Kolesterolprov - fastande eller ej?
Vid en hälsokontroll för ett par år sen konstaterades att mitt kolesterol var skyhögt och jag skickades till hälsocentralen för uppföljning.
För ett år sedan hade värdet sjunkit något. Jag hade då nyligen slutat röka efter fyrtio år och försökte lugna min orolige läkare med att det säkert skulle bli bra när kroppen ställt in sig på att vara rökfri.
Eftersom mitt kolesterol var så väldigt högt trodde inte läkaren att det skulle hjälpa med enbart rökstoppet, han ville verkligen att jag skulle ta statiner. Jag sa att jag inte tänkte göra det och sa att om han oroade sig så kunde han ju kalla mig till ett nytt prov om ett år "om jag lever då". Han tyckte inte det var roligt. Nu har året gått, jag lever och jag har blivit kallad till provtagning.
På kallelsen står att jag inte behöver vara fastande. Har läst i en annan tråd att man bör vara fastande minst 12 timmar före provet.
Jag brukar börja dagen med en kopp kaffe med kokosfett och äggmjölk och avstår ogärna från det om jag inte behöver.
Vad tycker ni, ska jag vara fastande eller inte? Är det att manipulera resultatet om jag inte förtär något innan? Det är ju ytterst sällan jag normalt inte äter något på tolv timmar.
Om du äter innan så kommer du mäta hur mycket fett det var i maten som kommit ut i blodet. Det värdet blir ju naturligtvis väldigt högt då vi äöter mycket fett.
För att få ett rättvisande resultat bör du alltså vara helt fastande (inget kaffe med kokosfett heller) innan provet. Men drick gärna ett par stora glas med vatten så blir det lite lättare för dem att ta provet.
Ta provet direkt när de öppnar så kan du dricka kaffet med äggmjölk och kokosfett direkt efter provtagningen…
Det var jag som klippte in en kommentar från Anna Delin:
"Fettet i maten går ut i blodet i form av kylomikroner (en lipoproteinpartikel) för vidare transport, så självklart ökar ”blodfettshalten” efter en måltid. Kylomikronerna räknas ihop med VLDL när man mäter ”tryglycerides” (TG) vid en blodfettsmätning. Det är därför viktigt att man verkligen har fastat i minst 12 timmar innan man gör en mätning av blodfetterna annars får man konstiga resultat."
Det låter ju väldigt konstigt att det uttryckligen står i kallelsen att man inte behöver vara fastande! Kan man mäta olika grejer, måntro? Eller utgår vården från att alla frukosterar på en rostad brödskiva med Becel på?
#2 Eller, hemska tanke, så bor nobban i ett landsting där de får provision på utskrivna läkemedel och VILL att kolesterolproverna ska vara höga…
Vilka prover skall tas?
Det verkar vara helt knäppt att du inte skall vara fastande. Vilka prover, specifikt skall du ta? Begär apo-kvot om det inte är ikryssat på remissen.

Tack för svaren.
Det är just det där "Fettet i maten går ut i blodet i form av kylomikroner (en lipoproteinpartikel) för vidare transport, så självklart ökar ”blodfettshalten” efter en måltid." som gör mig tveksam.
Jag äter ju flera gånger om dagen så mitt normala tillstånd är väl hög "blodfettshalt"?
#4skrivet av MimLan
Faktiskt har jag ingen aning om vilka prover som ska tas, kallelsen säger bara "välkommen på provtagning". Jag förutsätter att det är kolesterolet eftersom jag inte haft något att göra med hälsocentralen för övrigt på sistone. Apokvoten var med i förra provet så jag förutsätter att det är samma nu.
Mystiskt! På min vc betonade man att man skulle vara fastande. De har drop in till provtagningen, så det var bara att gå dit kvart i åtta på morgonen, så var jag först när de öppnade. Och ååå så hungrig jag var!
Ska kolla i tråden inne hos Doc lite mera.
#5 Frågan är om kolesterolprover ingår, för det är helt enkelt missvisande att inte ta det fastande. Går att läsa på olika laboratoriers instruktioner.
Här är ett klipp:
"Födointag
Födointag medför en ökning i blod av de födoämnesbeståndsdelar som resorberas, t ex triglycerider, glukos, aminosyror, vitaminer och järn. Föreligger nedsatt resorption blir denna stegring mindre uttalad. Kolesterolkoncentrationen ökar ej märkbart efter föda medan fosfatkoncentrationen sjunker, speciellt efter tillförsel av kolhydrater (t ex glukos i.v.). På grund av den påtagliga stegringen av S-Triglycerider även efter måttligt fettintag saknar bestämningen av S-Triglycerider kliniskt värde hos en icke fastande patient."

Ringde hälsocentralen och frågade hur de tänkt. Fick kanske inte något direkt svar på det men nu är det bestämt att jag ska vara fastande 
Tack för hjälpen!

Fastande i 12 timmar endast vatten!
Annars så har du ingen aning om vilka fastevärden du har!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Grejen är att efter en måltid skall du ha fett, aminosyror och glukos i blodet.. hur skulle det annars komma in?
Och det intressanta är vilka värden du har fastande, det säger lite om hur de mekanismerna fungerar.. dvs hur det fungerar när kroppen själv får sköta tillförsel och uttag ur depåer.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.