Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 4833 ggr
macarenix
0

Jag är förvirrad....

Gråter Hej till alla…..

Jag har läst ganska mycket om LCHF men ar förvirrad eftersom i några sajter står att blomkål är bra till maten men på ndra står att den har 4,4 kolhydrater per 100 gr, hur gör jag? jag äter inte potatis, alla typ av bröd, ris, pasta, förstärkelser m.m men i alla fall är osäker om hur ska jag gå vidare, jag har bestämt mig och har överlevt den första vecka men börjar att blir lite trööt på samma sorter mat, kan nån hjälpa mig att ha litec mer klarthet om VAD KAN JAG ÄTA JAG VILL INTE ÄTA ALLS KOLHYDRATER enligt mig jag har inte ätit KL men jag är VÄLDIGT OSÄKER….

TACK I FÖRHAND

MACARENA

MissInAction
1

Hej! 

Blomkål är en vanlig grönsak som LCHF:are äter, just eftersom den har ett lågt kolhydratinnehåll och mättar bra och är användbar.. koka som den är, göra mos, göra ris, gratäng…
För den som äter normalstrikt och liberal LCHF så är blomkål helt okej.

Men du vill alltså inte äta några kolhydrater alls? Av vilken anledning, om jag får fråga? Tänker du då äta enbart kött, fisk, fågel, ägg och smör?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Adur
0

Med stor sannolikhet kan du äta kolhydrater från grönsaker utan att det ställer till problem. 4 - 5 gram kolhydrat per 100 gram funkar för de allra flesta. Det beror ju även på hur mycket du tänker äta. En sötare grönsak tar man mindre av, helt enkelt. Undvik däremot spannmål, socker och de mest kolhydratstinna rotfrukterna. Somliga rotfrukter har inte så högt kolhydratinnehåll och då kan du ju äta dem.

Jennix
0

Blomkål är en jättebra grönsak ur LCHF-perspektiv.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Fiana
0

Får jag gissa att du är någon som läst/lyssnat på Katrin Z?

Hon har lite saker om bakfoten och hävdar att hon "inte äter/åt några kolhydrater alls" vilket helt enkelt inte är sant. Inte i närheten av sant.

Det är näst intill omöjligt att äta helt kolhydrats fritt (då går det bara att äta fisk, kött och kokos(olja) till och med saker som ägg och smör har kolhydrater än om i liten mängd) - men finns i de flesta fall ingen som helst anledning att sträva efter.

Blomkål är gott och nyttigt, men äter du typ ett kilo om dagen blir det nog för mycket kolhydrater. (även 0.5 kilo kan bli lite överkant - men en inte alltför stor mängd är inga problem)

[Pennylane1]
0

blomkål har enl fineli 2,4 och enl, minmat 3,9 så däremellan bör det väl ligga…

macarenix
0

jag har 30 kilo över, jag har försökt kontakta läkaren efter min tredje barn har jag gåt ner 14 kilo men stannade för 4 månader sen, min son är 7 månader, jag vill så gärna gå ner i vikt för egen hand, det är första gång jag gör detta och behöver bara lite hjälp med att veta hur mycket och vilken mat får man äta, min frukost kan se så här, kaffe med mjölk (0,5) och lite grädde+ mozarella(halva) och ett kokt ägg, sen till lunch blir nån typ av kött med sallad och lite blomkål eller broccoli och vatten eller mjölk och till mellanmål kaffe med mjölk och grädde med lite ost och sen blir det samma som lunch är detta ok? om det blir trång med att gå ner vad tycker ni att jag ska ändra? jag vill äveN börja att träna så  imorgon ska jag till läkare för en hälsokontroll.  Ska jag prata om detta med henne ? jag är lite rädd att hon ska tycka att jag är den typisk tjockis som vill gå ner i vikt hur som helst och jag skäms väldigt mycket över min vikt… jag är 170 och väger 97,3kilo…. och är 34 år så ni kan tänka er hur jag känner mig… hoppas att detta verkligen fungerar… min son som är 14 år tycker att jag är lite löjligt men jag vill verkligen göra något för  mig själv….

TACK TILL ALLA SOM SVARADE SÅ SNART NI VÄRT GULD!!!!!!!!!!

PS. JAG BER OM URSÄKT ON JAG ÄR SLARVIT MED TEXTEN, DET VAR LÄNGE SEN JAG SKREV PÅ SVENSKA (HAR BOTT I SVERIGE FÖR 8 ÅR SEN)….

MACARENA

Zepp
3

Först o främst.. grunden för all hälsosam kosthällning är näringsrik mat.. likaså med LCHF!

Så behåll blomkålen som ersättning för pasta/potatis.. det är en himelsvid skillnad på kolhydratmängd.. fast om du bara tog en liten potatis till måltiden så vore det ingen ko på isen för det!

För de som snabbt vill komma igenom omställningen handlar det om LÅGT kolhydratintag, gärna 5-10E%.

