Ja jäklar i min låda...
Nu är ungarna sjuka, griniga, gnälliga och snorig. Jag känner av halsen men mår annars bra. Kan alltså inte säga att min dag är lättare än innan…
Men vad händer?? Jo jag börjar mer eller mindre av mig själv att skipa kolhydraterna. 
Jag har läst boken av Ducan (heter han så?) och jag har läst vad andra här inne skrivit om honom och hans kost. Dessutom "kan" jag lchf sedan tidigare - har bara inte ätit så på ett tag.
Min "plan" är nu att äta en fett snål lchf variant. Ducan verkar helt fettskrämd och de råd jag har läst här verkar för fett generösa. Jag menar att i våras då jag åt lchf nästan noll så gick jag ner ganska sakta och det var motigt. Läste råden att ÖKA fettet i min kost. Jag blev ännu mer sugen på "vanlig" mat och kaffebröd. + att jag inte gick ner i vikt.
Så läste jag här inne att detta med att öka fettet i kosten verkar ha bäst resultat för män medan kvinnor kan stå still "hela tiden". Men vad händer om man är en kvinna och minskar på fettet i kosten men fortsätter att äta lchf? Nu menar jag inte att ta bort fettet utan minska på det.
Jaja, nu är jag igång i varje fall. Trots allt som är i min vardag och trots att jag är skittrött in i märgen. Inte bev jag piggare av tvillingar som är sjuka. Kan ni fatta att jag NU drar igång? Undra om det är kroppen själv som har fått nog och har tagit över mig - som i en gammal amerikansk utomjordning B-film ….
Vi är alla olika. Om ett mellanting mellan Dukan och LCHF funkar för dig så kör på det. För mig som har en ätstörning (BED) så funkande inte Dukan alls, fick 4 hetsätningsattacker på 3 veckor. När jag äter LCHF så har har det 1 gång i halvåret ungefär.
Krya på er och lycka till.

#1 Vad tror du det beror på? Sug efter sött eller att du inte var ordentligt mätt? Eller ?
Som väl är så har jag inte ätstörningar - tja förutom att jag är sockerberoende och då jag hamnar snett (äter socker) har jag svårt att bryta det och låte bli igen.
Idag är som sagt dag 1. Känns bra änn så länge. Känns faktiskt riktigt bra, som att jag nu har pustat ut. Antar att det beror på att jag nu ÄNTLIGEN är igång och har "bestämt" mig eller hurjag ska förklara.

Dukan eller ej.. proteinet är konstanten i födan.. och man om redan ligger lågt på kolhydraterna så äterstår att minska energin.. dvs fettet!
Gäller då under förutsättning att man inte redan äter för lite!!
Sen så verkar det som en del ligger på minimum av protein.. minimum är sällan det samma som optimalt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
jag bara undrar vad du ersätter kolhydraterna med, som Margareta förklarade i en annan tråd: angående energifördelningen, vi tar bort kolhydraterna, proteinet ska vara ca 20 % , kanske uppemot 25 men absolut inte mer, säg att du äter 5-10 % kolhydrater. Vad ska de återstående 70 -75 % bestå av? Det kan ju inte vara tomt…

Jag vägde mig idag minus 2,8kg! Jaja alla ni negativa kraxare jag vet att det bara är vatten men det skiter jag i för det ÄR minus 2,8kg på vågen!
Jag äter då jag är hungrig och jag äter varje dag Ducans pannkaka med 1,5msk havrekli. Jag tror att det är bra + att jag blir mätt av dem. Utöver det så äter jag en fettsnål lchf. Tex igår så blev det Ducan's pannkaka. äggröra med räkor och lätt creme frachie. kyckling och lätt creme frachie m lite lite lök + kryddor.
Hittills i dag har jag inte ätit - är inte hungrig. Är sjuk så det är väl bidragande. MEn jag ska strax göra en pannkaka med någon röra till.
Fram över hade jag tänkt att äta fettsnål lchf med grönsaker. Funderar på att göra som Ducan förespråkar och äta görnsaker varannan dag och rent protein varannan dag. Men jag får se…

