Crearome har macademiaolja.
Har något prövat?
Hur bra är macademiaolja mot t.ex olivolja?
Pasi eller JohanW borde kunna svara på detta. Vegetabiliska fetter är väl inte lika bra som de mättade, typ kokosolja?

Ingen vegetabilisk olja är bra. Alldeles för mycket omega-6.
Men macadamia nötter är goda att mumsa i sig lite då och då. Käka hellre nötter än använd oljan, du får i dig mindre av fettet om du äter hela nötter.
Men macadamiaolja är säkert kanonbra att göra egna krämer utav.
Fast jag föredrar att käka massor med mättat fett och fiskfett och på så vis smörja in mig inifrån.
jag rekommenderar vegetabiliska oljor till huden och macadamia är en fet nöt alltså blir det en fet olja. Jag rekommenderar även boken "guldet från växterna" som ger bra information om de respektive oljorna och användningsområden. Även bland oljorna finns det torra och feta oljor.

Eftersom makademianöten växer i tropisk värme (där också människan utvecklades en gång i tiden) så innehåller den också minimalt med dåliga fetter…troligen den bästa vegoljan man kan äta (även om troligen KRAV-smör är ännu bättre).
Lär vara skitbillig att köpa i australien där den också är lätt att få tag på.
Hur kan du veta så mycket, Pasi? Du borde ha en egen frågespalt! Hur är det med kokosoljans förträfflighet i förhållande till makademianötsolja/KRAV-smör?
Vi har frågat Pasi om frågespalt, men han har avböjt av flera goda skäl…det blir bättre så här…spontant…
Det finns dessutom så MÅNGA fler som ofta svarar lika bra som Pasi (knappast bättre….?) som kanske skulle känna sig förbigångna? Vad vet jag?
Däremot har vi pratat om att lyfta ut "Pasis bästa" till en egen grupp…eller nåt sånt…
Numer pensionär i Nynäshamn
jag ska kolla upp macadamiaoljans sammansättning när jag kommer hem och förklara bättre hur man använder den i hudvården. För till huden görs sig oljorna bäst.
Men vad har man den till i maten?
Vore jättebra med Pasis bästa. Är inte både JohanW och Hemul också väldigt pålästa?

Absolut! Och dufva, ameichan…. och flera till (så känn er inte åtsidosatta)!!!
Macademiaolja borde vara kanongott att göra majonnäs på men kanske också bearnaise, dressing, i kaffet osv.
kolla här!
Vad är Omega9? Hur många Omega finns det egentligen?
thank u pasi! har själv undrat men inte brytt mig att ta reda på
Macadamia nuts (raw kernel): Per 100g serve
Energy
3040kJ
Protein
9.2g
Fat (total oils)
76.4g
Monounsaturated
63.4g
Polyunsaturated
3.0g
Saturated
10.0g
Carbohydrates (total)
10.0g
Sugars
4.0g
Dietary Fibre
7.0g
Cholesterol
NIL
Phosphorus
241 mg
Calcium
53mg
Sodium
3mg
Potassium
409mg
http://www.macnuts.com.au/nut-benefits.htm#h2
Kokosolja är 92% mättat.
Macadamiaolja är min absoluta favorit i matlagning, kul att det finns fler som intresserar sig för den! Den innehåller faktiskt lika mycket omega 3 som omega 6 (cirka 3 % av vardera), det måste väl vara ganska bra?

Jag tycker att macadamiaolja är gott, hittade en bra kallpressad så jag provade att göra majonnäs på den alldeles nyss… Den blev ganska kraftig i smaken, men med en rejäl skvätt citron fick den lite välbehövlig fräschör. En nypa salt och hackad chili åkte också i, mums!
Macadamia, kokos och palmolja(röd) är bra oljor för den som är nyfiken på att prova.
Macadamia kan man som sagt använda till majonnäs. Det blir kanonbra till kall kyckling eller fisk. Likaså bra att använda tillsammans med smör när man steker på lite högre värme.
Med en bra kokosolja kan man fritera som en kung, det kanske passar till sommaren? Dock får man nog klura lite på frityrsmeten…Fläsksvålar, ägg och vatten?
Jag har ännu inte kommit över någon röd palmolja. Populärt i afrikanska grytor och liknande vad jag har erfarit.
Provade macadamiamajonnäs med chili-macadamiaolja - STARKT! Recept på www.macadamiaprodukter.se.