Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5237 ggr
Nickolina
0

Nyfiken fråga

Hej alla!

Är ny på LCHF (3:e veckan) och försöker läsa på så mycket som möjligt bl.a här i forumet.

Nu till min fråga. Har sett att många använder kokosfett i te, varför? är det bara för att få ytterligare ett sätt att få i sig fettet eller finns det någon annan orsak som jag inte hittat.

Själv unnar jag mig en liten klick honung i mitt te, vardagslyx Glad

Margareta
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kokosfett har en bra sammansättning som anses nyttig. Det är alltså en kombination av att få i sig fett och att få i sig nyttigheter.

Honung kan man unna sig om man inte skär väldigt hårt i kolhydraterna. En naturprodukt som är betydligt bättre än socker vad jag förstått.

Behöver man däremot, för att nå sina LCHF-mål, skära bort mycket kolhydrater är nog honung något man får sätta på "en-gång-i-veckan-listan" eller något sådant.

1 tsk honung är ca 4g kolhydrater för den som undrar dvs ungefär samma som socker (5g).

För min egen del använder jag fortfarande honung som medicin om jag någon gång för besvärligt i halsen, annars avstår jag.

Numer pensionär i Nynäshamn

Nickolina
0

#1 Tack, och jo visst har jag uppfattat nyttan med kokosfettet och "onyttan" med honungen ;)

Men varför kokosfett i te? undrar fortfarande och tycker faktiskt att det låter fullständigt vidrigt Flört men det tycks vara många som gillar det…

korseett
0

#2 fast det skrev du inte att det var kokosmjölk Flört En del är laktosintoleranta och kan då ta kokosmjölk i sitt te

Margareta
0

Kokosfett i te är för att slippa kolhydraterna i grädde/mjölk och för att få i sig nyttigt fett.

Nickolina
0

#3, Fel av mig det skulle stå kokosfett, har rättat till det Flört

#4, misstänker då att fettet "rundar av" på samma sätt som mjölk/grädde Glad

korseett
0

#5 Glad Ja det är riktigt gott!

Zepp
0

En del gillar antagligen inte fettkanter på köttet ochsåvidare då får de i sig fettet via kaffe/te.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Seglarina
0

I förra veckan hade jag till min förtvivlan slut på både mjölk och grädde (måste ha i kaffet). Jag tänkte att, ok nu eller aldrig ska jag proja med kokosfett istället och det var FAKTISKT riktigt drickbart,nästan gott. Så det kanske går att ha i te också.

Monika

Margareta
0

Jag tycker det är bättre i te än i kaffe :-)
Roiboste med kokosfett är en mysig avslutning på dagen om man vill sova gott.

Seglarina
0

#9 Ska prova!

[Pennylane1]
1

jag har testat men det lägger sig bara på ytan och så får man en rejäl fettklunk bara i början, jag tycker inte det är mumsigt alls, men smaken är som baken…

Minorca
0

Jag tar cocosfett samt lite grädde i te. Dricker jag det efter maten så står jag mej länge. Då äter jag två mål per dag samt en par fika med te cocodfett och lite grädde och en par ostskivor.

Jag tycker cocosfett blandar sig bättre om man har i lite grädde samt smaken blir bättre.

Det tog mej 3år med LCHF innan jag började drygt 1msk cocosfett och lite grädde(ca 2 tsk). Började i februari i år med cocosfett i te i samband med att jag körde UFO några veckor. Nu är jag fast och så nu har jag nästan alltid med mej en liten burk med cocosfett och grädde till jobbet efter lunch eller om jag har fika med mej.

Jag tycker att mättnaden blir bättre och står mej många timmar utan sug och hunger, om måltiden avslutas med te med cocosfett och grädde.

