Viktnedgång uteblir - min matdagbok
Hej
Jag har ätit LCHF sedan 9/2. Den första veckan gick jag ner 1,6kg. Sedan gick jag upp 0,5 kg och sedan dess är det fast.
Jag har 4-5kg att gå ner. Jag väger per idag 71,6 och ska gå ner till 67. Jag är 165cm lång.
Idag började jag med att försöka minska på portionerna. Rätt eller fel. Jag provar
Så här ser en matdagar ut för mig:
Igår:
2 kokta ägg med 2 msk majonäs.
kaffe med grädde
1,5 - 2 dl skagenröra (hemgjord på räkor, dill, CF, majo), 1 kokt ägg, 1 avocado
kaffe med grädde
1 grillad kycklingbröstfilé, 1 msk bearnaise. 1 avocado
1 liten frukostbulle LCHF bröd med smör. Bullen är gjord enligt http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/tvattakta-frukostbullar-lchf/
Idag:
2 dl turkisk yoghurt, 1dl trädgårdsbär
Kaffe med grädde
1 grillad kycklingbröstfilé, 1 avocado, 1 msk bearnaise
Kaffe med grädde
Grillkorv (hög kötthalt <2gr kh/100gr), blomkålsmos (gjord på grädde och smör)
OM jag blir sugen ikväll planerar jag att ta en kopp te och 2 ostrullar.
En lördag/fest kan se ut så här:
Omelett med skinka och ost. Kaffe med mjölk/grädde
Köttfärsbiff, kokt blomkål/broccoli, ädelostsås
Kaffe med mjölk/grädde
Lax med hollandaise, sparris, broccoli, 2 glas Vin
LCHF chokladpannacotta (ca 1dl)
Ska jag bara vänta ut viktminskningen och ge det lite tid?
Även om jag vet att LCHF är viktnormaliserande så tro mig, jag har 5 kg övervikt och jag vill ha bort dem. Måttbandet står still.
Tränar 2 dagar i veckan, 1 kondition och 1 styrka. Försöker få in promenader däremellan. Träning är inget nytt jag börjat med utan det har varit en del av mitt liv ett tag
Jag mår fantastiskt för övrigt. Hyn har aldrig varit bätte, tappar inget hår, fiser inget, ingen bullrig mage, sover tungt om natten, är gladare om dagen och trött på kvällen :-)
Vill gå ner i vikt!/Lena
Känns som du äter för lite fett, kanske ska du öka fettet och minska på mejeriprodukterna om det står still på vågen. En del hämmas i sin viktnedgång när det äter mejeriprodukter.

#0 Prova en vecka eller två utan mjölkprodukter (fortsätt med smör) och fokusera på färre, men matigare måltider. Om du verkligen behöver grädde till kaffet så testa äggmjölk (recept finns här på KiF om du söker).
Och grattis till hälsovinsterna :D
#2 Kanske var lite dumt förmulerat men jag menar om man vill gå ner i vikt på lchf kanske man ska hoppa grädden, cf och advokadon och ersätta den med "mer rena" fett produkter typ smör, majonäs och bea mm. Sen när man nått sin ideal vikt kan man äta mer liberalt med mejerier och så
Jag äter normalt 3 ggr per dag och kaffe däremellan. Är det för mycket?
Skrev in allt jag ätit idag och fick följande:
Energi kcal:
1327,90
Energi kJ:
4655,80
Proteiner:
80,32
Fiber:
8,80
Kolhydrater:
29,75
Vatten:
792,55
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
87,25
Kolesterol:
236,27
E-mättade:
20,10
Mättade:
22,75
F-mättade:
2,74
Jag ser att jag inte äter för lite fett men däremot blir kolhydraterna för många och jag ser att de kommer från mjölken.
Skippar turkisk yoghurt i morgon!
Avocado verkar innehålla 5,5gr lh/100 gr. Då blir det max 1 per dag