utflyktsmat, har ni några tips?
Hej
Jag planerar en veckas fjällsemester med mycket skoterkörning och nu måste jag försöka tänka utflyktsmat till 2 vuxna och ett barn. Det är bara jag som äter lchf, men för enkelhetens skull vore det praktiskt om alla åt ungefär samma och helst inte allt för "konstigt" för de som är ovana lchf.
Frukost äter vi hemma i stugan tidigt på morgonen och kvällsmat brukar det bli vid 20-tiden, även den i stugan. Frågan är vad jag kan förbereda för rejäl matsäck som passar däremellan.
På dessa skotersemestrar så är man aktiv mest hela tiden och får jobba fysiskt (ingen söndags-turs-glidning i putt-putt-takt på välpistad led till och från en solgrop, utan jag menar verkligen att vi KÖR skoter). Det måste alltså vara rejäl mättande och energigivande matsäck.
Tidigare år har vi haft rejäla mackor grovt bröd med massor av pålägg, frukt och varm choklad vissa dagar och andra dagar lagt rutten så att vi vid lunchtid passerat något hamburgerhak. Inget av det passar nu.
Någon av dagarna kan vi eventuellt ha tillgång till öppen eld, men det är inget som går att räkna med då vi varken drar pulka eller har skotrar som går att packa ved på.
Så vad är era bästa tips på praktiskt mättande mat som jag kan packa i lilla ryggsäcken?
~God loves you, and I´m trying! ~
LCHF är inget konstigt. Det är faktiskt vanlig mat.
De äter stekta ägg-mackor. Du äter stekta ägg. De äter mackor med falukorv eller färsbiff, adderar nån majo el. dressing vid servering. Du äter färsbiff. Osv. Ost funkar också fint. Med lite förberedelse kan du göra pemmican. Nötter/choklad/torkad frukt som snacks.
Wraps är jättegott, (receptet är från Monique "Lifezone") jag brukar fylla med ett blad grönt, dressing och strimlad stekt biff eller kyckling…Man kan göra en "vanlig macka" av dem också typ smör, ost, skinka.bara att vika dubbel.Jag brukar steka en hel hög så får familjemedlemmarna kan fylla sina egna ex till frulle eller lunch. Har kommit fram till att enklaste är att vispa ihop en sats och slänga den i stekpannan, medan den steks vispa ihop nästa osv…om man gör en stor sats tycker jag den hinner svälla för mycket…men det är ju en smaksak… LCHF muffins är också jättegoda o bra att ha med sig ute. Ha det så fint ute!
Wraps: 3msk grädde, 2ägg, 1msk fiberhusk, lite salt och ev chili/cayennpeppar, vispa ihop lätt och stek i smör. Stek första sidan så att ytan blir helt torr annars kan den vara svår att vända..

Moniques mandelbröd är perfekt utflyktsmat med gott pålägg.Har ni micro i stugan? då är det bara att göra dom på morgonen. Stekt ägg, skinka, ost ja vilket pålägg som helst funkar. Eller hennes wraps med god fyllning, ex kycklingröra. Linda in i folie så är det lätt att äta. LCHF pannkakor, bre på smör och rulla ihop. Babybell ostar, kokta ägg. Även Marianne har goda recept på både brödvarianter att ha sitt pålägg på eller matmuffins. Hennes semlor bakade utan kardemumma och sötning är också perfekta som brödbullar. Hamburgerbröd har hon också recept på. Stek hamburgare hemma, lägg mellan bröden och fyll på med majjo, sallad, ost. Funkar att äta kallt utan problem. Eller kall LCHF pizza eller paj. Fungerar också att äta kallt. Har testat själv på skidsemester och det funkade perfekt. ha en skön resa
Var precis på väg att tipsa om moniques wraps - borde vara kanon till det här - de kan få vanligt tunnbröd runt istället.
Annars en rejäl sallad typ extra matad ceasar salad (kyckling och bacon och ost osv i med den dressingen) - eller varför inte ost och skink-sallad med god fet dressing. Den feta dressingen och rejält med protein i gör det blir väldigt mättande.
Ägg som nämnts är ju kanon också, både i stekt form eller kokta. Kalla köttfärsbiffar/köttbullar är ju inte så tokigt heller, kanske med coleslaw. Korv kan ju funka att ta med för att grilla om det blir eld, eller äta kall som den är om det inte blir så.
Något annat som är jättegott är ostfyllda lövbiffar (gärna med lite vitlökssmör om jag får välja brett på) - alltså även kalla (kan ätas till middagen innan och göra extra att ta med kalla dagen efter).
Keso a'la malta är nog gott och mättande att ha med som dessert också (spola av keso i en sil, blanda med vispad grädde, vaniljpulver och apelsinskal (och några klyftor också))
TACK alla! vilka superbra tips ni kommit med! Wraps måste jag testa åtminstone en dag.
~God loves you, and I´m trying! ~