Frukt/grönt hur pass nyttigt?
Man har ju under hela sin uppväxt blivit itutad hur nyttigt det är med frukt och grönsaker. Har dock själv aldrig tyckt om detta. Okej vissa grönsaker funkar ju, med frukt har jag aldrig gillat.
Dock har man ju alltid som vuxen haft dåligt samvete för detta och ändå tvingat i sig nån frukt om dan. Eftersom det är "så nyttigt". Samt ätit någon äcklig tomat som jag helst skulle varit utan.
Räddningen kom i o m LCHF då jag äntligen slapp fanskapet 
Det jag undrar är hur nyttigt är det egentligen med frukt o grönsaker?
För en metabolt sjuk förstår jag ju att man bör vara försiktig, men för en annan som endast har några trivselkilon samt är i 30-års åldern.
Finns det något som är essentiellt i dessa livsmedel?

Man kan väl säga som så att frukt och grönt inte är onyttigt, det är väl deras överdrivna nyttighet som bestrids.
Finns ju en del vattenlösliga vitaminer tex C-vitamin och Folsyra.
"Därför ska du inte äta ett halvt kilo grönt om dagen"
http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article4683917.ab
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det här tycker jag är ett intressant inlägg i debatten… http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring/
Om man inte äter lever så kan t ex spenat och paprika vara bra källor till folsyra och C-vitamin som annars finns dåligt av i animaliska produkter, annars är vitamineralinnehållet i grönsaker och framförallt frukt överskattat. Jag äter mycket grönsaker för att jag gillar dem, men det är inga problem att få ihop en komplett uppsättning av vitaminer och mineraler utan dem om man vill, särskilt om man gillar ägg och inälvsmat, t ex lever.

Det jag vänder mig mest mot är att man alltid bunkar ihop "frukt-å-grönt" när man ska tala om hur himla nyttigt det är! 
Jag äter varje dag en lagom mängd grönsaker som ett litet komplement till fett och protein.
Frukt däremot skyr jag för närvarande som pesten eftersom det dels triggar igång mitt sötbegär och dels innehåller alldeles för mycket kolhydrater för att jag ska kunna fortsätta gå ner i vikt.
Vi har haft en del diskussioner på jobb där arbetskamrater "hånar" mig när jag konsekvent tackar nej till att bli erbjuden frukt ur arbetsgivarens fruktkorg.
De fattar inte (eller vill inte fatta!) att jag faktiskt får i mig mycket mer vitaminer etc genom att t ex äta lever (som jag älskar), paprika, och andra nyttiga grönsaker.

Oj, så skönt att läsa om frukt och grönt! Alltså att jag inte behöver använda skohorn för att få i sonen grönsakerna.
Jag har ju som alla andra i vårt avlånga land, tror jag, trott att man "måste" äta frukt och grönt i mängder för att må bra!
Nu äter jag grönsaker i gratänger med grädde och ost. Eller lite wokgrönsaker som tillbehör. Men känner mig inte tvungen att äta grönt.
Ibland äter jag bara en köttbit och lite ost.
Frukt äter jag sällan, då jag som andra får sockermonstret på besök ganska omgående.
Sonen äter lite grönt ibland, men han mår bra. Lite övervikt på maggen, men han växer och äter förvånandsvärt lite socker om man tittar på hans kompisars intag.
Ser ofta kompisar som efter skolan står och äter kakor eller chips ur förpackningarna vid affären. Undrar då om fast de är smala så kan ju det inte vara bra för deras kroppar.
I morse åt sonen en smootie gjort med hallon, grädde, turkiskt yoghurt, kolsyrat vatten, is och lite ekologisk vaniljpulver.
Många föräldrar skulle bli förfärade av denna frukort.
De fyller sina barns magar med flingor och bröd med marmelad. Men det är deras val.
Jag accepterar deras val och hoppas att mitt val också går hem1