Vad är minst ohälsosamt?
HCHF (Som det kan bli för familjemedlemmar som inte hänger på lchf)
eller
HCLF (Tallriksmodeller)
Jag beymrar mig för min man som gärna äter min numera lite fetare mat men ändå fortsätter med kolhydraterna om än i något mindre omfattning.

Jag tror främst på det med, "i mindre omfattning"!
Är han frisk, utan ätstörning, och får mer fett i maten lär han äta mindre av något annat.. du får se till att det inte blir proteinet.
Men av egen erfarenhet så blir det sällan så utan man hoppar kolisarna, dvs bukfyllan.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Det låter ju bra ju! 

Tror också att det är bättre med riktig mat. Förstår din fråga och haft samma funderingar tidigare. Men är nu ganska övertygad om att det inte är farligt att äta riktig mat och komplettera med lite kolisar om man tål det.
Sonen blev frisk från astma och smal när vi kastade ut light, margarin osv och började äta lchf-inspirerat, för ca 4 år sedan. Han har hela tiden ätit i skolan, kanske lite chips på helgen och grovt bröd, fiberpasta osv hemma men i mindre mängd. Han har själv lagt märke till skillnaden på maten och säger ibland att det är bra med min mat för den blir man mätt på, i skolan måste man äta massor. Nu har han blivit stor, tränar mycket, mår gott och blivit så fin i kroppen.
Smal man har också ätit vanligt i övrigt och min mat hemma. Tror att det är bättre med riktig mat för honom också. Han kompletterar med kolhydrater som hans kropp klarar men det blir ju mindre mängd då han blir mer mätt på den riktiga maten.
Det låter som GI kost snarare ;) vilket jag tror på, ät smör feta mejeriprodukter samt övriga bra fetter och lagom med bra kolhydratkällor, frukt och grönsaker…… Allt kallas helt plötsligt lchf när GI hela tiden förespråkat ett måttligt intag av kh! Vissa GI förespråkare har även förespråkat fett! Lchf vill ta åt sig hela äran när bollen redan legat på straffpunkten!

Precis :) Tänkte skriva det med, men blev avbruten. Att mina gossars mat mer blev som GI och det funkar bra (för dem).
I vår familj äter barnen fortfarande kolhydrater, trots att de även käkar fullfeta mejerier, gräddsåser osv. Det har funkat hur bra som helst i fyra år nu. Båda är slanka och de håller sig mätta längre på sin pastaportion om den serveras med en fet sås. Eller på sin macka, om den är indränkt i smör. Mindre spring i skafferiet, helt enkelt. Men en del - antagligen främst vuxna - är ju så känsliga att de genast går upp i vikt om de kombinerar fettet med aldrig så lite kolhydrater. Andra däremot verkar gå ner spontant i vikt nästan bara genom att öka på fettet och knappt minska kolhydraterna alls. Säg åt maken att han får vara lite observant på midjemåttet tills han vet hur försiktig han måste vara.
Skönt att ni hittat en kost som passar för barnen, tror även den funkar för känsliga vuxna o äta på samma sätt, om du e känslig ersätt kolhydraterna med grönsaker på 1 måltid per dag! Dvs lunch eller middag o tänk långsiktigt! Lchf är extremt o kommer aldrig hålla i längden för någon!!! Helt övertygad! 😊
#7 Ä du medveten om att den extrema kosten var den som höll många grupper friska och den moderna kosten gjorde dem sjuka? Från innuiter och indianer till oss själva?
Vad är det du kallar extremt? Den kost som är baserad på forskningsfusk? Den som är baserad anitnutrient spannmål? Den som är baserad på extrema glutennivåer? Den som är baserad på industrifetter? Den som är baserad på extrema påhitt och handuppräckningar? Den som sjukvården aldrig tar ansvar för hur mycket de än propagerar för den? Den som gör IBS, typ2 och naturalförlopp till ett normalt tillstånd?
Men snälla Figko, kan du inte driva ditt lilla korståg i något annat forum? Jag har ätit LCHF i fyra år nu (inte alls "extremt" utan fullständigt normal mat) och jag mår förträffligt. Långsiktigt så det förslår! :-) Jag byter ju ut kolhydratdelen mot grönsaker vid alla måltider idag - varför i all sin dar skulle jag må bättre av att byta tillbaka till ris och pasta vid vissa måltider?

Häromdagen förkunnade maken att han har gått ner tre kilo! 
Han har också nyligen gjort en hälsonundersökning med perfekta resultat. Då hade jag ätit lchf ett år. Så nej, jag borde inte oroa mig.

Gott att höra, Jojo55!