Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 22821 ggr
Athenasmatte
1

Kokos LCHF?

Hejsan i sommarvärmen! Jag har kikat runt på lite olika recept enligt LCHF och i en del använder man kokosflingor. Men när jag tittar på innehållsförteckningen på de kokosflingor som finns på ICA så innehåller de 10 gram kolhydrater per 100 gram, vilket ju inte är LCHF =(. Var hittar man kokosflingor med mindre kolhydrater?

En sak till jag tycker är lite märkligt; på Nötfabrikens påse med valnötter står det 3g kolhydrater per 100 g, medan ICAs egna har 12g per 100g. Hur kan detta vara? Borde det inte vara samma i alla valnötter? Valnötter som valnötter?

Mvh//Madeleine

[Pennylane1]
2

det finns många trådar om detta med varierande khinnehåll. Det kan variera mycket beroende på sorter och växtplats. Ibland räknas fibrerna med också och då blir innehållet alltför högt, så kan det vara med den kokos du har. Vet att någon frågade COOP tror jag det var och de medgav att de räknat med fibrerna. Kokos bör inte ligga så högt annars tror jag. Sen kan man inte stirra sig helt blind på innehållet per 100 gram heller för allt beror på vilka mängder man äter. En vara med, säg 4, kan bli för mycket om det är något man äter som huvudmål. T.ex. vissa korvar. Där vill jag helst ha högst 2 gram per 100. Pofiber, som används rätt mycket av många har 12 gram per 100. Men en dl väger bara 18 gram ungefär. Så det här med högst fem % kh får man hantera med lite sunt förnuft! Bättre att titta på hela sitt intag.

[stuxen]
0

Kokos brukar inehålla ca 6-7 kh.

[Pennylane1]
0

SLV listar 3,4 så det varierar…

MarieEriksson
1

Köpte ICA ekologisk riven kokos idag. 1,5g kolhydrater/100g.

Har sett riven kokos med 8g kolhydrat/100.

Så det här med att samma livsmedel kan ha väldigt olika förbryllar mig oxå.

Hittade även mandel idag med 4,5g kolhydrater/100g. Kollade snittvärde på mandel (vart det nu va) och såg att det stog 13g kolhydrater / 100g.

Hur ska man veta!?!?!? Kan man, törst man lita på det som står på förpackningen?

Fiana
0

#4 Kokosen är garanterat fel värde på (för lågt) de har de till och med erkänt själva för jag vet inte hur länge sedan, men i alla fall ett år - dock har de inte bemödat sig att ändra….

Nu är det god kokos, så jag köper den ändå, men kan inte hjälpa att jag tycker det är fult att de behåller det värdet då det får folk att felaktigt tro på det och välja den.

Nötter och liknande skiljer mycket mellan sort, tid på året, och mer exakt var den växt, generellt anpassar företagen inte efter de skillnaderna under året utan använder samma förpackning trots det troligen inte stämmer. Så tyvärr du kan oftast *inte* lita på förpackningen i de fallen.

Att försöka leta sorter med extra låga värden jämfört med andra är oftast att lura sig själv, inte alltför ofta är det rena fel på de värdena (finns extrema felskrivningar på vissa nötter t ex).

Bättre oftast att ta ett standardvärde som förhoppningsvis är någorlunda snittvärde.

Men det är ändå varor det inte är så nyttigt att äta väldigt stora mängder av oavsett kolhdyratshalt dock.

MarieEriksson
0

#5  Tack för ditt svar! Va ynkligt av dom att inte rätta till siffrorna.

Antar att min noga vägda dag är helt körd nu. Tjoho… Antagligen visar vågen det imorgon. Suck…

Jo jag vet att kokos, nötter och mandlar är godis, små mängder och inte för ofta.

Har inte provat kokosen än, har höga förväntningar på den.

Wtn3
1

Det tål att upprepas, nötter kan variera så extremt mycket helt naturligt beroende på när och var de plockas, så är man känslig ska man vara restriktiv med dem, och inte lura sig själv genom att leta efter märket med den lägsta halten kolhydrater och tro att den stämmer.

MarieEriksson
1

Har lärt mig det… The hard way känns det som. Skrikandes

[Pennylane1]
0

kan faktiskt förstå att det vore hart när omöjligt att hålla på och trycka om förpackningarna varje gång. Bättre som sagt att tänka på det och vara lite restriktiv när det gäller de här produkterna.

