Trött och sjuk
Hej!
Jag började med lchf november 2010 och har gått ner ca 16 kilo, vill ner några till.
Har hela tiden ätit bra mat, med vissa avsteg så som fika och glass i somras, en del fika under julhelgerna. I veckorna har jag hållt mig till bara bra mat. Mår jättebra av lchf egentligen, inget sug efter mat eller sött och inte längre uppblåst mage.
Däremot…
Hela vintern har jag varit sjuk, en gång i månaden, varannan vecka. det är förkylningar som kommer tillbaks hela tiden.
För två veckor sen hade jag feber och var förkyld igen, blev inte riktigt frisk från det utan har hostat och snuvat litegrann hela tiden och nu känns det som att det kommer bryta ut igen. Min sambo har legat sjuk hela helgen och är rädd att han smittat mig..
Jag har i princip inget immunförsvar.
Ska på hälsokontroll på fredag och se vad som kan vara fel. Ska inte säga att jag äter lchf då jag skulle tro att de kommer säga att det är dåligt för mig och att det är därför jag mår som jag gör. Det tror dom på jobbet iallafall…
Förra vintern när jag var superstrikt var jag förkyld kanske 1 eller 2 ggr, annars brukar jag vara sjuk mycket under vintern.
Nån som upplever samma? Tips på vad man kan göra åt?
Att äta helt strikt är ju såklart vad jag försöker göra, men är det kalas och så vill jag ju gärna också fika… :)
långt inlägg blev det visst… :)
Bästa medicinen sa du själv, äta stikt alltså. Tillskott av D-vitamin kanske hjälper dig. Jag tar massor av esberitox om jag känner att något är på gång och jag brukar klara mig, har inte en enda sjukdag på över tio år! (utom en månad efter en planerad operation)
Jag blir förkyld hur strikt jag äter.
#0 Äter du tillräckligt? En välkänd effekt av svält (vilket långvarigt kaloriunderskott faktiskt är) är dåligt immunförsvar…
Du kanske ska vänta med viktnedgången tills du är frisk? Den kommer iaf gå bättre då, dessutom är det lättare att gå ner i vikt på våren och sommaren än på hösten och vintern.
Hälsoundersökning är inte helt fel, det kan ju vara nåt fel. LCHF skyddar ju inte mot allt. Se till att de kollar om du har mycoplasma. Det är en lunginflammation som kan ge långdragna besvär, det känns som att man ha en förkylning som aldrig går över i de flesta fall. Har hört att det gått en epidemi av sånt den här vintern.
Tack för svaren!
Sitter här nu sjuk, igen. var frisk två veckor och så kom samma nedrans hosta tillbaks, med snuva och feber på köpet..
Äter Kan Jang och extra c-vitamin när jag känner av att förkylning är på g. Känns inte helt ok, Vill helst få i mig alla vitaminer genom kosten men verkar ju gå sådär..
Funderar på om kanske KAn Jang kan göra mig mer sjuk?.. verkar ju lite konstigt, men kanske?
Blir så trött på den här skiten.. pinsamt att gå till jobbet sjuk ännu en gång.. har inte varit frisk en hel månad sen i höstas, alltid avdrag på lönen.
Hälsokontrollen visade inga konstigheter, alla värden såg bra ut. Nu minns jag inte exakt vad de kollade, men jag hade inte brist på något som skulle påverka immunförsvaret iallafall. Förutom då att de tycker att jag får i mig för lite kolhydrater så de skickade mig till en dietist som sa att jag borde äta mer frukt… men det var bara för att jga sa att jag äter lite kolhydrater.
Dietisten rådde mig att äta mer bär eftersom jag inte vill äta så mycket frukt.så jag får i mig alla antioxidanter och vitaminer som jag behöver.

Den här vintren har jag oxå dragits med flera förkylningar!
Antagligen så är det nya virusstammar som är i omlopp. sådana som vi inte stött på tidigare.. och influensan härjar som värst för tillfället, rena epedemin.
Men jag har alldrig varit så sjuk att jag inte kunnat jobba!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.