Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3125 ggr
Pussgurkan
6

överallt lchf

Här om dagen handlade jag på ica - och där i en fristående hylla stod det massor av lchf-produkter. Choklad och någon form at kakor mm. Hade dåligt med tid så jag han inte titta på vem som tillverkade det och inte på vad det egentligen innehåller.

Så igår var jag på ett fik/kafe … där hade de lchf-kladdkaka med grädde och hallon.

Överallt verkar det nu ploppa upp lchfprodukter… känner igen trenden från GI. Först kom alla kändisar som blev "frälsta" sedan alla böcker, sedan alla kändisra som skrev böcker och nu är lchf påväg att bli samma "industri".

Men hur bra är produkterna och hur bra blir då kosten?? Jag menar köper man färdig lchfmat så borde den innehålla en hel del som lchf-tänket inte vill ha. Jag tänker på att då går lchf från den rena maten lagad från grunden, gräsbetatt kött osv …

kaisakavat
1

Bra reflektioner av dig. Vi får nog räkna med att fortsätta läsa innehållsförteckningar och näringstabeller.

Bara det att tillverkarna gör produkter med 'mindre' kh än originalet - och så kallar de det för low carb.. just utifrån jämförelsen. Inte alls säkert det är så low carb egentligen.

Men i vissa fall kommer det förstås att vara bra produkter. Dem kan vi ju skvallra om här t ex. Tipsa varandra. Glad

Sugiyama
0

Kan du inte tipsa om vilket fik som hade kladdkakan?

[Pennylane1]
0

men som jag sagt tidigare, det är väldigt bra för LCHF-rörelsen eller vad man ska kalla det att det kommer MASSOR av olika grejer även om det inte är toppenbra allting, vi blir allt mer etablerade och med det kommer nyfikenheten som föregår den stora, allmänna  acceptansen!!

Pussgurkan
2

#1 grejerna var inte lowcarb de var tydligt märkta med "LCHF". Det var det jag tyckte var konstigt eftersom jag tidigre bara har sett low carb.

#2 kafet heter Regnbågen och ligger i Halmstad. Men hur LCHF-aktig den är vet jag inte. Frågade aldrig….

#3 Vet inte helt om jag håller med dig eftersom det samtidigt innebär att massor av männsikor äter dessa färdiga produkter och tror att de äter LCHF - de får ju i sig massor av fajkad mat och kan kanske fortsätta att må dåligt eller gå upp i vikt och det i sin tur kan ge lchf helt fel "rykte". Dessutom så tycker jag att en av grunderna med lchf är att det är tillbaka till "riktig" mat - som inte är processad och konstgjord.

Sedan stör det mig något fruktansvärt att det finns folk som plötsligt ska tjäna pengar på ett koncept som har en bra filosofi och kanske förstör det. Se bara på Paulun och hans GI. Hur många kom inte (kändisar) med "sin GI". För att inte tala om hur många produkter Pualun har satt sitt namn på - JAG (jag säger det igen JAG) har förlorat respekten för honom. Han gjorde ett supert jobb som lanserade GI men varför skulle han fördärva det hela genom alla möjliga och omöjliga produkter???

[Månsten]
2

Visst är det bra att det kommer mer lchf-produkter, och att uteställena serverar lchf. OM det är lchf, ja. Men tyvärr så är det oftast inte det. De väljer de billigaste ingredienserna för att pressa ner nettokostnaden. T ex, så var det ett ställe som gjorde reklam för lchf, men de använde pulver-bea….då är det faktiskt inte lchf, även om det står: Biff, bea och blandade grönsaker. Man blir så trött på kommersialismen..suck…skulle kunna sammanfatta det med två ord:

Money rules!

Pussgurkan, om du bor i Halmstad, då rekommenderar jag Lilla Helfwetet. Där kan man välja alla rätter och tillbehör separat. Nu ska de iofs byta ägare, så vi får se om de håller måttet.

gun92884
2

#4 skrivet av Pussgurkan

Jag tror att detta var ett av problemen - fake foods - som gjorde att lowcarb inte tog här i Staterna … alltför många trodde att de kunde köpa och äta alla dessa lowcarbkakor och godis och må bra och gå ner i vikt … istället mådde de sk*t, gick upp i vikt och sa sedan att dieten inte fungerade.

Pussgurkan
1

#5 tack för tipset, har inte varit där ännu men jag har tänkt tanken … Hade jag vetat att allt serverades så hade jag nog varit där tidigare.

#6 det är lite det jag menar att det lätt blir fel, speciellt av de som inte orkar sätta sig in i tanken och av de som hör av djungeltelgrafen.

Men oandra sidan - VAD funkar i stateran? Kändisarna har massor av pengar och svälter medan folket inte har pengar och är tjocka Obestämd

gun92884
2

#7 skrivet av Pussgurkan

Förstår inte riktigt din fråga … problemet här är väl att riktig information inte når fram för det är för många ekonomiska intressen som då skulle bli lidande.

Att kändisar inte är feta är väl tämligen så logiskt … de lever på sitt utseende. Om man tittar på kändisar som dragit sig tillbaka … eller som har hamnat utanför strålkastarna av någon anledning så ser man ofta ordentlig viktökning.

