Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3362 ggr
Rosaärbäst
0

Ätit för mycket

Hej,

Känner att jag sista veckan ätit alldeles för mycket. Både mat och lite LCHF fikabröd har slinkit ner en del. Nu har jag dåligt samvete och vill försöka komma tillbaka till det vanliga igen, men är konstant hungrig.Känner mig helt uppsvälld så denna vecka vågade jag inte väga mig… Hur gör ni andra , är ni strikta hela tiden?

Är ändå nöjd att jag inte slarvat med något annat tex godis eller fikabröd med massor av kolhydrater:)

Lilltilda
2

Vad menar du med "för mycket"? Och vad kallar du "normalt"?
Jag får lite dåliga vibbar av att du använder ord som "hungrig" och "dåligt samvete". Associerar dessa ord till ätstörningstänk. Jag hoppas att jag är fel ute.
Är du hungrig så ÄT bra mat! Blir du inte mätt så kanske du inte äter rätt sorts mat? Är fetthalten tillräckligt hög? Äter jag för lite fett till mina proteiner så blir jag rätt hungrig snabbt igen.
Bokför ditt ätande på t.ex www.minmat.net så får du se svart på vitt hur du ligger till med fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater samt får en känsla för om du ligger rätt till kalorimässigt.
Och du, släng det dåliga samvetet åt skogen! Dåligt samvete är ingen bra drivkraft.

~God loves you, and I´m trying! ~

Julialex
1

Jag har också problem med att bli mätt ibland. Kan äta bra LCHF med hög fetthalt och ändå vara hungrig kort efter. Hungern som jag känner då påminner mycket om sug tycker jag, så där irriterande som normal hunger inte är (enligt mig). Har själv problem med dåligt samvete när jag äter mer än vad jag tycker att jag behöver, men försöker alltid att ignorera de tankarna, även när jag "fuskat". Att må dåligt över det gör det bara värre.

Om du blir hungrig efter maten, koka ett ägg eller två och mosa med lite smör och ät, det hjälper mig :)

http://julialex.blogg.se

Rosaärbäst
0

Tack för bra tips!

Jag tror att jag fått i mig för lite fett, men också lite för stora portioner. Vi var borta förra helgen och det serverades mycket god LCHF mat, jag åt skitstora portioner för att det var såå gott. Hela veckan har det sen fortsatt, precis som att jag töjt ut min mage till att vilja äta mer… Inget ätstörningstänkande utan bara logiskt, : behöver jag såna mängder? Nej, ändå äter jag upp allt.Sen går jag och nästan mår illa för jag är såå mätt så jag storknar! Ska prova den matdagboken minmat, men har inte lyckats med den förut, jag tycker att det är krångligt att leta på vad allt innehåller.Tar nya tag från idag:)

[Pennylane1]
0

om du äter LCHF-mat kan du säkert äta lite mer ibland utan att det är nån fara, inte töjer man väl ut magsäcken för en enda helgs frossande! Den är ju mer anpassningsbar ändå. Alla frossar nog lite ibland om det är festliga tillfällen och när du nu bara ätit LCHF även i kaffebrödsväg så finns väl ingen anledning att ha dåligt samvete för det!  Jag drack TVÅ cosmopolitans i helgen och har inte det minsta dåligt samvete för det. Dessutom en Irish coffey! (inte samma dag) men en gång är ingen gång! Tycker jag. Var säkert ett år sen sist….

Mariann brukar säga att åtminstone hennes LCHF-bakverk är MAT! om man ser till energifördelningen.

vinteralvan
0

Det klart alla fuskar ibland. Det går inte att vara strikt jämt, tänk så tråkigt det skulle vara då. Fester behövs, det viktigt är att man inte "unnar" sig saker varje dag.

Vattenskugga
0

Har du en smart telefon så kan jag rekommendera denna app. Den är gratis och lätt att använda för att see vad din mat innehåller.

http://itunes.apple.com/us/app/calorie-counter-shapeup-club/id286906691?mt=8

Mabrotnosh
0

Jag blev förkyld, tyckte synd om mig själv. Åt en hel 70% mörk choklad, en apelsin, tre morötter. Det är saker som jag normalt sett inte brukar äta, jag hade dåligt samvete en stund. Men vad tusan, jag unnade mig och då var det så. Nu är jag tillbaka på spåret igen. Finns ingen anledning att ha dåligt samvete, det blir bara värre då. Du åt gott och du njöt. Se det som en spa weekend för munnen. Men nu kommer vardagen igen.