bara äta lite tårta eller bakelser men har inte gjort det, annards jag mår fantastisk.

Tack för allt support det verkligen hjälper att veta att man inte är ensam

Macarena

soffe77
0

Det låter kanonSkrattande

Sweli
0

Så bra att du är glad igen Glad

Om du är jätte sugen på något sött försök göra en snabb LCHF brownie eller muffin i micron på 2 minutre, eller dryck äggmjölk med choklad.

Det finns många recept på det, här på forumet.