Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4478 ggr
MissInAction
0

Cocosa - gammalt?

Köpte en burk Cocosa utan smak och doft, den som är raffinerad, för 3-4 veckor sedan. I dag när jag tänkte använda lite att steka i så hade den fått en gulaktig färg och liksom vätska i en grop i mitten, och det luktade sött, lite som honung. Vad är detta? Förvånad
Inte måste man väl konsumera en sån stor burk på en månad??

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Zepp
0

Skumt.. så har det alldrig varit i någon av mina burkar.

Hade en som stod i solljus, den luktade tvål.. den slängde jag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MissInAction
0

Haha, ja det förstår jag Tungan ute
Jag var tvungen att titta lite närmare i burken nu, och det är väl kanske inte så väldigt gult egentligen, men det är liksom ett hål långt ner i kokosen och det är fyllt med flytande kokos så färgskiftningen är nog en illusion. Men honungsdoften har definitivt inte varit där förut!

Den här har först stått i ett stängt skåp, nu har den för några dagar sedan flyttat ner till bänken bredvid spisen. Tål rumstemperatur, står det.

Kluring om Ryssland

Zepp
0

Smaken brukar för det mesta vara ett bra hjälpmedel för att avgöra en varas lämplighet för förtäring.

Och nedbrytna fettsyror smakar ofta tvål.

lelli
0

har du den brevid spisen kan den ju ha bivit uppvärmd så den smällt lite o sen blivit hård igen. Lukt vet jag dock inte varför. Men den ska ju hålla längre

MissInAction
0

Den står kanske 10 cm ifrån övre änden av spisen. Hmm inte smart kanske. Fast jag kommer nog inte våga provsmaka ens, är väldigt nojig med mat som jag är osäker på Skäms

Kluring om Ryssland

goldcamilla
0

Kokosfett håller länge, jag hittade en påbörjad burk som stått i skåpet längst bak i över 2 år. Nu när jag skulle börja äta kokosfett igen så öppnade jag den och den luktade fortfarande kokos och såg fin ut. Den har jag ätit upp nu och det enda som skilde var att den var lite hårdare än kokosfettet i  den nya burken jag köpte nu. Det måste ju nästan ha varit något fel på din från början.

Jag läste i en bok om kokos och kokosfett att det kan hålla flera år.

MissInAction
0

Hm jag undrar… kanske det är för att den är raffinerad? Men blir hållbarheten sämre av det? 
Den luktade ingenting från början, nu luktar den honung SkrikandesTungan ute

Kluring om Ryssland

[Pennylane1]
0

jag hade definitivt smakat, jag har kokosfett stående intill spisen det blir helt flytande ibland och mer fast ibland (som nu när vi varit bortresta några dagar och det är svalt i köket) och det påverkar inte smak ett dugg….

Zepp
0

Den raffinerade är snarare hållbarare.

Wildrat
0

Det flytande kan vara en del av de omättade fettsyrorna som "läckt ut". Det gjorde det i en burk jag hade som först smälte helt och sen stelande igen.

Men jag gillar inte Cocosas kokosfett (bruna burken). Jag tycker det håller dåligt. Varje burk jag haft så har det sista i botten smakat illa som att det blivit gammalt och dåligt. Har inte varit med om det med andra sorter.

veran
0

Hej!

Jag hade en burk stående i ett skafferi som det antagligen blev för kallt i, kanske till och med att det frös. Då blev det som en grop med vätska i.