Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 3387 ggr
gun92884
2012-01-29 16:04
0

CHOKLAD ... varm, alltså ...

Det snöar för fullt … och det gjorde det igår också så visst passar det med varm choklad Glad

Det fanns en så'n fin bild men jag lyckas inte kopiera den Rynkar på näsan 

Bloggaren kallar detta för en smoothie men det är en varm dryck så jag håller inte riktig med om det … har ändrat litet på receptet eftersom bloggaren ville ha sojamjölk och snålt med fett i cottage cheesen … pastöriserade äggvitorna är om man är rädd för salmonella, annars vanliga. Här finns pumpapuree på burk året om och det 'gör' receptet eftersom det blir lent och fint … och tjockt som en smoothie … Tungan ute

LUSCIOUS HOT COCOA SMOOTHIE

INGREDIENTS
(Serves 1)

• ½ cup pumpkin puree
  • ½ cup cottage cheese
  • ¾ cup cream
  • 2 heaping tbsp extra dark cocoa powder
  • 1 tbsp cacao nibs (optional)
  • ½ tsp cinnamon
  • ¼ tsp four spice
  • Pinch salt
  • Pinch cayenne pepper
  • Splash pure vanilla extract
  • ¼ cup pasteurized egg whites
  • 2 tbsp vanilla flavored whey protein powder
  • More cacao nibs for garnish, if desired

INSTRUCTIONS

1. Add all ingredients through vanilla to your mini blender and process until smooth.
  2. Transfer to a small saucepan and heat over low heat, stirring often, until very warm. Do not allow mixture to boil.
  3. Meanwhile, whisk egg whites in a large mixing bowl until slightly frothy. Add protein powder and whisk until well incorporated.
  4. Very slowly pour hot chocolate mixture over egg whites while constantly whisking. This will ensure tempering of the eggs and will prevent them from cooking.
  5. Transfer to drinking bowl or cup, garnish with cacao nibs and a very little sprinkle of cayenne pepper, if desired.

So rich and creamy!

penny
2012-02-26 12:28
0

Pumpapuré finns inte i Sverige. Kanske i engelsk/amerikanska mataffärer. Det finns en i Köpenhamn som jag brukar handla i. Annars kan man koka mos själv av pumpa och frysa in i portionspåsar till pumpapaj. Det brukar jag göra.

Undrar om vi har four spice? Tror jag letade efter det för ett tag sedan. Kommer inte ihåg vad blandningen var. Typ pepparkakskryddor? Eller något med kryddpeppar (allspice) i?

Jag har pumpapuré i frysen, så jag ska absolut pröva detta.

[Pennylane1]
2012-02-26 12:32
0

"Fyra kryddor" finns  här. Men inte är det som pepparkakskrydda, (även om både nejlika ingår) mer som "matkrydda"

http://www.santamariafoodservice.se/servlet/product?language=se&a=view&c=1&s=2&id=1541

gun92884
2012-02-26 12:43
0

#1 skrivet av penny

Four spice - Quatre-Epices - kan användas både som 'mat' och dessertkrydda beroende på matkulturen receptet kommer ifrån:

• 1 heaping Tbsp black peppercorns - svart pepparkorn
  • 2 tsp whole cloves                         - hela nejlikor
  • 2 tsp freshly grated nutmeg          - riven muskot
  • 1 tsp ground ginger                       - mald ingefära
penny
2012-02-26 12:43
0

Tack, då vet jag. Jag tror det var till julköttbullar jag skulle ha den sist, men då hade den utgått på Ica.

[Pennylane1]
2012-02-26 18:30
0

det verkar vara två helt olika - eller rätt olika - blandningar, står ju att den svenska varianten uppfunnits av  Vögeli och Vretman.

gun92884
2012-02-27 12:56
0

#5 skrivet av Pennylane1

"med rötter hos" … det behöver väl bara betyda att de är de som gjorda blandningen känd i svenska kök?

Jag känner igen Quatre-Epices från franska och asiatiska matkulturen och känner knappast till något om Wretman mer än vad jag läste på 60-talet.

[Pennylane1]
2012-02-27 15:21
0

Men det är ju en annan blandning menar jag ju? Om du kollade i länken… (vitpeppar, muskot, kryddpeppar och nejlikor)

gun92884
2012-02-27 16:59
0

#7 skrivet av Pennylane1

Den är fortfarande inte originell … du Quatre-Epicesblandningen hittas ofta i asiatiska köket … också med star anis.

[Pennylane1]
2012-02-27 17:22
0

fast det enda som var samma var muskot…

gun92884
2012-02-27 17:31
0

#9 skrivet av Pennylane1

Jag menade DIN kryddblandning, den finns ofta i asiatiska köket … det fanns två ingredienser som var samma, muskot och nejlikor - cloves - … skillnaden låg i kryddpeppar - allspice - istället för ingefära, och vit istället för svartpeppar.