Igår gjorde jag pannbiff till middag. Jag ville fjästa lite för gubben *tihi* och han ÄLSKAR pannbiff. Han fick tom skalad potatis OCh brunsås -> så han var i himlen. Jo till efterrätt fick han chokladpudding + vaniljsås -> jupp den "riktiga" sorten med massor av socker i.
Själv åt jag av biffarna + brysselkol med pyttelite smör.
Det är ströbröd i biffarna, visserligen sockerfritt men massor av kolhydrater. Nu är jag lite orolig för hur det har påverat mitt sug. Vikten den dör nog inte av den lilla kolhydrat mängden men jag är orolig för att jag idag ska falla för gubben/ungarnas glass i frysboxen. Eller för den delen för sockerskålen ….
Änn så länge så känns det okej men dagen är lång ….. Orkar inte med sug och längtan efter godis …..
Hoppas på det bästa
Jag kan inte låta bli att undra.
Finns det fettsnål LCHF? Vad står i så fall HF för? 
kaninsvält 

Nej, ni missförstår. Då jag åt lchf förra gången så gick det så där i perioder och då fick jag rådet att ÖKA mängden fett. Vilket i sin tur gjorde att jag nästan slutade äta + att jag längtade att få äta "normalt" igen. Inte för att jag hade något sug utan för att det var så himelens tråkigt att äta som jag gjorde + att jag mådde illa.
Så läste jag om Ducan och sökte här på forumet. Det jag läste fick mig att fundera på OM det kunde vara så att manfolk behöver mer fett och då rasar i vikt medan vi kvinnor kanske behöver mindre fett - inte utan fett eller fettskrämd. Bara inte så mycket som manfolken äter.
Så jag testar alltså att äta en variant på lchf och har plockat något tips från Ducan. Gjort min egen variant alltså.
Jag äter protein och fett men mindre fett + att jag äter Ducan's pannkaka. Jo, jag tillåter mig att dricka cola cero oxå. Hittils mår jag bra, minskar i vikt och centimeter. Har inget sug eller övergångsbesvär/omställningsbesvär.
Med mindre fett har jag bytt ut cream frashcien mot lätt cf, skippat grädden, väljer kesella lätt OM jag inte gör en röra på räkor till pannkakan för då tar jag kesella "vanlig". Har inte hittills gjort kryddsmör men jag har lite då jag steker. Mitt fett kommer främst från proteinet (äggula, lax osv) och från cf och kesella.
Men jag håller inte på med kaninsvält eller ren Ducan (det verkar för trist och torr mat).
Om jag gör rätt det vet jag inte men jag testar och så länge jag mår bra och inte hamnar så som jag åt förra gången … Då resulterade det i att jag överåt hela hösten och gick upp igen.
Ni får följa tråden så ser vi hur det går med "fettsnål lchf" eller lchf för kvinnor 
Får kroppen mer energi från proteinet än kolhydrater och fett, övergår den till att använda en av aminosyrorna (kommer inte ihåg vilken) på exakt samma sätt som kolhydrater. Tänk på det.
Lycka till iaf!

Kul att det går bra för dig. Jag har som jag rabblat på fler ställen i KIF inte heller fått något resultat av LCHF. Gått upp 3 kg sen start 1/1-2011. Trots inget fusk alls. Har också funderat på att dra ner på fettet och kanske även hålla koll på kcal intaget ett tag med www.matdagboken.se och se om jag får fart på det hela. Känns tröstlöst nu med 3 kilo mer än när jag började. Var inte riktigt min plan. Jeansen jag hade förra våren kommer jag knappt i idag
Ska följa din tråd och ska bli kul att få höra dina uppdateringar. Lycka till!

