Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 11855 ggr
Qamilla
0

Vad göra med vetegluten?

Har en fråga. Råkade köpa på mig en påse vetegluten av bara farten och undrar nu vad jag kan göra för gott med den? Tanken var att baka något typ sockerkaka eller liknande. Mariann Andersson tycker att jag ska slänga den men något borde jag väl kunna använda den till? Eller?

yvonnel
2

Eftersom man av god anledning börjar misstänka att gluten har större delorsak än man trott från början när man började forska om ämnet i avsikt att hitta de sjukdomsalstrande sammanhangen av glutenintolerans, då är det en väldigt onödig risk att utsätta sig för, även om brödet blir högt och fint att titta på.

Så, utan vidare, jag håller med Marianne!

Vill du baka till dig själv så finns det en uppsjö av recept som inte innehåller gluten, om din familj inte accepterar dessa bröd utan vill ha den gamla sorten, så köp inte industribröd utan välj surdegsvarianter från riktiga gammaldags bybagare, det tjänar alla på hälsomässigt.

goldcamilla
0

LowCarbShop skriver detta:

"Ekologiskt Vetegluten

Bra hjälp vid brödbak 11g kolhydrater/100g

Ingredienser: Äntligen kan du baka bröd som blir fluffiga med rätta "brödkänslan" utan en massa kolhydraterTorkad och finmalen vetegluten med volymhöjande egenskaper.Glutenmjöl är "tvättat" vetemjöl, alltså är glutenet koncentrerat. Kolhydratsinnehållet är förhållandevis lågt och proteinhalten är hög. Används med fördel när man bakar med mandelmjöl och frömjöler för att få bättre struktur på bakverken. Ersätt en liten del av fröerna/mjölerna med vetegluten.Per 100 g:Energi 360 kcalProtein 75 gKolhydrater 11 gVarav sockerarter 1 gFett 2 gVarav mättat 0,2 gKostfibrer 3 gNatrium 0"

kaisakavat
2

Kanske går att röra ihop till lim. Har du nåt som behöver limmas? Flört

Anders-S
3

Komposten? Eller är det djurplågeri?

Marianns LCHF Mat & bak
2

ge bort till din värsta fiende? FlörtSkäms

gun92884
1

Kanske inte tillräckligt för att sätta upp fabrik? Annars finns det mycket att använda det tillSkrattande

http://www.kswheat.com/consumerspageid261_UsesofWheat.shtml

Qamilla
2

Ha ha ha, ni är för underbara. Skrattande

Okej, härmed efterlyser jag någon fiende (helst en värsting-fiende och helst en till mig) som jag har en fiiiin present till……..  Flört

Marianns LCHF Mat & bak
0

#7 jag kan mkt väl förstå din ovilja att slänga varor inköpta med de surt förvärvade pengarna som har en tendens att inte finnas i ett överflöd av…

men ärligt talat, ge bort den till någon som kanske uppskattar gluten? Då har den inte tillverkats helt i onödan..

Fiana
1

Hur du ska göra med det beror nog lite på hur du resonerar och "tolererar" i din kost i övrigt.

Som läst här är det ju inte direkt något hälsopreparat - men om du hör till de som inte är så jättenoga med att ta bort spannmål (det finns ju de som väljer att låta lite sådant slinka ner också, t ex carbzones bröd är till största delen bakat på just vetegluten) kan du säkert baka lite med den för att slippa slänga. Hör du däremot till de som vill undvika spannmål och framförallt vete, ja då är nog slänga närmare mer till hands, för du har i princip här koncentrerat vad som misstänks vara största problemet med vete. Man får alltså i sig *mer* av det som kan vara problem än med vanligt bröd om man bakar på nästan rent av det här, men väljer man bara mindre mängd och fyller ut med t ex mandel och liknande så blir det bättre än "vanligt" bröd, så om man ändå tillåter en del sådant i sin kost blir det ju onödigt att slänga.

Så förutom den biten, en del tycker smaken är helt ok andra tycker den smakar papp.

Har ätit mig egenom en sådan förpackning för några år sedan, vad jag minns använde jag den mest i sk. lembasbröd - blev gott (finns en lång tråd om lembas bröd - men snabbrecept är: 3 ägg, 3 msk majonnäs, 3 dl riven ost - tillsätt sedan de fröer mjöler du har lust med tills det blir fast och grädda som små "bröd").  Köpte det dock inte igen efter. Bakmässigt tycker jag de har vissa likheter med kokosmjöl konsistensmässigt.

Men till sockerkaka? har du sett något recept på det eller? Tycker det låter lite tveksamt även smakmässigt.

Om du vill ge bort det så ge bort till t ex en spannmålsätande vegan - det går att göra till vego köttersättning av någon japansk typ. (görs oftast genom att manuellt tvätta vete till vetegluten, men här har man det ju då färdigtvättat att blanda ihop)

Sindri
1

Om det inte är flera veckor sedan du köpte den kan du väl ta tillbaka den till affären och säga att du råkade ta fel.

yvonnel
1

Bra att jag inte föll för den varianten, det är mycket nog som har hamnat i sopen av alla dessa "måste pröva"recept, där man ju egentligen försöker ersätta den gamla livsstilen med likvärdiga varor med tanke på utseende, eller brukningsbarhet, smakmässighet.

Totalt nytänk är väl önskvärt om än svårt att åstadkomma det också.

gun92884
1

#9 skrivet av Fiana

Seitan görs utav gluten.

Fiana
0

#12 Det kanske var namnet - lägger inte sådana namn på minnet, men det låter inte helt obekant så kan nog stämma det var det jag tänkte på

gun92884
0

#13 skrivet av Fiana

Det fanns en fabrikant i Louisiana som försökte göra Seitanprodukter populära men jag vet inte om de lyckades … köpte några gånger från dem per postorder just efter jag flyttat till Staterna … det var köttliknande men blev tämligen så mycket tuggmotstånd … kanske just deras produkter föll på detta för jag har inte sett namnet på länge … och inte fått nå'n nyare reklam.

http://vegetarian.about.com/od/glossary/g/Seitan.htm

Annviol
1

Måste rekommendera en bok som heter wheat belly. Det går en glutenfri våg-lågkonhydratvåg över USA, i grevens tid för detta land med så mycket övervikt och ohälsa. Ni som har Facebook kan följa intressant läsning på wheat bellys sida också :-)