Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 11177 ggr
Gunnilla
9

tjocktarm (Colon spasticum)

Hej,

Är det någon som lidit/lider av rubricerade, en typ av kramp i tarmen, och har några tips/info för en som fick första känningen av denna djävulska smärta i våras? Vad gör man?

Trevlig helg!

Gunnilla

Margareta
0

Jag vet inte vad det jag haft heter - men på din beskrivning låter det som att det är det jag haft. Jag har diagnos colon irritabile men har aldrig sökt för krampen - min mamma har haft samma.

Jag har blivit helt fri från det sen jag slutade helt med fibrer och istället tillsätter mycket animaliskt fett.

Numer pensionär i Nynäshamn

Wildrat
0

Sjukdomen är vanlig och det är säkert därför den fått så många namn, bla följande:

-Irriterad tjoktarm (Colon Irritabile). Ibland används också benämningen krampande tjocktarm (Colon spasticum).

-Irriterad tarm (Irritable Bowel Syndrom)

Från: http://www.gastrolab.net/ksirri.htm

Det är därför jag ska börja med LCHF. Blir jag bara av med magbesvären med LCHF blir jag nöjd. Alla andra ev. hälsovinster är bonus…

Wildrat
0

Kostråden på sidan är dock fel åt fandres. Kanske skulle upplysa dem om de som blivit botade av bara kostomläggning, dvs upplysa dem om att det inte är en kronisk sjukdom utan kostorsakad…

Margareta
0

Jag har i alla fall inga problem längre - botad vet jag inte - för äter jag det andra kallar "vanlig" mat kommer det ju tillbaka - men varför skulle jag göra det?

Wildrat
0

Jo men det kan ju vara bra att tala om för dem att det finns sätt att bli symptomfri i alla fall. Råden de har nu är ju tvärt emot LCHF. De rekommenderar fibrer som bla tar död på min mage… Som det står nu på deras sida finns det inget hopp alls utan man får göra det bästa av sin dåliga situation…

NancyAlke
0

Jag har både irriterad tjocktarm och Crohns sjukdom. Det är lite svårt att skilja symtomen åt och veta vilken sjukdom som spökar, men jag är i princip fri från mina besvär från den irriterade tarmen, vilket jag blev redan efter en månad på LC kost. Har nu ätit så här i ett år och jag märker inte heller att fettet gör min Crohn sämre, vilken det ska kunna göra enl kostråden för den sjukdomen.

Wildrat
0

Jo men kostråd vet vi ju sen tidigare att de inte alltid stämmer Skrattande.

De flesta kostråden för IBS är ju fibrer, undvika gasbildande och inte stressa. Har faktiskt bara läst en gång (och jag ångrar att jag inte sparade det) i en faktaruta i Året Runt att mer fett i kosten skulle hjälpa. Kanske en LCHFare som varit framme?

felixifokus
0

Debatt i Dagens Medicin i oktober. Läkare menar att folk med ibs kan pröva fibersnål kost.

Margareta
0

Mycket bra artikel - vi borde nästan skriva till dessa läkare och säga att vi håller med dem - men att tillägga att effekten blir ännu bättre med tillägg av mättat animaliskt fett!

Tilda-T
0

Mitt helvete med tarmkramper började när jag blev ordinerad att byta blodtrycksmedicin från seloken till RENITEC !!Gråter

Den tabletten var inte kul och det tog ca.4mån innan en uppmärksam gynekolog upptäckte att mina besvär började ungefär sammtidigt som jag bytte medicin,då hade jag kostat landstinget både rektoskopi och en tjocktarmsröntgen samt en otroligt massa akutbesök för jag visste aldrig när mina tarmkramper kom och dom var så djävulska att det var bara att ta sig till bilen och uppsöka akuten för att få en spruta.

Det jag vill säga med mitt inlägg är att man kanske måste söka svaret på bred front för mina besvär hade inget med maten att göra.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Margareta
0

Min mamma har åkt på akuten - som Du tilda.T och hon tog blodtrycksmedicin - men jag vet inte vilken. Själv har jag haft kramp - men klarat det med stolpiller och har aldrig tagit medicin av det slaget.

molana
0

Jag hade den medecinen Renitec från början men den byttes ut till Enalapril Sandoz.Det är mitt undre tryck som är högt.Har även haft kramper i magen flera ggr.Trodde det berodde på att jag har flera bråck efter operationer.Dom vill inte operera dom på grund av min övervikt.

När jag har kramper så kan jag inte räta på ryggen utan går framåtlutad.Det har hjälpt att ligga avslappnad på sidan.Men ibland har jag haft det i flera dagar och mått illa med.

Tilda-T
0

Vill bara tala om att kramperna gick över direkt när jag slutade med renitec och sen har jag aldrig känt av dom

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Wildrat
0

Ja medicinen kan ofta vara värre än sjukdomen…

Kramptarm
0

Hej,

Har haft problem i ca 5år som började som ett stickande vid gallblåsan.

Sedermera har problemen ökat och idag känns det som att min tjocktarm

är uppblåst med luft, ungefär som en uppblåst cykelslang, vilket enligt min

teori gör att tarmen krampar. Den får helt enkelt inte plats. Sitter på högersidan längst nere vid höger revbensbåge. Kan känna hur tarmen är stenhård och måste massera den ständigt. Vet inte om det är trycket av

luften som gör att jag även har fått ont vid övre magmunnen. Har blivit undrsökt på Sahlgrenska på korsen och tvären utan resultat.

Mvh

Kramptarm

Wildrat
0

#15 Testa LCHF, dina besvär kan komma att förvinna och du mår bättre än någonsin.