Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3195 ggr
kolis
0

Jag vill gå ner!!!

Jag började ju med LCHF för 4 veckor sen och var så glad, för jag gick ner 4 kilo på en gång…. Men nu har jag stått helt still i två veckor (gick upp ett kilo som jag gick ner igen). Varför??? Och vad ska jag göra? Jag vill ju gå ner fort! :)

Jag äter 1-2 gram protein per kilo i min målvikt. Jag äter 2-3% kolhydrater, 75-80% fett och alltså resten protein. Jag dricker typ 1,5 - 2 liter om dan (vatten). Jag har mätt ketoner med ketostix och dom finns där.

Ska jag dra ner på protein?

Ska jag räkna kalorierna? (har ju lagt in allt i CalCounter så jag vet att jag nu ligger på typ 1900 - 2300 kalorier per dag. Är det för mycket?

Ska jag äta mer fett ändå? Eller mindre? 

Ge mej goda råd snälla annars tappar jag tålamodet och det vill jag inte, mår så bra av den här maten, men jag vill inte Kämpa på om jaG inte går ner i vikt, för jag vill ner i vikt, får försöka på nåt annat sätt annars…. Jag vill inte vänta i flera månader… :/ Hjälp!

maxiq
0

Jag känner igen det där för jag har inte gått ner ett gram sen den initiala viktminskningen för snart 4 månader sedan. Jag håller inte på med att räkna vad jag äter utan äter 'flott' tills jag är mätt. Har dock kollat med CalCounter nån gång och ser att jag ligger ungefär som du. Jag misstänker att jag har nåt knas med ämnesomsättningen eftersom jag är trött jämt och jag har fått tipset att gå och ta ett blodprov.

Det viktigaste för mig är att jag har gjort flera hälsovinster så det där med vikten får komma i andra hand.

"Allt under 100 kg är lite frökenaktigt" Flört 
Citat från serien Hälge

Pasi
0

Citat från en av mina tidigare arbetskompisar - "En riktig man väger tresiffrigt"

catlin
0

Hur är det med riktiga kvinns då?

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

maxiq
0

Nä har man köpt en våg med tre siffror på så ska man väl nöta på allihopa?

kolis
0

Men…

1. Jag är ingen man…..

2. Jag vill ner i vikt!

3. Frökenaktig är jag isf… :) 

Kämpar väl vidare, tror inte att jag har nåt fel med ämnesomsättningen, jag är inte tröttare än vanligt ;) Orkar tvärtom mer än vad jag gjorde tidigare, utan att braka ihop…. Utmärkt! :) Men jag vill bli av med dom kilon som inte här till min kropp! Nu helst :) (Tålamod är inte min grej… :)

maxiq
0

Riktiga kvinns växer inte på trän… och hade dom gjort det så hade jag köpt en stege och en jäkligt stor korg! ;-)

Vi får nog tydligen göra en manlig och kvinnlig avdelning här på KiF eftersom vi har olika målsättningar… *skojar bara*

catlin
0

Jag tror faktiskt tålamod är en förutsättning för de allra flesta av oss som vill köra LCHF. Två veckor känns ju som en evighet när man bara vill ner, men i kroppens eget perspektiv är det ingenting.

Jag har stått still i perioder och inte fattat varför. Jag har ätit likadant som tidigare, men det bara händer inget på vågen. Då har jag mätt mig i stället och upptäckt att kroppen håller på med helt andra grejer. Lite omstuvning av mått. Sen å andra sidan när jag går ner som bäst händer inte mycket med måtten.

Det är skumt! ;-) 

Ibland måste kroppen stanna upp och tänka efter lite. Det behöver inte betyda att du äter fel eller behöver ändra på något. Bara att du behöver ge det lite tid.

Jag vet att du inte vill höra detta, men jag tror det är så.

Om du absolut vill ändra något, så kan du ju prova att minska mängden mat lite. Men bara lite! Du vill inte hamna i svältläge, då blir det elände! Annars ser väl siffrorna jättebra ut.

Lycka till!

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

kolis
0

Men jag vill ju inte börja med att stå still :) Det funkade ju lixom bara i två veckor med nedgången, men jag hör vad ni säger, jag _ska_ ha lite mer tålamod.. :)

Tyvärr (ånngrar jag mycket nu) mätte jag mej inte när jag började (ni vet, det gör jag SEN) …

Om nån har några bra tips så ge mej dom :) Vill ogärna skära ner på maten, för det känns så lagom, det jag äter nu, vill hellre att det ändrar sej av "sej själv", dvs att man känner att man inte behöver lika mycket. Men så kanske det inte blir?

Tålamod! :)

SandraB
0

Jag är medlem i en annan LC forum där denna fråga återkommer. Just vecka 3 och 4 är det tydligen många som stannar stilla i vikt, men vissa tappar dock cm- änvänd även måttband, du kanske bli positivt överaskad Glad

maxiq
0

Vi hade ett stående skämt när jag jobbade på restaurang (och blev potatisgratängsmissbrukare på köpet). Vi frågade gästerna:

"Blev du mätt?"

"Jadå"

"Hur lång var du då?"

Kanske man kan återanvända det skämtet här fast med midjemått istället…

Fundersam

shintaida
0

Jag är OCKSÅ väldigt otålig. Experimenterar mycket vecka för vecka. 

Så här äter jag just nu - för jag hade också stannat i vikt, nu en lång, oacceptabel tid:

Jag äter kött…

- kokt kött med dill. Först kokar jag köttet, sköljer av det, smälter mycket smör, häller i dill, häller i köttet och låter smör/dillblandningen puttra långsamt in i köttet. Kryddar efter behag.

- Stekt kött. Stekt i mycket smör och på långsam värme. Kryddar efter behag.