Knaster
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det kanske däremot borde stå en liten upplysning om att värdena kan variera på förpackningen. Kan jag tycka.

MimLan
0

#10 Bara för nötter och kokos?

Nästan allt varierar. Det krävs en hel del sunt förnuft för att tolka tabeller. Eller är två baconskivor med uppenbarligen/synlig varierande fördelning av fett och kött ändå enligt SLV:s fördelning? Och så vidare.

Internettan
1

Fast ska man sätta ett värde i en tabell eller på en förpackning kan man ju inte välja ett på måfå bara för att det är jobbigt att ändra. Då får man ju t ex skriva 3-12 g kh (eller om det handlar om fett eller protein) på förpackningen, annars blir det ju väldigt missvisande. Endast när skillnaderna är små kan man kanske sätta ett medelvärde.

Tänk om man gjorde likadant med priset… På prislappen står det att en vara kostar 15 kr och så slår de in 21 kr i kassan. Skrattande

"Every point of view is a view from a point."

Knaster
1

#11 och #12 Exakt så som Internettan skriver menar jag också att det borde stå.

På tal om att slå in högre pris i kassan än vad som står på hyllan verkar vissa butiker mer eller mindre ha satt i system att göra.. Rynkar på näsan

yvonnel
0

# Knaster

Berätta gärna vilka butiker du har fått den sortens upplevelser hos.

Hoppas att du protesterar!

Knaster
0

Jo, självklart så protesterar jag om jag upptäcker det i tid och får möjlighet. Vill inte peka ut någon specifik butik men enligt min erfarenhet så är det främst i mindre lokala mataffärer det händer oftast.

En tanke är att de större kedjorna kanske har lite bättre rutiner för att lägga in nya priser i datasystemet? Dessutom så tror jag det undermedvetna spelar en större roll rent psykologiskt i en mindre butik (eller i vilket litet företag som helst). Personalen är till exempel lite mer direkt involverade och beroende på ett litet ställe och både vad man minns och prioriterar kan vara väldigt selektivt när det gäller att säkra överlevnaden, undermedvetet alltså. Att öka mänden pengar som kommer in förbättrar överlevnadschansen medan avskräckande priser på hyllkanten försämrar densamma. Krasst sett.

[Pennylane1]
0

det tycks mig vara ett ytterst riskabelt sätt att öka sina inkomster på. Om det i samhället kommer igång ryktesspridning omkring något sådant skadar det oändligt mycket mer än vad ev. vinst kan ge.

Knaster
0

Självklart så vore det riskabelt och direkt kontraproduktivt om det skulle uppstå en sådan stämpel. Jag menade inte att det är satt i något medvetet system, det var mest mitt eget filosoferande kring hur "vi" funkar som människor som fick lite fritt spelrum.

Athenasmatte
0

Dumt att de inte kan sätta rätt värde på innehållsförteckningen. Lura oss stackars kunder! Inte okej! Men självklart får man ju också ha lite sunt förnuft, men alla har tyvärr inte det och de som har lite sämre koll på saker och ting får lida p.g.a. dessa felmarkeringar =(.

CasaRamon
0

Jag har flera gånger varit med om att man slagit in "fel" pris i kassan. Oftast när man lockat med extrapriser, men sedan slagit in tidigare pris. När jag påpekat detta så får man nästan alltid samma svar. Att man inte hunnit  att få in det nya priset på datan.

Numera kollar jag alltid kvittot i butiken. På Ica-Maxi får man tillbaka felsumman + 25:- och det har jag fått ett flertal gånger. Det händer på andra affärer också.

Fiana
0

#19 Önskar det vore så på alla affärer…. har en Ica Nära och en Coop Konsum som "närbutiker" och ingen bil, på konsum affären är de i alla fall snabba och tror på en att det är fel om man påpekar det och ger snabbt ut kontanter tillbaka, men i Ica Nära butiken är det riktigt värdelöst, de tror inte på en när man påpekar och  kan ta en evighet när de ska kontrollera och ber inte heller om ursäkt…. eller ser ut att göra något åt att det är fel heller…. hur många fler kunder får betala för mycket innan de väl går iväg för att se till att det ändras?

