Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4546 ggr
LatMask
0

Frisk men högt TSH?

Mina värden nedan (togs många prover eftersom jag har högt blodtryck):

S-TSH 4,9   ref 0,4 - 4,7

S-T4, fritt  16  ref 12 - 23

S-T3, fritt  5,4  ref 3,0 - 6,5

Har jag hypotyreos? Och hur skulle det märkas i så fall?

MimLan
1

http://www.hypo2.info/diagnostisering/symtom

Men.. Mår du bra finns det ingen anledning att leta symtom tycker jag.

Skulle dessutom inte bry mig förrän ett par provtagningar visar samma avvikelse. Prover är känsliga för dagsläget.

Wildrat
0

TSH är en signalsubstans från hypofysen som säger till sköldkörteln att producera mer hormoner. Hypotyreos är när det kommer mer och mer signaler om ökning men inget händer i sköldkörteln pga att den är trasig. Bara ett enstaka högt TSH-värde säger alltså ingenting.

Däremot kan det vara bra att ha dessa värden i bakhuvudet OM du skulle börja må dåligt och symptomen visar på att det kan vara hypotyreos. Då indikerar de att nåt är på gång att bli illa. Nu har du också ett "facit" på T4 och T3 när du mår bra, vilket kan vara användbart OM du skulle bli sjuk.

LatMask
0

Mina naglar är ohyggligt dåliga, skivar sig osv. Kan det vara ett symptom?

Jag har en god vän som äter Levaxin sen många år. För henne var det en gradvis nergån under flera år, hon "vande" sig vid att vara jättetrött, torr i huden, risigt hår mm.

Kan detta att jag äter LCHF sen mer än fem år kompensera så att t ex huden är OK? Jag är inte särskilt trött heller.

Magica1970
0

#3 Mina naglar blev snabbt bättre när jag började smörja in händerna regelbundet. På vintern torkar de ut lättare av inomhusvärmen. Jag tog vanlig A-creme.

[Pennylane1]
0

fick googla på A-creme, har jag aldrig sett eller hört innan! Finns den på apoteket och vad är bra med den?

Magica1970
0

#5 Den finns i de flesta hälsokosbutiker, men jag tror att det fungerar i princip med vilken som helst eller vanlig olja.

[Pennylane1]
0

inte för mig, jag har smort och smort (i evigheter)  med alla möjliga handkrämer som säger sig stärka naglarna men de är lika mjuka och dåliga ändå.

LatMask
0

Pennylane, intressant med någon mer som har samma problem som jag!

Det enda som verkar hjälpa är div nagellack/nagelstärkare som innehåller formaldehyd, som enlig de flesta är rena döden för naglarna. Mystiskt! Finns det något som funkar för dig?

Wildrat
0

#3 Nja, det är inte bara ett symptom på hypotyreos. Här har du en lista, när man är riktigt sjuk brukar man pricka in ett 20-tal.

[Pennylane1]
0

nej jag har inte hittat nåt, har testat ett mavalalack som skulle bli så starka naglar av men icke!

Magica1970
0

#7 Aj då. För mig blev de starka naglarna en positiv biverkning av insmörjandet …

Fiana
0

Har aldrig haft kanon naglar eller hår, men från ett tag innan och in på när jag fick hypo diagnos blev de värre än någonsin.

Bästa tipset om man vill hålla dem snygga i någon vettig längd om man har dåliga naglar är att helt enkelt inte vara utan nagellack, det skyddar och stödjer dem så de inte går sönder på alls samma sätt (sen ska man så klart vara noga med en mild remover och B3F lack osv så man inte sliter på dem på i onödan på det sättet istället). Skittråkigt ibörjan innan man får sönderrasade naglar att växa ut tillräckligt för det ska gå att få till en snabb manikyr, men envisas man ändå med rejäla lager antingen genomskinligt lack eller "tillsnyggande" lätt stärkande lack som t ex IsaDoras relativt nya "Second nail" går det mycket mycket fortare för dem att växa ut.

Använd inte stärkare med formaldehyd, brukar bli värre i längden (och ska endast användas på yttersta tipparna om alls!).

Annat som hjälper lite mer på sikt om man inte vill stötta dem med lack är t ex myrra olja, brukar hjälpa om man masserar in ofta (men går ju inte att massera in varje dag som man helst ska om man som jag vill ha lack, för jag har ju inte lust att byta lack mer än ett par gånger i veckan) och att se till att aldrig diska/städa utan handskar (hatar dock gummihandskar…. så får se till att de åtminstone inte är olackade, är det olackade och en stor disk och de är så mjuka och skivade att jag förlorar i alla fal halva längden :/ - med lack tar det mesta stryken och jag kan byta till nytt istället) och att inte använda handsprit om inte absolut nödvändigt, det är rena döden för mångas naglar.

Av någon anledning har jag många gånger blivit hjälpt av Vaseline's hand and nail handkräm, men den är så starkt parfymerad det inte blir av så ofta, för att inte nämna att det naturligtvis inte hjälper genom lack då)

LatMask
0

Tack för goda tips, Fiana! Vad är B3F lack för något?

[Pennylane1]
0

det är just Vaselines hand& nail jag haft den senaste tiden (några månader) men märker ingen förbättring, får leta lack då men jag är absolut ingen nagellacksmänniska, så enbart  ofärgat får det bli. Har testat det med som sagt, men … nåt måste jag göra, det ser ut som jag biter på naglarna nu för nästan alla är helt av…de växer några millimeter men sen händer alltid något så de får ett hack och så får jag korta ner dem…

Fiana
0

#13 Det är de lite modernare lacken som har tagit bort de värsta kemikalierna för miljö och hud och så (alltså lite mindre allergi och cancerframkallande och allt sådant "mysigt" - dock lite sämre som lack tyvärr).

“Big 3 Free”, dvs utan de miljöfarliga kemikalierna Dibutyl Phthalate, Formaldehyde och Toluene

De flesta lack av lite bättre sort bör dock vara utan de flesta av dem idag. Men köper man billigt eller tar en gammal flaska man har hemma kan det vara kvar.

#14 Om du kan stå ut med den lite uppljusande/mjölkiga finishen på IsaDora's Second Nail, kan jag rekommendera den, skyddar väldigt bra naglar som ser tråkiga ut (finishen är så den döljer t ex missfärgade naglar). Om jag inte minns fel fungerade deras "Nail repair" bra också (och är ofärgad!). (båda dessa är alltså mer skyddande än några traditionella "stärkare" vilka ofta bara gör dem hårda och så går de av)

Depend's "gröna" remover är skonsam när man sen ska ta bort lacket för att lägga på nytt, dock inte säker på att deras lack är helt "ok" dock, åtminstone 1 av de där ingredienserna var kvar i deras lack för något år eller två sedan, kan inte hitta info om det nu. De är ju annars billiga, bör vara utan åtminstone formaldehyd så kan nog vara ok (gillar man inte nagellack är det ju inte det roligaste att lägga pengar på :P)

LatMask
0

Nu har jag just lagt på lager nr 2 av Isadoras Second Nail, tack för tipset Fiana! Än så länge känns allt OK.

Jag har också funderat över det där med "strengthener" - det verkar som om en del stärker "för mycket" och så går det åt skogen i alla fall.

LatMask
0

Nu har jag haft Second Nail nästan en vecka, och det verkar som naglarna växer lite försiktigt! Tusen tack för tipset än en gång!

[Pennylane1]
0

# 15 konstigt! Jag har inte sett att denna tråd uppdaterats! (förrän nu) tack för tipset!