#11 Jag kan inte uppmana dig att äta som mig eftersom jag itne VET hur det påverkar kroppen. Men jag har valt att testa eftersom jag är helt frisk (bara tjock), känner min kropp väl och är lyhörd mot min kropp.
Men läs gärna hur det går för mig.
Idag är jag lite extra nyfiken för jag igår VALDE att äta några chokladtryfflar (inte lchf gjorda) och undrar hur min kropp mår av detta. Idag har jag ätit min pannkaka som vanligt och nu i kväll ätit fisk + brysselkål m lite lite smör. Har inget sug efter något sött eller mår dåligt på något sätt. Får kolla vågen + måttbandet i morgon för att se vilken påverkan tryfflarna gjort.
Det finns ett ord för Lc utan hög fettandel och det är… LC = Low Carb eller lågkolhydratkost på svenska.
För tillfället har du alltså valt att gå till lågkolhydratkost modell GI.
Det är bra om det funkar för dig.
Din egen variant ska ju stämma för din kropp!
Jag totar lite här, jag känner nämligen precis som du, med mycket fett funkar det inte för mig heller…
Däremot med lite grönsaker och en aning mindre fett plus den normala (för mig) dosen proteiner funkar det bäst för mig med 
Lycka till!
Ska följa den här tråden.
men till syvende och sist! Jag fattar inte vad man ersätter fettet med? Om man ser på energicirkeln? Säg att man äter hälften med fett mot tidigare = ca 35 % Och så äter man vad? 10% kolhydrater för annars blir det knappast lowcarb… då blir det kvar 55 % protein? Men det blir ju för mycket, man ska ju inte äta mer än kanske 25- 30% protein max…. om man nu ser till "normal" kalorimängd iallafall… ska man äta bara 800 kalorier eller vad menas?
Kanske fettet i kosten ersätts med fettet i kroppen? 

