Matberedare vs mixer?
Vad ska jag köpa? Mixer verkar snabbt och smart. Matberedare har massor av spännande tillbehör, fast degkrokarna är inte så intressanta…
Vill ha råd från alla kloka KiF:are. Jag älskar att göra goda röror som tillbehör till fisk och kyckling. Rivjärnet och den vanliga kökskniven används för att riva/hacka div olika grönsaker.

Har ingen åsikt om vilken typ av maskin du ska köpa men försök hitta nån som inte är gjord i plast. De håller inte, åtminstone inte i det här hushållet.
Hmm finns det inte varianter som har båda? Min som jag fick senast är en matberedare med tillbehör för deg, potatis etc. och så finns det även en högre/smalare behållare med några vassa blad i, en blender. Alltså två i en. Tycker det är perfekt!
Jag har mixerstav också, en sån som man kan byta mellan knivar (mixa) och visp.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Först och främst retar jag mig lite på att matberedare i media nuförtiden tycks betyda allt från en liten "riv-skära-hacka"-apparat till en stor som jag kallar "huhshållsassistent". Det är hopplöst att jämföra maskiner i tester för där jämför man en maskin för 600:- och en för 6 000:-?
I det som jag kallar matberedare finns inte degkrokar, det har däremot en hushålsassistent. En vanlig matberedare tycker jag fungerar bra även som mixer. min har även en tillsats som ska kunna vispa grädde, men jag har aldrig provat.
Har man ont om plats är matberedare och elvisp tillräckligt, om man inte ska göra korv och köttfärs och sådant.
Till röror behövs knappast en maskin, eller…..
Många här har något som heter "bullit" - någon sorts starkare mixer, tror jag - med den kan man tydligen göra mandelmjöl också. En traditionell mixer rymmer väl inte så mycket.
Jag använder matberedaren främst till att göra musli, mandel- och nötmjöl, riva ost och grönsaker.
Mixerstaven till äggmjölk, blomkålsmos etc.
Hushållsassistenten användes mer förr när jag bakade och gjorde äppelmos mm. Men jag är riktigt sugen på att göra korv…..
Åh, riva mat i matberedaren, smart!
Kluring om Ryssland

Jag röstar på alternativ 3, en mixerstav! ;-) Det finns modeller med tillbehör så att det blir som en hushållsmaskin. Eftersom den redan är en mixer (uppochnervänd) så får du allt i ett och den tar mycket mindre plats.
En matberedare är en mer flexibel maskin än en mixer (blender).
Jag skulle satsa på en matberedare med knivsats. Sen kan du skaffa en billig mixer om du behöver göra äggmjölk eller drinkar.
Jag hittade en på tretti.se som har är både matberedare och mixer.
De levererar jätte fort och har bra service.
795:-
Alltid fri frakt på tretti.se!
(4,3 av 5)
Precis. En sån typ som jag fick också. Tycker den är mycket användbar. Sen vet jag inte om den håller om 5 eller om 10 år, det återstår att se 
Kluring om Ryssland
#7 skrivetav MissInAction
Om den håller i 5 år har du gjort en super deal 
Jag har en matberedare från Philips som jag köpte 1984 som jag fortfarande använder. Fungerar fint fint
Den matberedaren som är på bild tycker jag ser väldigt bra ut, även mixern ser vettig ut, många sådana inkl. Bullit är dåliga för att det är så konstiga insidor på dem att det blir svårt att få ut/skrapa ut.
Jag har en Philips som är för stor i skålen så att den kommer i obalans och locket har fastnat och gått sönder 2 ggr men motorn är jättestark 1000 W.
Den heter HR7774 eller HR7775 skiv och rivinsatserna funkar bra och istoppshålet har en extra insats så att det ger stöd för tex en lång morot, så den har både fördelar och nackdelar men till det mesta räcker en sådan som finns på bild härovan.
Jag köpte en för en månad sedan som jag är supernöjd med. Det är en mixerstav med tillbehör. Man kan göra allt med den. Man får en mixerstav, tre skålar, blad att skiva och hacka med. Jag har provat alla tillbehör och den funkar super. Det går snabbt och enkelt att riva gurka och hacka nötter till mjöl. Man kan oxå göra små degar i den. De har flera hastigheter så man kan ställa in den. En av dom stora fördelarna mot en assistent tycker jag är att den är liten och kompakt, tar inte mycket plats på bänken.
Tusen tack för alla tips!
Sindri, håller med om att vokabulären är lite luddig. På 70-talet hade jag en hushållsassistent, en Electrolux som var monterad på väggen - underbar, alltid till hands och ändå behändig. Den kunde båda fixa deg och mala korv.
Den där Braun verkar kombinera det bästa av mixerstaven med det bästa av matberedaren - intressant, jag ska kika!
Nu har jag lärt mig mer om Braun Multiquick 5 - jag är kär… Bara att slanta upp! Jag återkommer med recension!
Bra - min hänger på gärdsgår'n nu känns det som.

#14 Ja, recension! Min stavmixer är på upphällningen så jag letar efter en ny.