Känns så träligt att alltid behöva kontrollera kvittot så att åtminstone de erbjudanden man har i huvudet kom in som de skulle…Har för mig både Ica och Coop hade för några år sedan en generell liknande policy med extra tillbaka om man upptäcker fel, men den verkar ha försvunnit.

CasaRamon
0

Ja, det är tråkigt att man ska behöva kolla kvittot varje gång man handlar, men tyvärr ser jag många kunder som inte ens tar emot kvittot. Jag är övertygad om att dessa "felstämplingar" är ett sätt att få in lite av allt svinn i affären.

Miyu
0

#4 vad är det för mandel som har så lågt innehåll?

MarieEriksson
0

#22 Spelar det någon roll när det säkert inte stämmer?

Men ok, ska hämta påsen och kolla vad dom heter. Och INTE ta någon, hehe. Hoppas jag…

Scandi Baker är märket. Köpta på Netto.

monkiemike
3

Hörde någon som nämde att kokos skulle vara farligt… Det är rent skit snack. Kokos är riktigt nyttigt för kroppen.

Kokosfettet innehåller laurinsyra-detsamma som i bröstmjölk!

Laurinsyran har antibakteriella egenskaper och dessutom kan ombildas till monolaurin, en fettsyra med ännu starkare antibakteriell effekt. Det kan bidra till en bättre tarmflora och på sikt även mag-/tarmhälsa och immunförsvar. Viss forskning visar också att det kan skydda mot svampinfektioner och olika tarmparasiterÄven en viss effekt mot virus har visats, vilket skulle kunna skydda mothepatit, influensa och mässling. En hög halt laurinsyra har även visat sig minska risken för depressioner, vilket är tänkbart eftersom hjärnan består av fett. Kvaliteten på fettet kommer självklart att påverka hjärnans funktioner. En färsk kokosnöt innehåller drygt 33% fett varav 90% är mättat. Fiberhalten på 9% är mycket hög och kokosnötens GI-värde är lågt. Halten protein är bara 3,3% men ligger högre än t ex frukt. De vitaminer och mineraler som utmärker sig i kokosnötens näringsdeklaration är zink, kalium, fosfor, magnesium, järn, B6 och folsyra. Det har även påståtts att kokos kan öka upptaget av vitaminer och mineraler från andra livsmedel.

Dessutom gör kokosfettet oss smala på detta vis:

kokosfett har mycket liten förmåga att lagras som fett och istället används som bränsle direkt i levern och i musklerna. Det ger en ökad energiförbrukning i levern och en ökad mängd energi som dina muskler kan använda.
Det sistnämnda ger bättre uthållighet och träningsork.

Kokosfettet har dessutom en tendens att göra oss mer mätta än andra fetter om man jämför mellan samma antal kalorier. Kokosmjölk i maten är både gott och mättande. 
En orsak till det är just de korta och mellanlånga fetternas förmåga att brännas direkt i levern och när de förbränns ökar leverns temperatur. Högre temperatur minskar vår aptit, precis som du kan uppleva på sommaren eller när du är på semester i ett varmt land.

Obs. Det här gäller det rena, naturliga oraffinerade kokosfettet, inte det raffinerade.

goldcamilla
0

Tack för den fina informationen. Hur är det med de kokosflingor du kan köpa i butiken? Är de okey att äta eller ska man hellre köpa i någon hälsobutik?

sassisa
0

Har jag fel eller är det inte så att man räknar bort fibrena i kolh.räkningen? Nettokolhydrater dvs. Såg på en innehållsförteckning att kokos innehåller ca 9g fibrer/100g, då landar ju kolisarna på - eller iallafall mycket lågt (beroende på sida man kollar hehe)

…hur funkar det?

[Pennylane1]
0

i svenska tabeller ska fibrerna redan vara borträknade.

Fiana
0

#26 Bor du däremot inte i Sverige utan i t ex USA ska du räkna bort dem, det deklareras annorlorluna. Varor som importeras ska märkas om enligt svenska regler om de ska säljas här, dock sett vid några tillfällen att det inte skett. Så köper man ofta amerikanska importprodukter kanske man får titta nogrannare på det, men det är alltså undantag.

Alla angivna kolhydrater ska räknas på en svensk innehållsförteckning.

(finns vissa special undantag när det gäller sockeralkoholer, men det är lite överkurs)