Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 7669 ggr
Heidi
2

Affärsidé!

Många av oss är ju stressade och har svårt att hinna med planeringen av vad som skall ätas och inhandla det. För mig som både jobbar heltid och driver eget företag tillsammans med sambon är det ett stort stressmoment. Vill ju äta LCHF för det är det jag mår bäst av men när det är stressigt så är det i alla fall för mig svårt att hinna med att både planera vad som skall ätas och inhandla det. Saken blir ju inte lättare av att sambon i princip inte kan laga mat om han inte har ett recept att följa. Inget ont om min underbara sambo men just matlagningen är inte hans starka sidaFlört

Lösningen för oss har blivit att beställa hem en matkasse med färdiga recept, grymt skönt att vi då kan hjälpas åt att laga mat och dessutom kommer maten hem till dörren och vi slipper stressa runt i affären och det eviga planerandet av vad vi skall käka. MEN det där med LCHF då. Vissa av recepten går självklart att fixa till lite så blir LCHF vänliga men vissa är väldigt mycket svårare.

Så om jag redan inte hade ett företag så skulle jag själv startat något liknande: Hemleverans av matkasse med LCHF recept och ingredienser för en vecka.

Så om någon startar sån här hemleverans firma fast med LCHF mat så kommer jag defenitivt bli kund Flört

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Anna82
0

Bra förslag! Jag som är mammaledig och vill fortfarande inte vet vad jag vill göra när jag "blir stor" och som inte har lust att jobba som lärare, trots att det är vad jag utbildat mig till, kanske borde slå till och starta Glad

Heidi
0

Jag jag tycker denna affärsidé är helt rätt i tiden så jag tänkte jag delar med mig av den och hoppas någon gör verklighet av den Glad. Många börjar ju förstå hur bra LCHF är men samtidigt lever vi ett väldigt stressat samhälle där tiden är knapp. Många är otroligt stressade och därav blir det lätt fel mat och det slinker lätt ner godis och annat dåligt när man handlar hungrig efter jobbet. Det är lättare sagt en gjort det där med att handla när man är mätt och ha handlat allt inför veckan så man slipper springa runt hungrig i affären.

Hoppas du startar Glad kanske finns fler här på forumet som inte vet vad dom vill göra och vill starta tillsammans?

Heidi
0

Puttar upp

JAUS
2

Det jag önskar mig är att någon börjar sälja: opastöriserad smör och grädde; pemmikan av gräsbeteskött med olika kryddningar (t.ex. mexikansk, italiensk, asiatisk etc.), osötad choklad (100% kakao), orostade makadamianötter och olja.

Heidi
0

Perfekt att inkludera sådana produkter i en hemkörningsshop Glad

yvonnel
1

Det skulle vara jättekul, men man behöver nog vara ganska ung och klok på samma gång och dessutom ha tillgång till ett bra ekonomiskt startkapital/underlag.

MissMullig
0

Just denna ideen har jag haft och klurat på arbatlös som jag är. Tyvärr inget startkapital till en sådan rörelse. Dessutom är det svårt genomföra då vi alla LCHF,are inte bor i Sthlm och dess närområden

gun92884
0

Ja, och man far inte vara radd att forlora kapitalet heller :0(

Verkar inte som om varlden ar riktig fardig for detta annu. Det ar flera som har forsokt att starta sa'na dar services men det har inte lyckats. Det finns inte underlag. Ett annat som bit the dust var ett franchise med kok dar folk kunde ga in och kopa mat for hela veckan. Det kokades at ne och se'n hamtade man och stoppade i frysen. Trodde det skulle hitta en market men nej, folk foredrar att stanna till vid luckan hos McDonalds :0(

Det finns val forstas privatkockar som gor lcmat at sina kunder, men det ar ju inte for allmanheten.

yvonnel
0

Jag var ute och åt en hamburgare igår, men inte de vanliga utan på en mindre restaurang som också har pizza och pasta. Min 150 grams burgare serverades i ett bautastort bröd - (som jag förut skulle ha uppskattat väldigt mycket) - med mycket isbergssallad och rödlök.

Vad jag åt var alltså en burgare, rödlök och sallad, undrar om dem blev förvånade när hela brödet kom tillbaka till disken.

Det finns ju en massa små smörgåsbutiker iaf här ikring Gbg. Hur skulle det vara om man köpte in sig på en hörna? tror ni att man skulle klara det?

Om man satsar på något som har tid att växa lite långsamt där bägge alternativen finns.

Tankespekulationer!!!

MissMullig
0

Tyvär går väll inte alla LCHF,are förbi just den butikshörnan varje dag för att handla.

Vårt land är ju rätt avlångt

[linnzy]
0

Man skulle väl kunna tipsa dessa företagen som redan sysslar med detta att de kan  leverear matkassen med anpassade recept efter hur man vill. LCHF, Gluten etc etc..

#9 Ibland när jag beställer mat och sådant så brukar jag fråga om det går att få det serverat annorlunda. Tex på pizzerian köper jag en kebabtallrik med bara kött och sallad. På kinarestaurang granskar jag menyn efter vad som verkar ha mest kött. Bara att skippa riset.

Max Hamburgerrestaurang har en LCHF-vänlig meny; Low carb. Hamburgare i salladsblad, sen kan du välja tillbehör, morötter, pommes eller fruktpåse…

[Pennylane1]
0

#  9 Om bara en bråkdel av alla i LCHF:are Göteborg kommer förbi så kan det säkert löna sig! Gissar att det måste finnas rätt många och om du lyckas marknadsföra dig så borde det faktiskt gå!