Att fattigdom idag leder till fetma vet vi väl vid det här laget … och det gäller inte bara Staterna. Jag tittar mest på franska kanalen på tv och det syns att Europa ligger inte långt efter i viktuppgång. Detta såg jag också i Frankrike när jag var där för några månader sedan. Sockerstinnt och stärkelse är bukfylla och bukfyllan är billig … därför vinner det över nyttigt när man måste kunna sätta något på bordet.

Pussgurkan
0

#8 jag menade inte så mycket med det jag skrev det var mer menat som en paradox eller nått. Se på Viktoria Beckham - sjukt mager. Och tyvärr är det som du skriver stärkelse och socker är biligt och gott = folk äter det, kanske tyvärr de som inte borde göra det men de har ofta inte kunskap och/eller råd och ibland inget alllternativ. Tragiskt.

Så det jag skrev var kanske liten dum komentar … sorry

gun92884
0

#9 skrivet av Pussgurkan

Nejdå, inte dum alls … det ÄR en paradox … Vi dömer 'framgång' efter en svältskala som är direkt motsats till vad som för inte så länge sedan ansågs vara mätstickan, att man kunde äta sig mätt + gärna litet till. Det är inte för inte att the late Duchess of Windsor sa … "you can never be too thin or too rich"Rynkar på näsan

Sugiyama
0

Jag håller med om att det skapas produkter. Det har funnits länge ett stort Atkins-sortiment av allt möjloigt skräp. Jag tycker ändå det är bra att caféer och restauranger börjar veta vad lchf är. Är väldigt trött på att välja Max lowcarb-burgare bara för att jag inte orkar chansa på en vanlig restaurang.

yvonnel
0

#4 Pussgurkan

För eller emot hur man hittar problemen och ev. lyckas lösa dem, så tycker jag ändå att det är mycket positivt att ämnet kommer upp till diskussion.

[Sias]
2

Pussgurkan   "Men hur bra är produkterna och hur bra blir då kosten?? Jag menar köper man färdig lchfmat så borde den innehålla en hel del som lchf-tänket inte vill ha. Jag tänker på att då går lchf från den rena maten lagad från grunden, gräsbetatt kött osv …"

I och för sig är kanske färdig LCHF-mat mer hälsosam än mat a lá tallriksmodell, snabbmat, etc -  men jag undrar om någon tillvrekare tänker på att LCHF är mycket mer än kolhydrater/fett-tänk. Känner till vad LCHF står för och tar fasta på det?

Tyvärr tas sällan, oftast inte alls, en stor viktig del av LCHF upp - det att LCHF står för så mycket mer än kolhydrat/fett-tänk.  Något som jag tror kan leda till att produkt som har lägre kolhydratinnehåll -  än motsvarande "vanlig variant" på marknaden - bara för den sakens skull  kallas LCHF. 

LCHF är för mig - i FÖRSTA HAND - ren, naturlig mat helt fri från onödiga tillsatser, säd, socker, stärkelserikt, etc. HÄLSOVÄNLIG! Lågt kolhydratinnehåll och bra fett en naturlig  del i detta.

Det här är något som jag hoppas och önskar att ALLA förespråkare av LCHF framhåller precis lika mycket och otta som kolhydrat-fett delen.  Att LCHF inte bara är LC och HF. Utan så mycket mycket mer, som gör kosten hälsosam.

Pussgurkan
0

#13 jag tror att många "glömer" det då de bara vill ha en snabb fix mot kilona. Kan de dessutom köpa maten färdig så slipper de ju helt att tänka och behöva anstränga sig. Att de ändå får i sig all skit det verkar itne var så viktigt.

Detta leder osökt in på en annan disskution -> varför är det så många som inte tar ansvar för sig själva? Jag menar att det verkar om att ALLA i samhället idag är offer för en det ena eller det andra. Det finns alltid något att skylla på och alltid något eller någon som är orsak till deras elände UTOM de själva. Det mest otroligt är de som röker + festar flera gånger i veckan och sedan gnäller på att de inte har pengar och att det i sin tur är skolans fel för att de inte fick utbildning och jobb med hög lön. Sluta rök och festa … NÄ DET kan väl inte ha samband med dålig ekonomi….. *suck*

Det är lite samma ting som jag tänker på då det blir massor av färdiga produkter med lchf …. folk kommer ju ändå få i sig massor av kemiska grejor som gör att maten har en hållbarhets tid som är otrolig och som måste vara skadligt att få in i sin kropp … men sedan är det LCHF's fel att de blir sjuka - inte de kemiska grejorna ….

Tycker vi här borde låtabli att köpa dessa lchf-färdiga produkterna för att inte främja handeln

misty09
0

Jag skulle bara vara glad om restauranger kunde lansera mer rätter under parollen LCHF. Även om det inte blir helt rätt så är det ju ofta iallafall bättre alternativ än det som annars står till buds de få gånger man äter ute…..är också ganska trött på max som enda alternativ. Bättre ganska rätt en helt fel. Äter man inte ute ofta så inbillar jag mig att den gången är ingen gångFlört och om det då var en gnutta mjöl i såsen men annars bra kolhydratfri mat får jag väl ta det den gången då. Värre med det som säljs i affären. Detta är ju mer saker man kanske stoppar i sig dagligen. Är man då inte insatt kan det ju bli heltokigt om man lurar på konsumenterna saker under namnet LCHF som sen inte riktigt håller måttet.