Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 4155 ggr
ceicli
0

Pannkaksdieten igen

2010-02-03 skrev sassa74 detta pannkaksrecept som jag gjorde ikväll och åt med gräddfil, dill och räkor. *mums*

Någon svampsmak, svampighet eller knaster som skrevs om i den gamla tråden märkte jag inte. Men det kan bero på att jag gjorde dem i våffeljärnet så de blev tunna och frasiga i kanten.

Jag fick göra om smeten en gång eftersom jag hade i för mycket fiberhusk. Jag använde 1,5 dl grädde och 0,5 dl vatten och dels så svällde det mycket och snabbt, dels så vispade jag lite för mycket.

Detta kommer jag göra fler gånger och testa lite olika varianter också. En anledning till att jag provade är att jag alltid är så hungrig när jag tränat (och korvkiosken är frestande nära) så att ha med något som är enkelt att ta med och som kan ätas som smörgås är idealiskt. =)

1ägg

1msk fiberhusk

1dl mjölk

1dl vispgrädde (ovispad såklart)

smör, ca 10 gram

salt

Blandar ihop äggen och fiberhusken och låter det svälla en stund och steker i en liten stekpanna på medelvärme, 4-an. Vänder de när de är torr och pösiga och är lite försiktigt = blir kanonfina pannkakor som smakar frasiga pannkakor. Går även finfint att grädda i våffeljärn, men de blir tunna och frasiga! (gott med cf, räkor och stenbitsrom)

Länk till den gamla tråden: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d714087b9cb462233056a69-pannkaksdieten

MrsBond
0

Jag har försökt mig på dessa pannkakor ett par gånger nu men för det första så tar det en evighet att steka dom och det är helt omöjligt att vända dom när de inte blir torra och håller ihop. Har även provat i våffeljärnet men då blir de för tunna.. Tålamodsprövande!

MsSandra
0

#1 MrsBond:

Skickar över "min variant" på pannkisar.. jag har aldrig misslyckats med dem (mer än *harkel* bränt dem nån gång när jag glömde pannkakan haha).

Länk: Pannkisar á la Sandra
Funkar lika bra som dessertpannkisar.. som till crepes Glad
Kanske även du kan få till dom.. och förhoppningsvis tycka om dem!

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra

batman
0

Har du ett gammalt plättjärn kvar, ett sånt med 7 små laggar?

Det går kanonfint att steka plättarna i!

ceicli
0

#3 Jag letar efter ett sådant, men har inte hittat något än.

Det funkar bra i våffeljärnet nu när jag tar 2 ägg, 2 dl grädde, 1 msk fiberhusk och lite salt. Sedan får det svälla i ca 20 minuter.

Det sväller rätt bra så de blev väldigt våffel-lika. =)

Tyvärr är nu själva järnet jättekladdigt nu, men det ordnar sig.

opssk
0

Jag gör dessa ganska ofta men brukar blanda 1,5dl vatten+0,5dl grädde, tycker det blir lite väl mycket kolisar i onödan med mjölk o grädde….De är ju supergoda, MEN man måste låta ytan bli helt torr innan man försöker sig på en vändning;)