Oerhört intressant test!
En dietist som testar LCHF och gör en utvärdering.
Hittade detta via Kostdoktorn:
http://www.fragadietisten.se/overvikt/utvardering-av-tva-manaders-lchf-kost-personliga-erfarenheter
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Kul med nyfikenhet!
Som dietist bör man kunna rekomendera olika kost för olika personer, beroende av problem och matprefernser.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Modigt! Hon verkade också vara medveten om att hon inte gick helt fullt ut. Vem vet hon kanske vågar prova igen och då med lite mer fett.
Skönt att se att traditionella råvaror som råg och potatis kan få plats även på LCHF.

#3 Det var nog de hon åt annars, alltså inte på lchf.

Anledningen till att hon gjorde testet var ju från början att se om kalorierna hade någon betydelse . Om man läser i svaren och även på många andra ställen verkar det som att fler och fler verkar köpa teorin om kcal in = kcal ut . Nu är det nog ingen som tror att en enda kalorie försvinner men börjar på att bli orolig om det visar sig att folk tror att 3000 kalorier hallonbåtar skulle medföra lika fett till fettcellerna som 3000 kalorier ägg . Att kostdoktorn inte vill ta i frågan tycker jag är bra då det inte finns tillräckligt många studier på vart kalorierna tar vägen . Kan bara hoppas att folk börjar tänka efter och inse att det är en omöjlig teori att få ihop.
När jag först kom i kontakt med Atkins i början av -70 talet gick jag ner 10 kilo på en månad med Atkins rekommendation.
I hans första bok skriver han att kalorier har ingen betydelse och att man inte skulle räkna kalorier. Att när man äter mycket protein och lite kolhydrater går man ner i vikt.
Det enda skillnad med LCHF är att i Atkins diet, viktpunkten är inte fettet utom proteinet.
Så det blir mycket protein, normalt med fett, lite kolhyrater.
Jag börjar att fundera på om man ökar proteinet och sänker fettet kan det påverka resultatet?
Men Atkins förespråkar även fettfasta, i de fall där viktnedgången är riktigt trög.
Fettfastan innebär minimum av kolhydrater och protein, och den är även kaloribegränsad.
Jag provade den i en vecka, och fick verkligen fart på fettbrasan. Ca ½ kg per dag!!

Väldigt bra att intresse nu finns även bland näringsfysiologer och att det är ok att skriva om det tom på en "äkta" dietistsajt
Det bästa med det här är att det startat diskussioner om LCHF-kost bland grupper som tidigare kategoriskt motsatt sig kosten