Utebliven mens av Lchf?
Nu börjar jag bli lite orolig vad det kan vara för fel på mig.
Har aldrig haft sen mens. Den har varit regelbunden sen första början men nu är den 3 veckor sen…
Jag har självklart gjort grav-test, inget där (tack och lov!!) och har inte direkt gjort några ändringar i mina kostvanor. Kanske ätit lite mindre på senaste tid.
Det enda jag kan tänka som är annorlunda än förr är lchf. Har gått på det från början på december.
Är det någon annan som har fått oregelbunden mens av lchf?

Eftersom lchf påverkar hormonerna kan mensen hoppa till en början, men det är inte farligt.
Hormonerna ställs om till den nivån de bör vara på.
aa okej. Skönt att veta!:)
Tack för svaret
Samma sak för mig. Jag fick ingen mens förra månaden och jag har alltid varit regelbunden. Tycker det är jätteobehagligt.
Hur mycket mindre har du ätit? Får du i dig tillräckligt tror du? Har fattat det som att reproduktionssystemet sätts på standby ganska omgående ifall man äter för lite…
Jag har själv haft svårt att få i mig tillräckligt och experimenterar nu med att käka mer kolhydrater (siktar på 70g/dag) för att bli hungrigare. Vet också att jag har läst i olika lowcarb-bloggar och på forum om tjejer som slutat menstruera när de har gått för lågt med kolhydraterna.
Den borde komma igen nu i dagarna så vi får väl se…
Brukar dock vara vanligare med extra mens än uteblivet - men hormonerna kan leva lite allmänt loppan.
Att för lågt skulle ge uteblivet verkar inte vanligt alls, däremot är det vanligt om man inte äter tillräckligt med mat, alltså oavsett vilken kost om man inte får i sig tillräckligt med energi, eller om man får för låg fettvikt på kroppen.
Kan vara viktigt för de med t ex pcos att gå tillräckligt lågt med kolhydraterna för att få igång det till regelbundenhet istället, det beror alltså helt på ens förutsättningar.
Det kan dock krångla lite i några månader, tror det tog mig ca 4 månader av extra pms, extra blödningar och rikligare osv och allmäna signaler på rejäla hormonpåslag för att sen stabilisera sig mycket bättre än innan.
om man är öppen för lite "hokuspokus" så kan man prova zonterapi på sig själv. Finns en punkt på insidan av benet som kallas för menspunkten. Denna punkt brukar jag massera och trycka på gånger som mensen dröjt. Det slår aldrig fel för mig, mensen kommer igång inom några timmar. Har använt mig av detta knep ca 4 gånger då mensen dragit över några veckor pga stress.
För att hitta punkten: Känn på insidan av benet ca 1 dm ovanför fotknölen. Där finns en lite grop som brukar ömma och som man masserar. Dra fingret längs benet så brukar det kännas när man hittar rätt.
För mig har det snarare varit tvärtom. Jag har PCOS och hade väldigt oregelbunden, och riklig, mens innan jag började äta LCHF för ett år sedan. Som mest gick det över 70 dagar mellan perioderna. Men inom bara några månader blev mensen regelbunden, den kommer ungefär med 30-32 dagars mellanrum och det är normalstora blödningar.
Men vet att flera har fått extrablödningar sedan de börjat med LCHF, och en del misstänker att det kan ha något samband med minipiller. Jag vet inte
Som sagts innan, lågkolhydratkost är väl den kosten som bäst normaliserar hormoner och signalsubstanser i kroppen, så det vore snarare konstigt om det inte skedde några förändringar. Men förhoppningsvis rättar det till sig för dig. Ge det lite tid.
Ja den där punkten får massörerna lära sig om också. De undviker att röra den om kvinnan är gravid 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Jag hade en väldigt stökig period när jag hade ätit LCHF något år. Mellanblödningar och allmän oregelbundenhet, som jag aldrig hade haft problem med tidigare. Det var förstås irriterande men jag knatade till doktorn som konstaterade att jag var frisk som en nötkärna och då lät jag det helt enkelt bero. Efter ett halvår eller så var allt som vanligt, förutom att cykeln har blivit ett par dagar kortare. Det är ju trevligt om man försöker bli gravid. För mig kvittar det dock ganska lika. :-)
#6 Ja är man gravid ska man inte massera den punkten, för att inte riskera att framkalla ett missfall.
Vad intressant, jag ska testa!
#3 Det varierar, men brukar vara lite kaffe/te på morgonen med lite grädde i och antingen 1-2ägg eller turkisk youghurt.
Sen försöker jag hinna med lunch, men det är sällan tyvärr.
Till middag så brukar det bli antingen en laxbit, kyckling eller någon köttbit plus lite broccoli och någon fet sås.
Något smart tips på hur man räknar ut hur mycket man får i sig per dag? Visst är det kalorier man brukar räkna? (man ska äta 2000 per dag normalt eller?)
I alla fall så tack allihopa för svaren. Är så otroligt tacksam att folk tar sig tid och svarar och hjälper en.
Vad skulle man gjort utan det här forumet?:)
åh, hittade en kaloriräkanare på internet. (raknakalorier.se). Måste kanske öka kaloriintaget lite. Kom bara upp i 679 kalorier per dag, och med träning är det kanske inte så bra för kroppen.
Hahah förresten, älskar din bild, elexxandra_!
<3
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
#11 Ja äter du inte mer än så (även utan träning!) är det inte konstigt om den inte kommer - du behöver äta mycket mer än så oavsett diet. Om kroppen tycker den svälter hör ju ägglossning och mens till det den tycker den ska spara in på (hittar du inte nog mat för att föda dig själv så räcker det ju inte till att föda ett barn som ska växa inuti också) - dubbla det i alla fall minst.