LCHF recept - Annika Dahlqvist
Var igår och köpte en LCHF receptbok skriven av annika dahlqvist, och jag trodde att det inte var okej att laga med med hjälp av buljong. Men ändå så står det i kokoken till flera av hennes rätter "buljong" till både fisk/kyckling rätt har jag för mig.
Någon som har hållt på med LCHF en längre tid som vet vad som verkligen gäller ?
Som ja förstått det så är det ju bara massa smakförstärkare, socker och tillsatser i vanligt buljong, eller är jag helt ute och cyklar ?
Vänliga Hälsningar
Magnus
Köper man ekologisk buljongtärning får det inte var någon e621 i den så jag kör med den.
Ah okej tack så mycket, tycker dock detta borde nämnas i receptboken :)
#2 De flesta människor märker inte av om det skulle finnas 1 gram socker i en buljongtärning eller något annat som man tar mycket lite av.
Det kan vara värt att fundera på själva intaget, och inte enbart att det finns något man inte tål. Även om man är känslig brukar det handla om vilket sammanhang det intas. Äter jag det i en måltid där det finns en del fett, påverkas jag inte lika mycket.
Och för all del, man kan göra buljong själv också. Rena hälsan.
Ja, och skulle man råka på att göra buljongen själv så brukar det bli mkt godare också, synd man gör det för sällan bara.
Men när man nu gjort det så passa på att reducera ner och frysa in och ta fram för att använda som såsbas.
Det är ju enkelt att göra egen köttbuljong men det kan ibland vara svårt att hitta märgben i butikerna, jag tittar efter det ofta och köper hem när jag hittar och lägger i frysen tills jag får lust att koka - soppa eller buljong.
Glöm inte att spara skaldjursrester för fisksoppa är jättegott.
Var inte rädd för att tilsätta grönsaker/lök för smakens skull, de ska ju ändå silas bort och det som löses ut under kokningen är försvinnande lite.
Tupp brukar vara billigt i frysdisken och det är jättegott att koka soppa på och det blir kanske över till hönsbuljong också.
#5 Be att affären tar hem det oftare, så att du inte behöver titta efter det.
Och köper man gräsbeteskött i lådor så beställer man extra märgben till.
Det är ju Maria Höglund som gjort och står för recepten i våra receptböcker.
Själv brukar jag inte använda vanlig köpebuljong i den mat jag lagar, utan salt och peppar och rena örtkryddor. Det går ju att använda detta i dessa recept också.
Det finns att köpa glutamatfri buljong, men den jag har sett innehåller flera andra E-nummer ändå. När jag använder buljong tar jag den i alla fall.
Okej, det jag hade en fråga om också var att idag då jag och min sambo var och handlade så inhandlade vi även för att kunnde göra den där chili kassler gratängen. Men blev inget inköp av kassler eftersom att all kassle vi kollade på inhöll mer än 5g kolhydrater/100g samt maltodextrin och så var det något mer som jag inte kommer ihåg.
Finns det kassler som vi i LCHF kan äta, eller var det kanske bara min butik som hade dåligt sortiment ?
#8 Njäe. Kassler är ingen riktigt bra pryl.
När du säger "vi i LCHF", så missar du att LCHF inte innebär att alla är väldigt strikta. En frisk person har inget behov av att ligga på riktigt låga nivåer, och en kassler spelar då inte någon roll om man ser till nivån kolhydrater.

Det finns bättre och sämre kassler, men jag tror alla innehåller nitritsalt!
Recepten är för alla och inte bara för renläriga LCHFare och som sagt det finns buljong som är både ekologisk och glutamatfri.
Man får räkna med att det mesta man köper utom färskvaror innehåller konserveringsämnen och lite annat som krävs för att varorna skall hålla sig och smaka någotsånär.
Vill man vara renlärig och hälsomedveten blir det att laga allt från grunden med rena råvaror.. alla är inte beredda att lägga den tiden
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag tycker att man kan äta charkvaror som kassler nån gång ibland, men som regel obehandlat kött i stället.
Jag har alltid använt Herbamares ekologiska grönsaksbuljong. Den är fri från glutamat och "E-nummer".
Dessutom är den förbannat god.
Kyckling, höns och köttbuljong gör man helst själv tycker jag. Går ju att frysa in i iskuber också.
Jag har inte läst boken - så jag kan inte uttala mig om recepten, men jag har lite svårt att förstå varför tillsatt buljong ingår överhuvud taget - det går ju jättebra att laga god, smakrik mat ändå! Tror att det många gånger handlar om vana….
Jag hoppas verkligen att REN MAT - ÄKTA VARA - är vad som vi alla ska sträva efter, oavsett om vi håller oss till LCHF eller ej - oavsett om vi är känsliga - inte tål att äta vad som helst - eller ej. Och jag hoppas att det är - som jag uppfattat det - en STOR viktig del i LCHF och att det framhålls i alla lägen.
Jag önskar att så många som möjligt, efter bästa förmånga, påverkar livsmedelsindustrin, livsmedelsbutiker, matställen, restauranger, skolbespisningar, m fl att framställa, tillhandahålla, servera dessa varor/mat - så att all ICKE ÄKTA VAROR - OREN MAT - försvinner helt på marknaden, snarast möjligt! För allas bästa, hälsa & välmående. Välja bort dessa produkter - bidra till att efterfrågan minskar.
Och att det framhålls i receptböcker - rekommenderas.
Onödiga tillsatser som inte behövs i maten är inte bra för någon människa - man ska inte behöva vara sjuk/vara rädd för att bli SJUK - för att rata detta skräp. Onödiga tillsatser i maten kan orsaka en massa besvär - finns bra info om det (finns tillsatser som behövs i livsmedel).
Strikt LCHF har gett och ger mig många hälsovinster, lagar maten själv och använder ofta Annikas kokböcker. Dock väljer jag alltid själv hur strikt jag skall följa recept, jag använder till exempel inte färdiga buljongstärningar men har ofta eget kycklingsbuljong i frysen. Jag använder ofta andra kokböcker också och anpassar då recepten efter mina behov.
Min dottersdotter är inte lika kolhydratskänslig som jag, hon lånar mina kokböcker och gillar LCHF recepten men hon behöver inte tänka lika strikt som jag.
OM man skulle vilja baka in kött ,ä det någon som har tips på det?=)
Ha de gött
www.123minsida.se/Familgen Snygg
I Sverige har både kryddor och buljontärningar 50-60% salt och väldigt lite av det man behöver, som t ex grönsaker, kyckling eller kött.
Jag använder organic kryddor som INTE har salt från iHerb. och vatten.
Eller gör egen buljöng som jag sen fryser in och använder när jag behöver.