Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5405 ggr
Athenasmatte
0

LCHF mot epilepsi?

Hej! Min kära tvillingsyster har epilepsi. Jag har läst att LCHF-dieten ska hjälpa mot epilepsi och tipsade därför henne om detta. Hon tyckte att det lät ganska vettigt eftersom hon märkt att lättare får anfall när hon äter mycket socker. Hon frågade därför sin läkare om kosten kan påverka, men hennes läkare svarade att kosten inte har något med epelepsin att göra.

Är det någon här med epilepsi som testat LCHF och märkt någon skillnad? Litar mer på era erfarenheter än på en läkare!

Ha det gott!

PAX//Athenas matte

Fiana
0

Har ingen epilepsi, men det är ju "gammalt och välkänt" att barn med svårbehandlad epilipsi kan sättas på en ketogen kost när inget annat hjälper (de drar lite slutsatser från dessa om eventuella negativa följder av lchf från det, men det är inte riktigt samma kost så stämmer inte riktigt).

Men om du söker snarare på epilepsi och ketogen diet snarare än lchf bör du nog finna "officiella" källor också om detta som behandlingsmetod.

spirit
0

Problemet med ketogen kost till barn (använt alltsedan 1922) är att de tyvärr sätts på en svältkost helt i onödan. Så det är inte en LCHF-kost de står på utan en lågkolhydratsvältkost.

Enligt min bedömning bör dessa patienter med epilepsi stå på en LCHF-kost och kolla hur mycket kolhydrater de verkligen tål, antagligen mindre än 20 gram kolhydrater per dag.

Ketogena kosten uppges av alla som säker på lång sikt trots att barnen på grund av energirestriktionen får en sämre tillväxt.