Väga kilon
Det skrivs mycket om vikt och att väga sig här på KiF - och på andra håll i de digitala och tryckta världarna också för den delen.
Själv har tog jag inte med mig nå'n våg när jag flyttade hemifrån mina föräldrar som ung - och det är länge se'n!
Jag funderar ofta på VARFÖR vi väger oss över huvud taget - egentligen? Varför litar vi inte till våra "ögonmått" och känslan istället? Vi kan ju se om vår vikt förändras, vi kan känna det rent fysiskt, vi kan märka det på våra kläder o s v.
Så varför detta med kilon och gram?
Jag undrar egentligen varifrån vi har fått detta beteende? Det är som att väga guld - ju mer vikt desto värdefullare… fast i dagens samhälle är ju "fler kroppskilon ett sämre värde"… och 'vikt-hysterin' har blivit ett faktum, väg varje gram!
Kan det vara så, att detta med att väga oss kommer ifrån den Medicinska världen, ursprungligen? Och/eller för att just sätta ett "värde" på oss människor?
Jag personligen ser alltså inte 'vitsen' med att väga sig. Och det faktum att det dessutom lätt skapar en stress hos den som använder sig av vågen…
Vad tänker ni om detta?
_![]()
_
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
För en del kan det nog handla om kontrollbehov, men också en rädsla för att gå upp i vikt. En tanke bara…
#1- Ja, jag håller med dig, 111, visst handlar det om rädsla och kontroll. Men, dels är det ju ofta en stressfaktor mer än nå't annat - och vad stress kan skapa när det gäller vikt, det vet nog de allra flesta av oss…
Det är lite som med klockor - har vi på oss en klocka så tittar vi på den ofta, medvetet och "omedvetet" vilket också sätter fart på stressen inombords. Armbandsur har jag inte heller använt på ett 20-tal år - det är så skönt! Behöver man hålla koll på tiden tillfälligt, så har vi oftast en mobiltelefon med klockfunktion i, eller kan fråga någon annan e d…
Tråkigt nog är det ju egentligen ett helt onödigt och kanske t o m destruktivt beteendemönster, att väga sig - egentligen. Eftersom vi kan uppfatta om vi går ner eller upp i vikt på så många andra sätt.
Och, som sagt, jag är nyfiken på hur det kommer sig att vi har börjat att använda vågar över huvud taget för att hålla koll på vad vi väger i kilo och gram… … …
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag håller med vågen är det sämsta sättet. Stressen kan faktiskt motverka viktnedgången. Ska man väga sig överhuvudtaget så ska man göra det sällan, max en gång i veckan och helst max en gång i månaden. Måttband är ett bättre alternativ eller ännu bättre räkna hålen i bältet då får man inget mått som man kan jämföra med andra.
Jga kan bara hålla med. För mig är vikt en siffra. Jag bryr mig mer om hur kläder sitter på mig och hur det ser ut…
Men det klart, blir det för tungt så blir det jobbigt för kroppen att bära på. Fast det har ju heller inte med siffran att göra - vissa orkar bära mer än andra.
Visst är vi viktfixerade i samhället idag. Många mår jättebra fysiskt sett trots att de är "överviktiga" men det psykiska lidandet kommer av att ANDRA anser att de är lata och sjuka och måste förändras och detta ger press på att passa in i "normen".
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!