Kantareller i ?
Jag har bilat i Tyskland ett antal gånger och på några ställen där vi stannat och ätit middag och övernattat har man istället för smör/margarin ställt fram en skål med något sorts fett och med kantarellbitar i som man ska breda på sitt bröd. Dum som jag varit har jag aldrig frågat vad detta är för något i tron att det kanske inte är så nyttigt, bara jättegott. Är det någon här som vet, nu när jag förstår att det är ju kanonbra att äta. Toppen som kryddsmör t ex.
Har fått detta i Lübeck, i Moseldalen och i Hameln.
Nån som vet?
//Karin
Kan det vara grisfett? Hemma i Danmark är (eller snarare var) det vanligt med grisfett på rågbröd. Finns smaksatt eller naturell. Har dock alldrig träffat på det med kantareller i, men lite stegt lök i är vanligt. Nu förtiden är det mest äldre människor som köper fett till sina rågbrödmackor (jag tycker det är jättegott).

Jag har ett recept på kantarellsmör…smakar inte alls som smör..tycker inte jag..kan det vara det?..
Kantarellsmör
1/2-1 liter kantareller (går lika bra med trattkantarell)
1/2 kg smör
Ev.½ purjolök(endast det vita)
Hacka de råa kantarellerna riktigt fint.Smält hälften av smöret i en kastrull, får ej brynas.
Lägg i det finhackade och låt stå på svag värme i 15- 20 minuter. Rör om då och då. Låt blandningen svalna något och rör sen i resten av smöret. Låt purjolöken "koka" med de sista 5 minuterna.
Användes på rostat bröd, i såser och i stuvningar.
Kan frysas in och håller då ca 4 månader.
Har tyskar i släkten ska fråga dom, kanske de vet :)

Fråga jättegärna, Kia.
Det skulle kunna vara kantarellsmöret som Katarina2 skriver om. Det var inte gult som smör, utan mera grått.
Grisfett vet jag inte, men danskarna är väl lite som tyskarna, så varför inte? Fniss
Oerhört gott var det i alla fall
//Karin