Nickolina
0

Tack för alla svar men jag måste nog erkänna att jag inte är det allra minsta sugen på att prova… just nu i alla fall Flört

Poppikock
0

Jag tyckte också när jag började med lchf att det lät vidrigt med kokosfett i te, att det liksom lade sig som en hinna uppepå å att man skulle klunka i sig fettet. Jag rös i hela kroppen och tänkte att det där kommer jag ALDRIG klara!

Men…jag köpte hem en burk med smaklöst kokosfett (Cocosa) och tänkte att whatahell, jag provar!! Å det gick hur bra som helst!=) Smakar inget särskilt, man blir lite fettig på läpparna när man dricker det, och det mättar lääänge, jag har en skvätt grädde i också! Nu är jag inne på min fjärde burk (à 500 ml) och jag kommer fortsätta.=)

Mitt nästa hinder är att kunna ta mod till mig att göra och prova äggmjölk, för det låter rysligt i mina öron!! =D

[Pennylane1]
0

äh det är ju livets njutning! Testa vettja, måste gå och göra en på stubberten! Med vanilj…. mmmmmmmmm

greensis
0

Tips om kokosfett i te/kaffe: Se till att inte drycken är för varm, för då upphettas fettet och man skållar av skinnet i gomtaket. Skrikandes Det gör rätt så ont - jag har tyvärr testat!

Äggmjölk - det är räddningen för mig som gillar latte. Innan LCHF kunde jag gladeligt dra i mig en liter om dagen via kaffemugg (och då kan ni förstås räkna ut att jag drack en hel del kaffe ocksåOskyldig)

Fabricati diem, pvnc!

Nickolina
0

Tja, får väl se hur "modig" jag blir Skrattande

#14 Jag håller med, äggmjölken har jag inte ens övervägt ännu, låter bara för hemskt… huga Flört

korseett
0

några av oss har bytt ut namnet äggmjölk mot noggy tror jag det var, låter bättre iaf

Seglarina
0

Just det var det ja: Noggy. Låter mycket godare! Skrattande

Lermontov
0

Jag är fortfarande en novis på LCHF men försöker hålla det så strikt som det bara går. Jag är sedan gammalt en stor te-drickare som alltid har druckit mitt svarta te utan varken socker eller mjölk.

Sedan några dagar tillbaka har jag börjat ha i lite kokosfett (den där billiga med silverfärg) och tycker inte alls att det är särskilt äckligt. Det smakar helt okej.

Men det är alltså bra att ha i sig kokosfett då det nyttigt? Och för någon som mig dessutom som vill dessutom gå ner några kilo? Så ska jag fortsätta? Kanske ledande frågor, men vill gärna ha lite feedback.

Tettan
0

Oj ,så snabbt man vänjer sej! Först kunde jag inte dricka kaffe MED mjölk, sedan inte UTAN, sedan inte utan grädde och nu är det endast kaffe med äggmjölk som fungerar…(kokosfett, smör, ägg, vaniljpulver)

Zepp
1

Det finns nyttiga komponenter i cocosfett, men får du redan i dig allt fett du behöver så är det ingen finess att få i sig mer!

Jag har slutat med cocosfett i kaffe och te, jag blir proppmätt och det stör min matplanering.

Däremot så använder jag mer i min matlagning.. det är super att steka i, speciellt sådant skall ha en frasig yta.

Däremot så smakar det inget, så då tar jag lite smör i på slutet för såsens skull.

http://www.treelight.com/health/nutrition/CoconutOil.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Nickolina
0

Oj vad man kan vänja sig vid saker Flört

Nu har jag alltid en stor klick cocosfett i mitt morgonte och tycker att det är riktigt gott och värmande i magen.

Sweli
0

#23 skrivetav Nickolina

Jag använder kokosfett även i matlagning, efterrätter, kaffe och te.

Det jag har märkt av 8 månader LCHF är att mitt minne har förbättrats.

Huden är inte så torr som förr.

Så kokosfett har sina fördelar Cool och dessutom är gott

Lermontov
0

Tack för svaren!