Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 4065 ggr
[Pennylane1]
0

Översättningshjälp!

Jag har fått lite översättningsjobb, TILL engelska, vilket inte var meningen riktigt Skrattande är ju bäst att översätta till sitt modersmål, men här kanske någon kan hjälpa mig!

Kommer nog meri kväll och i morgon (jobbet ska vara klart i morgon eftermiddag, snabba ryck!

Men just nu skulle jag behöva veta vad man kan kalla Försäljnings- och inköpsresor? Det är ett försäkringsavtal som jag översätter så det är formellt språk.

gun92884
0

Ge en mening med orden så är det lättare att hjälpa.

gun92884
0

Det kan bero på vad som säljs/köps vilket ord/term som behövs - likaså, är det för Storbrittanien eller USA?

[Pennylane1]
0

Mening är: Vid försäljnings- och inköpsresor gäller försäkringen i hela världen.

[Pennylane1]
0

det är en svensk försäkring, de ska visa upp den för någon kund i USA.

[Pennylane1]
0

det är väl en allmän formulering så det ska väl kunna appliceras på alla sorts säljarresor förmodar jag.

gun92884
2

In case of sales and purchasing travel (this) insurance applies worldwide.

Alexandraea
0

Hm, försäljning och inköp är väl sales and purchase men frågan är om det är korrekt att kalla det sales and purchase travels, känns väldigt svengelskt… Glad

Travels for sales and purchase purposes…?

Alexandraea
0

Vad Gun sa låter vettigt…

[Pennylane1]
0

ok tack så mycket!!

Återkommer nog i denna tråd!

Alexandraea
0

Valid for international travel during the duration of trips for the purpose of sales and purchase.

gun92884
0

#10 skrivet av Alexandraea

… hmmm … 'International travel' räcker inte om det gäller hela världen. Måste nog ha med 'unrestricted' någonstans … tror inte att 'trips' är korrekt i ett försäktringsdokument …

Alexandraea
0

Näe, är också skeptisk till ordet trips faktiskt, det var min kanadensiske vän som föreslog det.

Aha, funkar inte international travel för hela världen? kanske man kan slänga in ett worldwide som du skrev istället…?

bluegoose
1

Sveriges facköversättarförening har en sökfunktion på sin hemsida, www.sfoe.se

Där kan du söka efter översättare med olika språkkombinationer.

[Pennylane1]
0

min svåger har levererat ett förslag (han är britt och jobbar i försäkringsbranchen) : business travels related to sale and purchasing…

Men nu undrar jag över vad Krisförsäkring kan översättas med? Alt. krishantering. Det står inte mer än så plus att det ingår högst 10 behandlingar.

[Pennylane1]
0

# 13 tack för länken till facköversättning! men detta är ett engångsjobb så jag vill ju inte anlita någon för att göra det istället för då går jag väl back Flört jag gissar att jag får en rätt liten slant för besväret

gun92884
0

Detta förslag kom från en expatlista där jag är medlem … men även här tror han att språket inte 'räcker' när man säger 'throughout the world'.

"As long as on official business, the insurance is valid throughout the world"

Försäkringsspråk är nog inte för amatörer … det ska kunna hålla i en domstol och då får det inte vara så man kan vända och vrida på meningen. Krisförsäkring låter som de där clauses där försäkringsbolaget frånsäger sig allt ansvar i allt från översvämning till jordbävning. Särskilt i sådana fall är det väldigt viktigt att man får till det rätt … det lärde sig folk i Louisiana när Katrina hälsade på … översvämning tolkades på många sätt och bland annat ersattes det INTE om det var orsakat av vatten blåst in av vind, och inte av att vattnet steg och gick över barrikaderna!

Jag skulle nog lyssna på svågern om han arbetar inom branschen … det kanske finns något dokument som har standard phrasing som du kan använda.

[Pennylane1]
0

detta bara för att visa nån engelskspråkig kund att de hade försäkring så alla finesser behövde inte vara med! Det är inte avsett att gälla som officiell handling så att säga

[Pennylane1]
0

nej den krisförsäkring som avses är att man får hjälp av tex psykolog eller beteendevetare om man hamnat i kris

gun92884
1

#17 skrivet av Pennylane1

Isåfall kan du väl säga när det gäller kris, något i stil med 'in the event of catastrophic events … '

… tänk kryssning … ahem … Rynkar på näsan

[Pennylane1]
0

psycological trauma har jag fått som förslag på annat håll?

detta gäller alltså kriser på jobbet, som när man går i väggen och så tror jag… men kan förstås gälla annat med.

gun92884
0

#20 skrivet av Pennylane1 Aha … jag såg inte att det gällde personlig kris … jo, 'psychological' ser OK ut … kanske 'stress' är bättre än trauma. Jag vet nu inte hur stort 'paraplyet' är när man säger 'går in i väggen' … det är ett uttryck som inte fanns när jag bodde i Sverige …

[Pennylane1]
0

nej det är nog bättre!