Ellens rullader
Färsen:
500g köttfärs
1 ägg
1/2 dl grädde
1/2 tsk salt
1 krm svart- eller vitpeppar
Fyllning:
12 små tunna skivor rökt skinka
12 oststavar förslagsvis Grevé eller Svecia
Sås:
Grädde
Creme fraishe
sojasås
salt och peppar
Blanda färsen med ägg, grädde och kryddor. Bred ut färsen till en tunn kaka på ett fuktat skärbräde och rita upp 12 delar (eller dela bara upp det i 12 delar och platta ut i handen). Lägg en skinkskiva och en oststav på varje del och rulla ihop till en rullad. Se till så att färsen täcker väl så inget kan rinna ut under stekningen.
Stek rulladerna vackert bruna och låt dem eftersteka några minuter så de är genomstekta. Lägg dem på ett fat och vispa ur pannan med grädde och ev vatten. Krydda med creme fraishe, sojasås, salt och peppar. Servera med tex broccoli.
Låter gott. Måste testas.
Låter väldigt gott och framför allt omväxling förnöjer!
Numer pensionär i Nynäshamn
Ska testas!
Perfekt! Igår köpte jag köttfärs, skinka har jag alltid hemma, grädde och ost finns.
Det blir middag imorgon!
Tack så mycket det låter jätte gott 
Den varianten ska jag pröva, hoppas det passar lika bra med prosciuttoskinka för det har jag hemma just nu. Kanske det skulle bli fin smak om man lade i lite persilja i fyllningen. Kul med variationer.
Och så här blev de. Super goda!
Tack så mycket Wildrat för en underbar recept 
Jag gjorde rulladerna med det jag hade hemma:
600 g kalvfärs
600 g blandfärs
2 stora ägg
1 dl grädde
200 g riven cheddarost
Halva satsen med parmaskinka
Halva satsen med röktskinka
Salt, peppar, organisk barbecuekrydda
Till såsen:
4 dl grädde
1/2 dl Sherry
1tsk sojasås
1 Knorr Fond du Chef Kyckling
Här är bilden på hela processen:
Hejsan, svejsan Sweli!
Vad du är duktig, fina bilder på smaskigheten.
Har du stor familj?
Eller gör du som jag, lagar storkok för frysen så jag slipper tvätta köket så ofta?
Tack för kommentaren. Hittade att man kunde göra collage i Picasa, det var lättare än redigera varje bild.
Stor familj men bara två i hushållet
Jag har alltid lagat mat till en bataljon, fast vi är bara 2 
De håller sig i kylskåp över 8-10 dagar så det blir middag till någon annan dag.