#15 eller så kanske det är just det som är fel - att bara fokusera på procent och räkning. Skit i det och ÄT det som du vill och tror på. Vem f.n bryr sig om siffror (om det nu inte gäller på vågen
)
Jag minns då jag åt min variant av Gi - jag hade en lista med gi värden på mat. Sedan åt jag det jag vill + till satte smör och olja. Inte funderade jag så mycket, inte räknade jag men jäklar vad jag gick ner. Sedan läste jag om bla GI med vad det nu hette som skulle räkna ut någon form av balans. Jag blev osäker och rädd att göra fel (en av mina stor svagheter - är ALLTID rädd att göra fel) så jag slutade med gi och slutade gå ner i ivkt. Gick som väl var inte upp.Så läste jag om lchf och hade svårt att komma igång och få det RÄTT - åter igen rädd att göra fel.
Nu tänker jag skita i siffor och räkning mm. Återgå till att BARA ÄTA! Men naturligtvis har jag med mig massor av kunskap så jag vet att jag väljer de bättre alternativen. Det blir alltså en jävla blandning av Gi och lchf och Ducan = det blir MIN variant kort och gott.
Du pratar om att du äter dina pannkakor. Vad är det för pannkakor? Är det något liknande LCHF pannkakor?
#7 Visst. När någon gått ner typ 50 kg på ett år genom att äta LC och väldigt lite kalorier kallas det ju LCHF och jublas i buskarna. LC som samtidigt är lågkalori kan inte innebära annat än mindre fett.
# 17 det måste ändå bli nån sorts fördelning och om man varken äter fett eller kolhydrater i nån mängd så blir det mest protein och det är inte NYTTIGT! Snarare skadligt…
Man äter ju inte noll kolhydrater och fett och så länge man går ner mycket (fettvikt) så vore nog inte det heller så farligt.
med i nån mängd menar jag inte noll, se uträkning ovan…
Jag sa ju det, man äter inte noll, Grejen är väl att man inte ersätter fettet med någongting, alltså går man ner i vikt. Eller ersätter det med eget kroppsfett om du tycker det låter bättre.
ja men min point var att om man ska komma upp i dräglig nivå kalorier så blir det för stor andel protein.
Broccoli eller andra 'tillåtna' grönsaker fyller annars upp (kcal-)kvoten bra samt om man bakar LCHF-bröd och har som komplement, man behöver ju inte äta lika mycket fett som rekommenderat i det läget tycker jag…personligen är jag inte så hungrig på den här kosten generellt vilket gör att jag per automatik äter mindre.
#25 Nja tror inte du riktigt förstår. Du måste alltid äta 100% energiprocent totalt, det pennylane påpekade i #15. Oavsett vad du äter kommer du äta 100% - blir det för hög andel av det som är protein så är det inte riktigt hälsosamt. Tar man bara bort kolhydraterna (låt för enkelthetens skulle säga man tar bort alla gram kolhydrater helt) så utan att du ändrar något annat alls så kommer du att ha ökat din andel av både protein och fett (utan att de ökat i gram). Så låt säga att man håller nere energiprocenten fett (äter lite fett) så kommer du automatiskt att äta större energiprocent kolhydrater även om du inte skulle lägga till broccoli eller annat - annars är alternativet för hög energiprocent protein (vilket som sagt inte är så bra) om man skulle leva på mest magert protein. Alltså blir en sk "low carb" diet som inte är high fat antingen inte så särskilt low carb (även om du håller nere grammen) - eller väldigt HP - high protein, vilket är ett sämre val.
Sen kan det fungera med att inte äta så väldigt low carb om man inte vill äta så mycket fett, det är ju individuellt. Men det går inte att äta LCLF utan att det samtidigt blir HP. Men lite "medium" på alla 3 går naturligtvis.
Ja, alltså jag menade givetvis inte att höja proteindelen så markant, jag tänkte mig mest att istället för fettet, som jag personligen upplevt som bromsande i viktnedgång när det blivit mycket, höja de 'goda' kolisarna, som med bra grönsaker eller dylikt….och orkar man inte äta mycket då är grönsakerna en bra grej, för det blir jag inte lika mätt på. Detta kan väl ändå inte föranleda kaninsvält..?
Jag vet inte hur jag ska förklara…men när jag tillför så mycket fett som det ibland rekommenderas, då blir jag ännu mättare och detta bromsar ofta en viktnedgång för mig. Om jag då istället minskar en aning på den biten och lägger till lite mer grönsaker då äter jag lite mer per måltid och har en stadig kurva neråt… Och jag äter inte mer kött, mitt matkonto är idag väldigt bra, ca 800-1000kr/vecka/5 personer….
#27 Det vet jag att du inte tänkte, men du förstod inte att man automatiskt gör det om man inte äter fettet även om man inte äter mer protein i antal gram!
Beteckningarna är relativa energiprocent. Inte gram, inte volym etc.
Nejdå det blir inte kaninsvält, men det blir inte längre särskilt low carb.
Låt säga så här som ett exempel:
alternativ 1: äta 70 gram protein, 100 gram fett och 20 gram kolhydrater
alternativ 2: äta 70 gram protein, 50 gram fett och 20 gram kolhydrater
att äta som alternativet 2 innebär att man äter större andel protein och större andel kolhydrater - inte bara att man äter mindre fett.
Om du då dessutom när du drar ner från 50 gram fett till 100 gram fett lägger till mer grönsaker då ökar naturligtvis andelen kolhydrater ännu mer och gör man det tillräckligt så är det inte längre ens low carb diet trots att man kanske inte äter så himla mycket kolhydrater, men det blir en så pass stor andel energiprocent.
Det är svårt att förstå för många hur det hänger ihop med energiprocen och att både LC och HF i LCHF syftar till energiprocenten.
I praktiken behöver det många gånger inte spela så stor roll, speciellt om man inte är hälsomässigt känslig för mer "udda" energiprocentfördelningar. Rent ut farligt blir det bara om man skulle välja att i längre tid kanske livnära sig på endast torskfilé (eller magert kaninkött då, vilket namnet på kaninsvält syftar). Däremot kan det ha hälsomässig och/eller viktmässig påverkan på sikt, beroende på hur stor proteinandel man talar om.
Aha, du menar så, då förstår jag. Men jag har brukat gå efter gram protein/kilo önskeviskt, lite så som delvist SSS säger och så som AD förordar, men eftersom jag som sagt mått lite lätt dåligt av fettmängden (enl SSS) och samtidigt, de perioder jag ätit mindre fett upplevt det lättare att tappa vikt så blev ju resultatet detta som TS startade sin tråd med, jag har bara aldrig läst om Dukan 

