Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 3391 ggr
Pebble
0

Från D till B?

Jaha! Då vart det dax att se över "vitaminbeståndet".

Ibörjan av min lågkolhydratskost garderade jag mig med:

B-Calm fr. Dr. Donsbach (Kalcium, Magnesium, Calium och Bor)
Super C-Complex 1000mg fr. Great Earth (C-vitamin)
D3-Vitamin 2000 IE fr. Holistic (D-vitamin)

Nu har jag ätit dessa i några månader.

Min undran är om jag skulle kunna byta ut D-vitaminen till en B-vitamin nu när solen börjar titta fram?

Vilket märke väljer jag? Och kanske viktigast, vilken B-vitamin?

Anledningen till att jag funderar på att få in extra tillskott av B-vitamin är eftersom jag tappar hår mer än vanligt. Jag har fått för mig att B-vitaminen skulle kunna vara en bidragande faktor. Om det är så är jag dock inte säker på.

Jag har ätit Panto-3 (B12 & B2) vid tidigare håravfall och det har hjälpt, men produkten innehåller massa annat som jag kanske inte behöver…

Effie
2

Jag kan inte särskilt mycket om viitaminer - det jag har hört om D-vitamin är att du får det från solen när den står så högt att din skugga är kortare än du. Eller mer kortfattat, mitt på dagen mitt i sommaren (ja, några månader), på våra breddgrader.

B-vitamin får någon annan svara på. Fast vad gäller håravfall är det inte ovanligt i början av LCHF. Sök här på KiF; det finns en del trådar om det - och det brukar komma tillbaka, mer än tidigare.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

JAUS
1

Det är alldeles för tidigt att sola nu. Vill man få sitt D-vitamin från solen så är det under sommaren man ska sola. Det finns ingen anledning att sola längre än en timme, det är endast skadligt. Sola alltså max en timme mitt på dagen under sommaren (kl 13 är mitt på dagen eftersom det är sommartid).

Wildrat
0

D-vitamin får du bara från solen från maj till augusti ungefär och bara de dagar då solen lyser och du är ute mitt på dagen men då räcker det med en kvart i början och upp emot en halvtimme när du är solbränd.

yvonnel
0

Kolla på MSN svavel, det ska vara bra för hår, hud, naglar.

Pebble
0

#1 För mig är det en djungel och jag är inte den enda att tycka det. Kanske är det för att alla människor har olika vitaminbehov. Det är därför jag vänder mig till allmänheten här för att söka råd.

# 2,3 Tack för tipsen! Jag har läst cell-lära och därefter solar jag inte lika mycket och solas det, så solas det med ordentlig skyddsfaktor.

Man blir ju brun i alla fall Cool

#4 Kollade upp det. Det heter MSM Svavel.

Det står att: "Svavel behövs för kolhydratsämnesomsättningen eftersom det ingår i insulin. Svavel ingår i kroppens syra-bas-balans".

Frågan är om jag vågar börja exprimentera med min syra-bas-balans. Tåls att tänkas på.

Behåller dock D-vitaminen en burk till.

Wildrat
0

#5 Sola en kvart utan solskyddsfaktor så tillverkar du D-vitamin. Sen kan du kladda på skyddet. Jag tror att man missar vitamintillverkningen om man kladdat på skyddet och sen sätter sig i solen. Vitamintillvekningen har nämligen inget med brunheten att göra.

JAUS
0

#6 Vill man inte bli brun så kan man smörja in sig med citronsaft. Citronsaft blockerar UVA-strålningen, men inte UVB-strålningen som behövs för D-vitamin bildandet.

dufva
0

Om det ska bildas några mängder D-vitamin i huden har att göra med vinkeln från markplanet som solen står i..

Man kan i princip säga att om skuggan från kroppen på marken är kortare än en själv så kan man räkna med att processen fungerar Skrattande

I praktiken bör vi alltså helst fortsätta med "pillrandet" några veckor till.