Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 9295 ggr
misty09
0

Kaffegrädde VS Vispgrädde

En liten frågaGlad

Då vi i vår familj är två som äter LCHF och en som totalvägrar är det svårt att laga mat så det passar alla. Om jag gör en sås eller gryta använder jag mig av vispgrädde. Min man som äter ris eller potatis till är nu rädd att han kommer att "rulla fram" snart. Är det lämpligare att vi använder 10% kaffegrädde istället ( gjorde det innan LCHF ) och sonen och jag fettar upp det om vi tycker det behövs med en smörklick på tallriken istället. Lättare att lägga till än ta bort om ni förstårFlört. Eller är kaffegrädde big no no ? Tycker innehållsförteckningen ser ok ut.

hemul
0

Kaffegrädde är bara utspädd grädde liksom. Det är billigare att späda med mjölk eller vatten själv och man slipper stabiliseringsmedel.

evion
0

absolut, köp vispgrädde och blanda ut med vatten! :)

Fiana
0

Verkar han gå upp i vikt?

Men som nämnts, späd grädden med vatten istället och lägg till lite smör om det verkar som han gör det.

(är förresten många gånger en bra idé även om man äter lchf för att hålla nere lite på grädde och liknande - smör är bättre än grädde)

misty09
0

Ja det känns som om skjortan spänner…eller så har vi fukt i garderobernaTungan ute

Anledningen till att jag gillar kaffegrädde är att den tjocknar så bra utan redning. Tycker vispgrädde utspädd med vatten blir lite blaskigt. Men får väl testa igen. Tack för era tipsGlad