Laxlåda, laxpastej ... nåväl, lax i ugnsform ...
Vet inte vad jag ska kalla receptet, men gott var det ialla fall. Kom ihåg att min franska svägerska gjorde något liknande för en herrans många år sedan. Till och med Jean-Pierre tyckte det var lyckat … han är oftast litet försiktig när jag experimenterar
900 gr lax (från konservburk) urbenad och ORDENTLIGT AVRUNNEN
1 stor hackad gul lök
2 vitlöksklyftor, hackade
2,5 dl grädde
100 gr smält smör
4 ägg, uppvispade litet grann så de blandas
1 msk Worcestershiresås
malen svartpeppar
Jag använde lax på burk och den behövde rinna av ordentligt - pressa ur vätskan.
Blanda laxen med hackade löken och vitlöken. Blanda grädde, ägg, smält smör, Wsås och en ordentlig omgång med nymalen svartpeppar. Blanda sedan i lax och lökblandningen.
Smörj en form (pastej eller brödform) med smör, häll i smeten, platta till och sätt i ugnen, 175C varmluft, i c:a 50 minuter. Ytan blir brun … kolla så det inte torkar ur. Den ska vara kokt, men inte snustorr.

… man kan ju lägga till dill, förstås … jag gjorde inte detta eftersom Jean-Pierre inte tycker om dill …
Lät gott, men lax på burk, finns det i Sverige? Aldrig sett eller hört talas om.
~God loves you, and I´m trying! ~

Finns det inte som konserv? Jag har försökt sätta in en bild men får visst försöka med en annan för den här ville inte 

Jag har aldrig sett lax på burk i Sverige, men det borde gå att göra rätten med lax som man förkokat.
Annars, kanske det blir med tonfisk???
Annars, kanske det kan bli bra med tonfisk? skulle det stå.
Har aldrig testat fisk och Worcestershiresås, men det låter inte så dumt faktiskt.
Spännande med kombinationen!
Men pink salmon - är det den som inte är "riktig" lax, alltså Salmo Salar? Har för mig att den brukar kallas Stilla havs-lax (lite snällt) eller hundlax (inte så snällt, nej). Jag har provat djupfryst Stilla havs-lax. Det var inte gott.

Den jag använder är Canadian Wild Caught Salmon … denna burk satt jag bara in som example på burk eftersom jag inte hittade nå'n annan
Jodå, det går bra med tonfisk också. Och du kan använda färsk lax som är kokad och du har kryddat upp. Worcestershiresås går faktiskt fint ihop med fisk