Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 4736 ggr
tistelflikkan
0

Mandelmusslor, recept?

Jag åt mandelmusslor med grädde och sylt i hos sambons farmor vid jul. Tror inte jag någonsin ätit det förut, och vad gott det var! Nu funderar jag på hur man kan göra dessa lchf, för det måste ju gå?! I alla recept jag hittar är det vetemjöl… Vad tror ni är bäst, att ha i lite kokosmjöl i "degen" eller att bara köra mandelmjöl rätt igenom?

Kanske är det nån som redan gjort mandelmusslor lchf och har ett recept att dela med sig av?

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Marianns LCHF Mat & bak
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du kikar här  på Recept.nu

så finner du lite längre ner mandelkaka med limekräm. Där har du fina mandelmusslor! 
Vill du försträka mandelsmaken hiva i ett par finrivna bittermandlar.

JMW
0

Jag sökte på Google, "mandelmusslor LCHF" och fick några träffar. Det här verkar ganska lovande.

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/08/12/mandelmusslor-med-smultron-och-gradde/

JMW
0

Aha Mariann, är det också mandelmusslor… Därför jag inte fick träff då när jag sökte. Skrattande

tistelflikkan
0

åh, toppen! tack :) jag ska nog testa ditt recept mariann, är inte så himla glad i fiberhusk-bismaken. tänkte fylla dem med vispad grädde blandad med ihopkokta frusna bär.

tistelflikkan

tistelflikkan
0

förresten! tror ni det funkar att göra dem i vanliga muffinsformar eller behöver man stadgan i såna där metallformar (som jag inte har ;p)?

tistelflikkan

bigmama62
0

Birgittas mandelmusslor blir toppen om man eftertorkar dom när man tagit ur dom i formarna. Det är nog en fördel om du har metallformar.

Marianns LCHF Mat & bak
0

#5 Det är bäst i metallformar, blir knöligt att rycka ut degen i så mjuka formar.