Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 10269 ggr
Sugiyama
0

Vätskeersättning

Jag ska snart ut på en rundresa i Kina. Det jag funderar på är att ta med vätskeersättning om man skulle bli magsjuk men det innehåller ju socker. Något tips på hur en LCHF-vätskeersättning skulle bestå av?

Zepp
0

Varför inte köpa vanligt flaskvatten på plats?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fiana
0

Alltså…. om man blir så magsjuk att man måste ta till vätskeersättning och inte vanligt flaskvatten och lite extra salt på mat räcker eller går bra (alltså man inte kan behålla nere mat) - så är nog sockret en bra idé.

Bara "lite" diarré kan du säkert behandla med extra vatten och salt på maten, men om du inte kan behålla mat så behöver du nog den lättupptagna energin från sockret.

Sugiyama
0

Ok men jag är rädd att sockret i sig får mig att må dåligt. Zepp, jag pratar riktig magsjuka när man blir rejält uttorkad. Då hjälper tyvärr inte vatten långt.

Nu får jag hoppas att jag slipper men eftersom vi kommer resa runt så vill jag verkligen förbereda mig för alla eventualliteter.

Fiana
0

Får du inte i dig något annat lär du behöva sockret. Det är inte några jättehöga koncentrationer och socker är inte ett gift.

Marleebe
0

Här är ett recept på väkskeersättning al'a LCHF: http://lchfinspiration.wordpress.com/2012/02/28/huskur-illmaende/

Marleebe
0

#3 jag förstår precis hur du menar, det är inte värt de omställningsbesvär som man får av att äta socker (med magsmärtor osv).

Sugiyama
0

Tack! Ska till Kina i vår igen, sist gick det bra, magen funkade hur bra som helst.

Sindri
0

När jag blev sjuk och uttorkad i Spanien i höstas fick jag dropp utan glukos men med extra kalium, eftersom glukosen binder mer vatten och därmed kalium.

Enligt den läkaren var kaliumbrist en förbisedd följd av vätskebrist. Kalcium finns i havet, så vatten och havssalt borde vara tillräckligt vid uttorkning.

hemul
0

Är inte sån vätskeersättning man köper på apoteket bra vanligt koksalt och socker?

Sindri
0

Men nu var det ju att TS inte ville ha socker. Och koksalt innehåller inte kalium. Så därför är havssalt coh vatten bättre.

hemul
0

Jag vet det, men hon funderade ju på att ta med sig vätskeersättning. Jag menade att det kan man ju blanda till själv, antingen man vill ha socker i också eller inte.

dejsi
0

Mycket mineralvatten är väl bra att holka i sig hela tiden?

Det är ju saltet som håller kvar vätskan i kroppen.

Min fundering.

Sugiyama
0

Undrar hur mycket mineraler det är i de där flaskorna man köper. Havsalt ska jag tänka på att ta med en burk.

dejsi
0

#13 var försiktig så du inte får i dig för mycket salt baraGlad