Som snacks/mellanmål har jag stekt upp (med mycket smör) antingen bacon eller kassler och lagt i burkar när suget faller på.

Jag dricker endast mineralvatten. Tar en multivitamin varje dag.

Vikten har börjat gå ner igen. Dricker MYCKET mineralvatten. 

Inte EN ENDA kolhydrat kommer över mina läppar.

Går stavgång en timma om dagen också. Kring fem på morgonen när det är som svalast och tystast och man har vägen för sig själv. Glad 

// Shintaida

Mervi
0

Kolis, har du många kilos övervikt??? Om det rör sig om bara några kilon kan det vara så att din kropp är nöjd med vikten. Så är det med mig. Jag kommer inte ner de sista utan håller på och pendlar hela tiden. För mig handlar det om ca 5 kilo.

kolis
0

Jag ska ner ca 13 kilo (eller kanske 10 om inte kroppen vill mer, -13 är optimala vikten enligt mej ,men kan tänka mej att kroppen tänker annat… :)

Hade från början alltså ca 17 kilo att bli av med. Min kropp _kan_ inte vara nöjd, för det är alldeles för mycket på den.

Och visst känner jag att det händer saker med kroppen, men som sagt, jag mätte mej ju tyävrr inte från början och har ingen aning om vad jag hade för mått. Kan iaf inte ha mina gamla jeans än… Minst 8 kilo till krävs för det, tror jag…

Hur har era första veckor funkat på den tiden ni satte igång med den här kosten??

Mervi
0

Jag gick ner ca 3 kilo direkt, sedan var det stopp. Pendlade fram och tillbaka. I julas gick jag upp pga slarv och får inte bort dessa kilon, tyvärr sitter de som berg.

Jag har inga tips att ge till dig annat att prova. Minska eller öka proteinet, eller öka fett, minska kolhydrater. Det går inte att säga med säkerhet vad som gäller för dig. Jag går ner med fakir-kost (= nästan 0 kolisar) men jag orkar inte äta så någon längre tid. Lycka till!

Mona-Stina
0

Jag hade när jag startade ungefär 13 kg att gå ner, jag nöjer mig om jag går ner 10.

Tre kilo rasade snabbt första veckorna därefter stod det stilla vilket gjorde mig frustrerad, jag vill som du komma till målvikt nu… helst i går.

Jag kom på att jag åt för mycket protein, nu är jag väldigt noga med att hålla mängden protein mellan 60-65 gram per dag. Grädden har jag också börjat vara lite sparsam med. Kolisarna så nära noll som möjligt.

Nu går jag ner ungefär ett halvkilo i veckan vilket är alldeles lagom. Men det här är vad som passar mig… du måste prova dig fram själv. Våra kroppar är ju olika.

kolis
0

Mona-Stina -> Hur äter du då under en dag när du äter såpass lite protein? Vad äter du istället? Vad ligger din fettprocent på (näringsintaget), eller räknar du inte. Jag skulel bli så himla glad om du ville skriva in vad du äter under en dag ungefär… ? Äter du några grönsaker över huvud taget? (Själv håller jag mej till lök och vitlök och ibland en broccolibukett….) Hur många gram kolisar ligger du på ungefär per dag?

*nyfiken*

Mona-Stina
0

Jag räknar, för in allt i Calcounter.

Frukost: två hårdkokta ägg mosas med smör, till det en kopp te med smör. Sammanlagt blir det ungefär 40-50g smör. Det står jag mig på ett bra tag. Om jag fikar tillsammans med någon på förmiddagen blir det te med smör eller grädde, eventuellt lite fet ost till men den hoppar jag lika gärna över.

Lunch; I dag åt jag två av ICA:s Bratwurst, dom har 3g kolisar per 100g, Till det hade jag beasås. Annars brukar jag äta något annat kött eller fisk, äter gärna fläsk eftersom man kan äta större mängd av det eftersom det innehåller mindre protein än nöt. En sås på grädde, creme fraiche slinker ner ibland, oftast lägger jag på en smörklick och då är såsen onödig.

Kväll; Jag brukar inte vara så hungrig så det räcker med ett kokt ägg, lite räkor och mumsig aioli. Te och smör ännu en gång, jag dricker mycket te.

I början åt jag mer men såg som sagt att jag var tvungen att minska proteinet. Vi är alla olika, jag behöver inte mer mat medan andra skulle svälta ihjäl på så här lite.

Beträffande grönsaker äter jag nästan ingenting, ibland lök för att smaksätta färs, eller lite blomkåll eller broccoli fast det är bara ibland. På fredag eller lördag kan jag öka på kolisarna lite med några hallon ungefär 6-7 st, som jag blandar med vispad grädde.

Fördelningen i snitt per dag är: 

Kalorier: 1357, Protein 62g, Kolydrater 4g, Fett 123g, Protein=18%, Kolhydrater=1% och Fett=81%

Det här passar som sagt mig, det är inte säkert att du känner dig mätt på det här, vi är så olika.

kolis
0

Hmmm, det låter lite lite för mej. Jag har också så oregelbundna arbetstider så jag har problem med att få ihop mattiderna på ett vettigt sätt…. Men asså typ 1300 kalorier låter alldeles för lite för mej, jag skulle nog inte klara mej genom dan på det…. 

Och då undrar jag om det verkligen är kosten som får dej att gå ner eller är det helt enkelt det att du äter såpass lite kalorier? Ja, jag vet inte… Funderar vidare ocg avvaktar kommande reslutat..

kolis
0

En fråga till.

Dricker kaffe med grädde och kanel, kanske ska jag lägga av med det. Dels för vispgräddens skull och dels för kaffets eventuella dåliga inverkan. Hur många av er äter grädde över huvud taget??