Eh.. altså som jag redan pepåkat, så om man redan ligger lågt på kolhydrater och håller uppe proteinet på rimlig nivå.. och man får i sig tillräckligt med näring i övrigt så får man i sig den mesta energin från fett!!
Är man frisk och har en hel del kilon att gå ner så är det inte direkt farligt att minska på fettet ner till en rimlig nivå.. speciellt som det är tänkt att en hel del fett skall tas ur fettväven.
LCHF-definitionen, på längden och tvären, Skaldeman index och gram hitan o ditan är trots allt rekomendattioner mellan tummen och pekfingret!
Och många friska verkar vara mer rädda för enstaka gram kolhydrater än kalorier.. det handlar inte så mycket om att uppfylla någon definition, det handlar om att utröna vad som passar ens egen kropp.. och som fungerar i långa loppet!
Ponera att någon ligger på en rimligt låg kolhydratnivå och äter resten enligt definition.. men inte går ner något.. då kan man alltid testa hur LITE man behöver äta för att stå sig, må bra och gå ner i vikt!
När vikten sen stabiliserat sig på en rimlig nivå är det mest troliga att hungern ökar och då kan man lägga till mer fett, så att energibehovet tillfredställs!
Det finns inget magiskt med LCHF, det är bara mat med näring och lagom med energi så att kroppen själv skall hitta sin egen normalvikt.. helst helt automatiskt!
Gör den inte det kan det lika gärna sitta i huvudet, vanor och missbedömningar är rätt svåra att se själv.
Allt då under förutsättning att man är frisk för övrigt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#18 "min" pannkaka är den som står i boken av Ducan. 1,5msk havrekli + 1,5msk kesella 1% + 1 ägg. Blandas och stekes i några minuter i lite fett. Jag brukar sedan göra en räkröra till detta; ca 1,5dl räkor + 1dl creamfrachie light + kryddor. Jag blir "skönt" mätt av denna och känner mig "skönt" mätt hela dagen även om jag blir hungrig framåt kvällen - jag blir inte så där äkligt vrål hungrig eller sugen på godis eller bröd eller vad det nu kan vara.
Det var roligt att se att det blev en sådan reaktion på "mitt ätande". (menar det verkligen seriöst, spännade att läsa alla åsikter)
Men som jag skrev i min tidigare inlägg så är jag så trött på att alltid "göra rätt". Är storasyster + kvinna + sjuksköterska + väldigt duktig att sätta andra först. Ja, ni hör hur illa det är. Jag är eller har alltid varit rädd för att göra fel eller för att inte duga eller för att inte göra rätt….. Jag har insett att ju mer jag har lärt mig om lchf och SSS-ratio mm Ju mer har det hämmat mig i mitt ätande. Jag åt mycket fett, mycket fett -> för att göra rätt, nollade kolhydrater mm. Nu är jag så innerligt trött på det + att jag inte mådde bra då jag åt som jag gjorde + att då jag nådde mitt "slut datum" för noll-kolhydrater så slog det helt över. Jag hade tänkt att på det datumet öka kolhydraterna lite försiktigt men det blev helt galet och jag över åt ALLA kolhydrater - speciellt godis, kakor och choklad.
Så nu tänker jag skita i allt vad "så här ska man räkna och äta för att göra rätt". Jag tänker äta lchf fast lägga till pannkakan och inte vräka på med fett, utan ta mindre fett. Har svårt att tro att det skulle vara farligt - jag får ju fett. (annars har jag ju mängder på kroppen ..*tihi*)
Tex igår; 1 pannkaka + ca 1,5-2 dl cf light + kryddor. Pannkakan var väl stekt i 1,5tsk smör. Sedan på kvällen; Omellett på 3 ägg + 2-3 tsk att steka i + 1 pannbiff "normalt recept" från Vårkokbok + ca 1,5 dl färdig riven ost + kryddor. Jo, jag dricker även Cola cero om jag vill ha något annat än vatten.
Jag var mätt hela dagen, hela kvällen och hela natten (jobbat). Nu kl 09.00 åt jag frukost och ska nu gå och lägga mig.
Inte tror jag att det är farligt. Eller fel eller något - min kropp borde väl "tala om" för min om den vill ha något annat. (i annat fall så känns det som jag skiter i vilket bara jag går ner, jag kan alltid rätta till ting sedan…)
Tyvärr talar nog inte kroppen om allting då skulle vi väl inte ha så många kostrelaterade sjukdomar? Sen om just ditt sätt är farligt uttalar jag mig inte (mera) om! Jag menar det räcker med det jag redan sagt!

