Arctic Root ... låter det bekant?
I mitt sista paket från iHerb så fanns det en reklamkarta med 6 kapsyler som enligt broschyren heter Arctic Root.
Enligt informationen så ska dessa vara bra för Energy, Mental Clarity och Stress Support. De ska också innehålla SHR-5 extract från Rhodiola Rosea - kan detta vara vad någon kallade för 'strandnyponros' eller något liknande i en tråd för ett tag sedan?
Varför jag frågar är för att detta preparat ska enligt broschyren vara … "The most popular health product in Sweden - by a landslide. Arctic Root has been awarded Product of the Year by Swedish health stores for five consecutive years."
Manufactured and distributed by Swedish Herbal Institute, Prinsgatan 12, SE-41305, Sweden.
Det är en variant av Rosenrot: http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/arctic-root-rosenrot
De funkar om du bara tar dem tillfälligtvis. Vid regelbunden användning vänjer sig kroppen och man får inte den uppiggande effekten.

… hmmm … kollade litet själv och hittade detta http://prarietankar.blogspot.com/2009/06/kvacksalveri-avslojat.html
… det finns mer men jag har inte tid att läsa nu på morgonen … ska kolla senare idag.

Om man är utbränd ska man INTE använda rosenrot eller andra 'energihöjande' hälsokostpreparat eftersom det ökar stressen i kroppen, man mår väldigt dåligt av det. Jag har själv gjort misstaget och fick veta av andra utbrända att sådant ska jag helt undvika.
Agneta
#2 Alltså det som skrivs om det är ju lite sant om det mesta som säljs i hälsokostaffärer (vore det inte så skulle de säljas som läkemedel istället) - vissa saker kan fungera ändå, andra inte eller för vissa etc.
Har använt rosenrot till och från senaste hmm 14 åren eller så, men jag tror inte det är en bra idé att använda regelbundet (som med mycket liknande preparat) - däremot är det kanon som engångsdos när man behöver extra "fokus", tillfällen som t ex högskoleprov och liknande är det perfekt för (höjde mig från 1.8 till 2.0 - tidigare hade jag sämre resultat på de sista modulerna för hjärnan helt enkelt var trött efter en hel dag). Har dock tyvärr inte märkt samma av billigare sorter som marknadsförs för att tas regelbundet.
Skulle inte kalla det att man blir pigg, utan mer att man inte blir så mentalt trött, utan orkar hålla hjärnan klar några timmar längre än vanligt vid liknande. För mig känns det väldigt tydligt efter en rejäl dos, med en bra sort kommer effekten inom lite drygt 1 timme.
Så till tentamen och liknande någon gång ibland, absolut värt att prova. Äta varje dag för hopp om någon allmän vitalisering…. nja…. skulle jag nog inte ge mig på.
Rosenrot är inte en energihöjare, det är en adaptogen.