Hjälp med argument!
Idag pratade jag med en sjuksköterska om socker och sockerberoende osv. Vi kom in på Sverkers program om socker som sändes för ett tag sen. Jag sa att jag tyckte att den enda som var vettig där var Martin Ingvar. Hon sa att Claude Marcus var bra, han var i alla fall doktor och jobbar på Karolinska. Han lyckas med överviktiga barn, påstod hon, men har säkert inga belägg för det. Hjälp mig med argument angående Marcus. Är det någon som vet hur han lyckas i sitt arbete? Det skulle vara så kul att klämma till henne med något!!
Lite komiskt om hon säger att han lyckas. Han har själv medgett att han INTE har lyckats.. om jag inte minns helt tokigt.
Men jag minns inte i vilket sammanhang han medgav det. Nån annna kanske minns.

Det var i ett föredrag på Läkarstämman på Mässan, som har funnits att se på nätet. Det har puffats för den videon någonstans här på sajten, men det är ju inte säkert att den ligger kvar.
Men det kanske tydligaste är väl att han själv har en viss rondör. Han har också sagt att han hade önskat att han skulle ha fått hjälp att slippa övervikten när han lade på sig som barn.
Men strängt taget behöver man inte alls bemöta sånt. Hon får väl tro vad hon vill.

Det var nog Rössner som erkände 30 års misslyckande?
Tycker inte man skall bemöta dumma argument med nya dumma argument.. dvs gå till personanngrepp.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för svaren!! På Annika D:s blogg och Kostdoktorn finns skrivet om SLV:s undersökning. Hur den gjorts och vad folk egentligen svarat. Sen kan man vinkla dem hur man vill.
Sköterskan jag pratade med tycker att för att man är läkare (forskare) eller vad Marcus är och jobbar på KI så är det detsamma som bra. Därför skulle det vara bra med något som kanske visar motsatsen och har han dessutom sagt det själv så ser jag inte det som ett personligt påhopp utan som upplysning!

Kostdoktorn var och lyssnade på Marcus 2008
Så här sa han själv då enligt referatet
”Totalt sett så lyckas vi kanske i genomsnitt hålla vikten på någorlunda samma nivå. Det finns naturligtvis barn som går ner i vikt men det här är ett bekymmer”…”Det vi gör det har en mycket klar och tydlig effekt men vi klarar inte av att se till att de går ner i vikt utan det är lite mer kan man säga av habilitering dvs att vi hindrar dem att gå upp i vikt. Vi kanske så att minskar deras sjuklighet men vi lyckas inte bota deras fetma.”
Många ord som väl kan sammanfattas så här: Claude Marcus behandling med fettsnål kost hjälper inte barnen att gå ner i vikt, trots att den är ”jättetuff”.
Ok.. Visst medgivande från både Rössner och Marcus då.. om att inte direkt lyckas.
Blev rädd jag pekat ut fel 'kapten' när jag läste Zepps kommentar..
Enda gången jag skulle ge mig in i diskussion med 'vården' om kost - är nog när det gäller diabetesvården. Är inte diabetiker själv, men har släktingar och väninnor som fått s k ''information' från Vårdcentralerna som är tryckt och tillhandahållet av Becel. Med logga och allt. Det gör mig vansinnig!!
I övrigt får de gå omkring och tro precis vad de vill.
Såg nyss på TV-reklamen att Becel stigit i graderna, dom har numera en sort som heter -----Becel Guld.
Skulle strunta i vad den där sköterskan säger, skulle också strunta i att bemöda mig om att tvåla dit henne. En person som redan tror går inte att omvandla oavsett bevis eller argument. Prova omvandla en muslim till buddist.
Du kan ju alltid säga att Martin Ingvar faktiskt också är forskare och professor. På Karolinska Institutet…
Wildrat, det ska jag säga!
Det är inte i första hand för att sätta åt den här sköterskan som jag vill ha argument utan för att försöka väcka henne. Helt plötsligt kanske hon tänker att det hon alltid har trott kanske inte är sant!!
Det var den känslan jag fick när jag läste SSS:s GI-noll första gången. Tänk om det är sant som den mannen säger? Det kan ju inte vara det… äta fet mat och gå ner i vikt??? Sen provade jag och det var ju sant!!
Den här sköterskan ger råd till ungdomar med allehanda krämpor bl.a. diabetes så ett uppvaknande vore till gagn för ungdomarna!

Jag skulleockså vilja ha en samling med argument och länkar för att motarbeta dumma argument som:
Intag/förbränning. Den enda vägen att tänka.
Personligen litar jag mer på fysik och naturlagar än på fetmadoktorn.
Ät mindre, spring mer.
Osv…
Kan vi inte samla forskningsresultat, undersökningar m.m. som kan vara bra att ha i dessa sammanhang?