Sen så är det mer focus på hur kroppen reagerar, mindre eller mer kolisar.

Sen så handlar inte allt om kolhydrater kontra fett, man får kika lite på näringen oxå i övrigt!

Basen är proteinet.. kött, fisk, fågel, ägg, ost.. osv, det är en viktig byggsten i kroppen för lite allt möjligt.

Iomed att man dragit ner på kolhydraterna så måste man få anan energi.. då får man öka fettet en aning, helst varken mer eller mindre än kolhydraterna man tog bort.

Vitaminer och mineraler samt spårämnen måste vi oxå ha, det mesta får man från animalier.. men några är vattenlösliga och kan fås via grönsaker.. mest c-vitamin o folsyra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MissInAction
0

Mm jag kan absolut tänka mig hur du kan känna dig. Alla är vi olika, men ändå. Från start vägde jag 95 kg och jag är 171 cm lång. Så ganska lika var vi där!
Det är väl naturligt att du vill gå ner i vikt av hälsoskäl, för då kommer du att få mer ork och energi och känna dig lättare i kroppen. Den önskan kan ingen läkare eller annan människa ta ifrån dig.

Jag funderar på om du verkligen får i dig tillräckligt? 1 ägg och en halv mozzarella plus lite grädde i kaffet.. det kanske inte är tillräckligt?

Om jag jämför med mig då, som är kolhydratkänslig och på gränsen till sockerberoende och ska gå ner i vikt, då har jag fått en matplan av en kostrådgivare.. en typisk frukost för mig kan se ut såhär: 2 kokta ägg, 1 avokado, 50 gram paprika i olika färger och 1.5 matsked majonnäs. Eller 120 gram bacon, 50 gram paprika och 1.5 matsked majonnäs. 
Detta låter kanske jättemycket, och jag håller mig mätt och belåten i flera timmar! Men antagligen så behöver kroppen det. Och min matplan är utformad för viktnedgång.
Det är viktigt att du tillsätter fett i din kost. Så om du till exempel steker kött så ska du inte räkna med fettet i själva köttet eller stekfettet, utan du måste lägga till! I form av avokado, kallpressad olivolja, smör, nötter, kokosolja, oliver, grädde eller annat. Det är detta som mättar och ger näring och som ersätter spannmålet som du har tagit bort Glad

Hur tycker du att det låter?

Kluring om Ryssland

Athenasmatte
0

Den frysta blomkålen jag äter innehåller 1,7 gram kolhydrater per 100 gram. Har sett andra märken med högre kolhydratinnehåll men aldrig i närheten av så mycket som 4,4 gram kolhydrater per 100 gram! Låter alldeles för mycket! Var har du fått det talet ifrån?

För övrigt så är det nog ingen bra idé att äta noll kolhydrater, då det blir svårt att få i sig alla vitaminer och näringsämnen om du inte äter grönsaker. Alla grönsaker innehåller kolhydater. De flesta LCHF:are verkar ligga på cirka 20 gram kolhydrater per dag.

macarenix
0

jag läste på livsmedelsverkets sidan, Maria hur gjorde du för att ha en matplan? det skulle hjälpa mig mycket och tack för svaret del hjälper mig att fotsätta jag känner mig pigg och alert jag vill å gärna den här bara behöver känna mig säkert på vad jag äter … den där matplanen låter kanon bra puss och krammar

[En tina till]
0

Lite märkligt, VARFÖR innehåller fryst blomkål mindre än färsk??

http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx

Fö. kan du Googla Livsmedelsdatabasen så hittar du lätt olika livsmedels innehåll.

[Columba]
0

#9 skrivetav Athenasmatte

Enligt Fineli har blomkå 2,2 kolhydrater/100 gram. Dessutom finns det olösliga fibrer 1,2 g.Kanske de är medräknade i 4,4 gram?

MissInAction
0

Matplanen har en Kostrådgivare utformat för mig. De jobbar ungefär som dietister men är mer inriktade på lågkolhydratkost och göra noggranna genomgångar av ens hälsa, olika symtom och sjukdomshistoria. Detta får man naturligtvis betala en summa för. Jag betalade 850 kr och då ingår även rådgivning på telefon, samt en månads rådgivning via mail för att komma igång. Jag tycker helt klart att det är värt pengarna!

Kluring om Ryssland

gun92884
0

macarenix

Rå blomkål har ungefär 5kh per 100gr … utav detta är 3 fiber så de kh som räknas blir bara 2 per 100gr.

JAUS
0

Jag personligen klarar inte av blomkålsmos, men det finns många här som äter det. Hur mycket man tål är individuellt.

opssk
0

Jag vill tipsa dig om att på "Kostrådgivarna" har de färdiga veckomatsedlar, och det är helt gratis! Där finns mycket annat att läsa också, och om du vill komma i kontakt med en kostrådgivare så kan du hitta flera där!