Sugiyama
0

Jag saknar allternativ till alla dessa smörgåsbutiker jättemycket. Ett tips för Stockholmare är butiken "Cajsa Warg" på Renstiernasgatan. Dom säljer färdiglagat över disk till hektopris. Det var flera rätter som var LC när jag handlade där.

Cowboy
0

#9 Dom blev kanske förvånade att du inte ville ha din hamburgare utan bröd när du ändå inte åt brödet. Jag tycker illa om att ta ett bröd och sedan inte äta det. På de stora hamburgerkedjorna går det bra att få hamburgare utan bröd.

hallonlove
0

#9 jag skulle blivit en av dem som hade besökt butiken då och dåSkrattande

Denna kommentar har tagits bort.
Seglarina
0

sookie

Var bor du?

Heidi
0

# 17 Sthlms området. Vadådå? Glad

aussiemia
0

Vi  bor ju i Australien och vi har tänkt länge på att ha en sido-business. Just en matkasse som levereras hem är en tanke som tilltalar mig.

Men hur i hela friden gör man? Nu pratar jag en generell matkasse alltså, inte LCHF, det är inte Australien redo för än.

Jag fattar ju det med recept och leverans, men det andra?! Köper jag allt på vanliga affärn? Marknader? Avtal med leverantörer?

Det vore ju ganka kul att starta upp något sådant.

aswedishsmorgasbord.com

Jojo55
0

Kontakta redan existerande matkassar och fråga!

[Pennylane1]
0

nu blir jag nyfiken! Finns det nån sorts meddelandetjänst nä'r någon skriver i ens gamla tråd? Jag menar Seglarina ställer en fråga i en snart ett och ett halvt år gammal tråd och får svar inom 20 minuter! Hur uppfattade du det där så snabbt Sookie!?

Sindri
0

#21 skrivet av Pennylane1

Så fort någon annan kommenterar i en tråd du tidigare skrivit i eller bevakar syns det till höger i rutan Uppdaterade inlägg.
Du menar inte att du inte sett det förr? Förvånad

Seglarina
0

#18 skrivet av sookie

Nja, tänkte bara att det kan vara bra att veta var du bor ifall jag bestämmer mig för att starta en sådan buissnes, så vet jag vem jag kan börja med. Men nu finns ju konceptet redan i Stockholm så…

Pennylane

Det var inte jag som hittade den gamla tråden utan #16 skrivet av Lchfmiddag som redan hittat den och berättade att tjänsten nu finns i Stockholm. En som är ute och raggar kunder Glad

[Pennylane1]
0

# 22 jo så klart att jag sett det men jag trodde kanske inte sookie varit inne här på länge, har inget minne att jag sett några inlägg heller på väldigt länge! Och att då hinna svara inom tjugo minuter så pass sent på kvällen tyckte jag var imponerande! Glad

Zepp
1

Funderar på att leverera en LCHFfrukost-kasse, det borde gå lätt, bara bacon o grädde! Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Pennylane1]
0

kompletterer mitt inlägg ovan, jag menade alltså om det gick att få ett mejl eller så om någon kommenterar i ens tråd, kan ju vara nåt vipgrejs eller så!

Heidi
0

# 21

Är ofta inne och läser (hinner inte skriva så ofta) och frågan var ju direkt till mig så jag svarade Glad

# 23

Konkurrans behöver ju inte va fel Flört

Seglarina
0

#27 skrivet av sookie

Jo men nu när jag precis har flyttat från stockholm dä ska allt hända där Glad

Jojon
0

Finns ju massor av sådana LCHF-matkassar nu. Kanonbra!Glad

lindy
3

Jag skulle vilja göra tvärt om.

Min ide´heter "Handla matkassen själv!"

Samla grupper med människor som är LCHF intreserade men inte kan hitta rätt i vårt enorma utbud av mat och reklam och följ med till affären.

Lindy

Seglarina
0

#30 skrivet av lindy

Jättebra idé. Skulle kunna vara kurs på någon av våra vuxenutbildningar.

yvonnel
0

Lindy, det var det bästa jag har läst idag, you saved my day!

gun92884
0

#31 skrivet av Seglarina

Törs de lägga in något dylikt när de inte har fått LVs välsignelse?

Seglarina
0

Jag har sett att dom har kurser i LCHF-matlagning, detta är bara en annan vinkling.

gun92884
0

#34 skrivet av Seglarina

Javisst ja, glömde att vi talade om Sverige Skrattande

lindy
0

Jag håller kurser i LCHF, teori matlagning och inköpsrundor mm för ett stort studieförbund. Dock är de, studieförbunden, beroende av visst antal elever så därför blir en del kurser inte av. Svenska folket är ännu väldigt fettskrämda. Vad gör vi åt det?

Lic. kostrådgivare, Lindy

yvonnel
0

#36 Lindy

Du kan ju vara med på tex Ålandskryssningen och Säffle camping för att bli lite mer känd. Alla som kommer dit har ju inte alla kunskaperna utan kommer för att skaffa det + lite peppning.

lindy
0

Yvonnel. Tack för tipset. Jag skall åka både LCHF kryssning och har planerat och beställt en stuga i Säffle.

Vårsolen skiner på alla LCHFare!