#33 Jag tror fult och fast på att kroppen talar om hur den vill ha det - det gäller bara att vara lyhörd och lyssna på den + ta det på allvar. Våran kropp är en fantastisk överlevare och den är inställd på att göra allt för att överleva. Tyvärr kan kroppen bli angripen, tex av candidasvampen vilket gör oss väldigt sötsugna. Lyssnar vi på det så kan vi hjälpa kroppen att bli av med candidan genom att svälta ut den. Kroppen pratar hela tiden med oss på sitt språk - det gäller bara för oss att fatta vad den säger.
#30 tack för det su skrev. Du skrev de som jag tänker men inte fick formulerat på ett bra sätt. Jag menar inte med min test-kost att jag ska bli fettskrämd eller så, men jag vill må bra och gå ner vikt. Jag äter fett men inte så mycket som det jag gjorde i våras (då det oxå fick resultatet att jag fulkomligt spårade ur efter mitt satta måldatum) Denna gången tänker jag testa gränserna men samtidigt må bra OCH gå ner i vikt.
Det som är intressant är att efter den kvällen då jag åt chokladtryffel inte fick någon reaktion på sug efter sött eller att det var svårt att dagen efter fortsätt mitt ätande. Eftersom jag är den jag är så testade jag igår att äta 1 glasstrut (åseglass) + 1/2 pkt vindruvor + några kakor. Jag har inget sug idag efter sött och är inte speciellt "extra" hungrig dessutom är det inge problem idag att äta "min kost" igen.
Dagen efter chokladtryfflen så gick jag upp ca 1kg - säkert vatten och det räknar jag med att göra efter igår oxå. Men det gör inget. Det känns faktiskt skönt nu att veta att OM jag hamnar i den situationen att jag väljer att äta kolhydrater en dag (tex vid fest eller så) så vet jag ätt jag klarar att komma tillbaka till kosten dagen efter. DET klarade jag inte i våras då jag åt mer lchf-rätt.
Så jag tror att detta passar mig. Ska nu bara bli intressant att följa hur mycket detta gör med vikten.

Har nu ätit så här och mår bra men jag erkänner att jag ibland skippar pannkakan - dumt men det blir så. Tyvärr så "var jag tvungen" att äta helt fel 1 natt i helgen. Jag jobbade hade en JÄKLIGT tuff natt med akuta jobb som krävde allt av mig. Så fick jag äntligen sätta mig ner i någon minut och mina gulliga arbetskompisar hade bullat upp med "allt onyttigt som du kan tänka dig" och jag var tvungen att få i mig något hade tyvärr inget kvar av det jag hade med mig. Så det blev 1 chokladmuffins + en liten bit med tobleronetårta + kaffe.
Det känns där emot inte som att det hade så stor påverkan på mig - jo vikten stannar nog upp en dag eller två men jag har inte fått något sug eller fallit och fortsatt med att äta fel. Så det känns ju skönt.
Ska vara noga med att ta med mig EXTRA de nätterna jag jobbar. Lär mig av mina misstag kan man säga…

Idag "önskar" jag att jag var mitt gamla jag och åt ALLT jag kom över och allt jag ville. NÄ, jag har inget sug eller så men ungarna har varit en prövning i dag. Det är inte alltid lätt med tvillingar på 1,5år.
Idag hade jag som sagt velat vara "gamla mig" och kunna stilla mina nerver och mitt psye med godis och choklad och glass i MASSOR. Dels som lugnande och dels som tröstande … sicken jäkla dag …..
Nu sover de små änglarna och DÅ är de superungar
. Nä, nu gnäller jag lite väl mycket, de är ganska lätta att ha och göra med och de är duktiga men idag har de bråkat konstant, skrikig konstant, trilskats konstant och varit hel-jobbiga.
Mitt nya jag - den är inte sugen på något, har däremot varit extra hungrig idag - hormoner? Man är ju kvinna så de svirar ju runt alltid i olika doser och olika sammansättning. det är bara att äta …
Tänkte väga mig i helgen eller i början av veckan - mitt sned steg på jobbet har väl kostat en del så jag väntar en dag eller två innan jag kollar.