Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 10628 ggr
aussiemia
0

Norsk rømmegrøt

I Norge äter man tradiontsriktig rømmegröt gjord på rømme, mjölk och mjöl. Det får koka ihop och man äter det med smält smör, socker och kanel. Det är jättegott, men tyvärr går det ju bort i dessa dagar. FlörtOch för att vara helt ärlig så har jag aldrig gjort enligt orginalrecept och har nog bara ätit det ett par tre ggr.

Men idag, efter att ha läst på en del norska lavkarbo-bloggar, gjorde jag iallafall lchf-rømmegrøt och maken, norrman av gammal hävd och vana, blev tårögd av lycka Skrattande

Jag lät en bägare sour creme, dvs 3.5 dl,  koka ett par minuter.

2-3 dl grädde hälldes i och fick koka med ungefär lika länge till. För att få det att tjockna så hade jag i fiberhusk, en tsk åt gången i smet som jag tog undan från kastrullen i en skål. Eftersom fibershusk har den otrevliga egenskapen att bli slemmig så tog jag litelite fibershusk åt gången. Jag tror jag landade på ca 2-3 msk när jag var klar.

Servera med smält smör, kanel och vad du nu väljer förr sött på. Enligt traditionen ska man helst äta spekemat till, dvs torkat skinka och olika korvar., men det gick precis lika bra utan.

Tyvärr så ska jag nog hålla mig undan det, pga allt mjölksocker, men någon gång mellan varven så är det ju toppen och 11-åringen kom hem från skolan och slukade det dom fanns kvar.

aswedishsmorgasbord.com

skogs-tolva
0

Mums!

[Pennylane1]
0

sour creme, är det gräddfil på svenska eller CF?

aussiemia
0

Jag tror att det närmaste är gräddfil.

Den norska rømmen är mycket fetare och när man gör tradionell rømmegrøt så ska ju fettet skilja sig och det kastar man Förvånad

Jag hade nog provat med cf, det kan ju inte bli annat än gott Flört

Jag glömde säga att jag hade också i en tsk salt (eller två) under rörningen.

aswedishsmorgasbord.com

Minorca
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu blir jag sugen på römme, Jag tycker römme är mycket godare än CF, specielt Seter römme.

MillisB
0

#3 Nej nej Cool

I min familj kastas det minsann inget fett från rømmegröten, det serveras i en egen liten skål att ta ifrån när man sitter vid bordet!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

aklejor
1

Hej!

Vad är detta römme för något, finns det att köpa i sverige?

Lotta

Minorca
0

En typ av CF fast mildare i smaken, min favorit är seter römme, jag tror att den görs på mjölk från kor som betar på fjället. Den innehåller 35g fett, 2,2g protein och 2,9g kolhydrater. Sedan finns det lätt römme som innehåller ca 20g fett.

Jag brukar köpa den när jag är till Norge, jag har inte sett den i Sverige.

helvete
0

Den kanske finns vid nåt köpcenter nära gränsen! Charlottenberg? I dr Sofie Hexebergs bok ska LCHF römmegröt kokas med johannisbrödkärnmjöl. Var man nu finner det..

goldcamilla
0

Jag skrev i en annan tråd där du frågade efter detta mjöl att den finns i LCHFbutiken Flört

http://lchfbutiken.se/c/307/alternativ-redning

helvete
0

#9. Nu har jag beställt johannesbrödkärnmjöl och ett par andra alt. redningar!

Undrar om römme är som creme fraiche. Köpte Smetana 42% häromdagen. Var ingen höjdare, inte mer smak än creme fraiche. Testat rysk youghurt 17%, kändes heller inte som något som  man behöver köpa mer än en gång.

Minorca
0

Hej

Jag tycker römme smakar som ett mellanting mellan Cream fraiche och rysk youghurt